Köpa komplett server eller bara delar

Permalänk
Medlem

Köpa komplett server eller bara delar

Hej Alla

Har en server som heter Fujitsu Primergy TX100 S3p E3-1220 V2 med 24GB RAM-minnet, en 10GB nätverkskort och raidkort. På denna server jag kör FreeNAS med 8st HDD-s (4st 3TB, 4st 2TB. FreeNAS jag använder för lagring, backup och iSCSI för mina andra två servrar som lagring. (andra två servrar har inga HDD, finns bara plats för SSD).
Jag har bara en SSD i min speldator.
OBS! Denna server är extrems tyst, det är bara HDD-s som låter.

Moderkort, processor, raidkort och minnet är flyttat till en 4U låda med plats för 16st HDD-s (hot swap). Den fungerar superbra, och jag är mycket nöjd med den.
Nackdelen med denna server är jag inte kan uppgradera den. Bara minnet går att utöka. Försökt att installera en till nätverkskort och raidkort men det finns inga lediga platser.
Det är orsaken varför jag vill byta till en annan server.

Nu har jag två alternativ.

Alt. 1:
Köpa begagnat moderkort, processor och minnet och installera i denna låda som jag har nu.
(jag vill ha riktigt server med ECC minnet, samt att den är tyst så mycket det går).

Alt. 2:
Köpa en begagnad server med mycket minnet, som till exempel en Dell eller Supermicro server. (vill helst tyst som möjligt).

Budget är OK.

Alla tips är välkomna.
OBS! Tyst som möjligt. (om det låter lite spelar ingen roll, bara att det låter inte för mycket.)
Den ska ligga i mitt sovrum, bor i lägenhet.
För andra: jag vet att servrar låter och dom ska låta.

Kollade en Supermicro SC826 2U 2xE5-4620 48GB 12x3.5" 2x920W. Kostar 5000:- begagnat. Den ska vara lagom för mig bara om den är tyst. Undrar har någon en sådant?

Mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Supermicro är ju iallafall bra på såvis att man kan ställa om gränsvärden för fläkthastighet med mha. ipmitolls:
https://www.ixsystems.com/community/resources/how-to-change-i...

Det är praktiskt om man vill byta ut standardfläktar mot lågvarviga fläktar.

Men med ett 2u chassi så är det 80mm fläktar som gäller, och det blir nog svårt att få någorlunda tyst om du dessutom ska kyla ett gäng diskar.
Så jag tänker att du nog bör satsa på 4U så har du plats för 120mm fläktar.

Annars är det ju lättare att bygga en server i ett vanligt towerchassit.

Jag har själv två servrar byggda i Fractal Arc mini r2 med Supermicro X10SLM+-LN4F moderkort.

Den ena har 8GB ram och och ett LSI 9207-8i konttrollerkort, den kör Unraid med plats för 9x3,5" diskar mha. en Evercool Armour som tar tre extra diskar.
Den andra har 32GB ram och kör jag Proxmox för virtuella maskiner.

Mina servar är ju hyffsat tysta, men jag skulle ju absolut inte stå ut med att ha dom i sovrummet, det som låter mest är diskarna.

Permalänk
Medlem

@No_Jah: Hej och tack för en bra förklaring

Jag har en sådant: https://njanja.myftp.org/index.php/s/fWdyFNrZ6BdGokH. Vill behålla den (svårt att sälja).
Då tänker jag så här:
Om jag köper ett begagnat Supermicro moderkort, processor och minnet samt installera en noctua processor fläkt.
(Vet inte om man kan installera noctua fläktar på Supermicro moderkort)
Installera i denna chassi som jag har, då kan jag få tyst server med stora uppdaterings möjligheter.
Hoppas bara att mina raid kort och 10Gb kort ska fungera med moderkortet.
Har 2st Chelsio CC2-S320E-SR 2x10GbE PCIe och 2st IBM M1015 SAS-RAID kort.
Därför jag behöver kort med massa pci-e platser.
Priset blir nästan som att köpa en färdig begagnad server. till och med mer.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

Du kan inte hitta ett annat raidkort med flera portar istället då?

Permalänk
Medlem

@MickeBoy: Hej

Dessa kort är bäst för FreeNAS enligt guider. Samt att jag har lagt mycket pengar på både raidkort och 10Gb nätverkskort.
Att investera i nya kort, japp det kan jag göra, men om jag lägger 2000 till 3000kr på ett nytt kort då kan jag lika gärna
lägga lite extra pengar då kan jag få bättre server som har bättre processor med mer minne o.s.v.

Samt processor på denna server som jag tänker byta, är bara 4-kärning och moder kort klarar bara 32 GB i RAM-minnet.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

@No_Jah: Hej och tack för en bra förklaring

Jag har en sådant: https://njanja.myftp.org/index.php/s/fWdyFNrZ6BdGokH. Vill behålla den (svårt att sälja).
Då tänker jag så här:
Om jag köper ett begagnat Supermicro moderkort, processor och minnet samt installera en noctua processor fläkt.
(Vet inte om man kan installera noctua fläktar på Supermicro moderkort)
Installera i denna chassi som jag har, då kan jag få tyst server med stora uppdaterings möjligheter.
Hoppas bara att mina raid kort och 10Gb kort ska fungera med moderkortet.
Har 2st Chelsio CC2-S320E-SR 2x10GbE PCIe och 2st IBM M1015 SAS-RAID kort.
Därför jag behöver kort med massa pci-e platser.
Priset blir nästan som att köpa en färdig begagnad server. till och med mer.

mvh
Njanja

Det går utmärkt att ok installera standardfläktar på Supermikromoderkort, de har vanliga 4-pinnsrs fläktkontaktet, så det funkar med både 3 och 4-pinnarsfläktar.
Man måste dock oftast som sagt ställa om gränsvärdena för fläktarna, annat kommer fläktarna stå och varva upp och ner hela tiden eftersom moderkortet tror att fläkten är trasig om den snurrar för långsamt.

Sen sitter det ofta en monteringsplåt för CPU-kylare fastklistrad på baksidan av moderkortet när man köper begagnat, me det brukar gå bra att få loss genom att värma ordentligt med hårfön.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa nya grejor som passar i det befintliga chassit. 4u kan ju ha större fläktar och högre CPU-kylare

Permalänk
Medlem

@jocke92: Hej och jag håller med dig.

Just nu kollar jag på ett begagnat moderkort, en processor och ett minnet.
Så ska jag se var kommer att kosta mig. Tror att jag kommer att landa strax över 5000:- för dessa tre grejer.
Hoppas bara att låda klarar EE-ATX moderkort.
Jag skulle satsa på komplett begagnat server, men då får jag extra låda. Svårt att sälja.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB