Permalänk

Inteno DG200-AL

Tjo.
Jag beställde för ca 6 månader sedan en Router från min operatör A3 (tidigare AllTele).
Jag var noga med att det skulle vara en router med 2,4 GHZ och 5GHZ bandet och att jag avbetalar den via faktura.
Jag hade aldrig tänkt mig att använda den till router utan enbart som en AP, vilket har fungerat väldigt bra för dom få enheter jag använder över W-LAN/WI-FI.
Men nu så hade jag tänkt mig att byta lösenordet för att "logga in" på själva routern. Jag hittade inget sätt att göra detta på och googlade en del och ringde tillslut A3.
Jag fick som svar att det inte går. Jag försökte trycka fram ett svar och frågade vad rutinerna ser ut om detta lösenord råkar komma på villovägar. Fick till svar att jag skulle återkomma om jag misstänker detta.

Men nu nöjer jag mig inte med detta svar utan jag misstänker att det säkert går att byta ut mjukvara på routern.
Jag har dock ingen erfarenhet att byta mjukvara på en router.

För övrigt så har jag Fiber 500/500 lina med en dator som router och 2 st Netgear Prosafe GS108 8 port switchar och en Inteno DG200-AL router som AP (och eventuellt som extra switch om jag behöver flera portar.

Hårdvara Router:
Dator: Dell Optiplex 745
CPU: Intel Core2Duo E6600 2,4 GHZ
RAM: 4 GB DDR2
HDD: 40GB SATA 2
OS: IPFire

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Hur menar du att du använder routern enbart som accesspunkt om du inte kan logga in på den för att stänga av DHCP?

Permalänk
Medlem

Osäker på vad det är du vill ha hjälp med.

Antar att du vill byta mjukvara på routern från din ISP? I sådana fall är det inte så troligt, men jag har ingen personlig erfarenhet av just din DG200-AL.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Av vilken anledning önskar du byta firmware på DG200?

Om du ringer in till deras tech support kan dom nog säkerställa ifall din DG200 med MAC-adress följande är syncad till provisionerings servern.

Permalänk

Jag tog kontakt med A3 för att jag ville byta lösenordet till routerns web-ui, där jag kan göra alla inställningar för routerns dhcp inställningar, wlan inställningar etc.
Men det jag inte kan göra (enligt A3) är att ändra lösenordet till routerns Web user interface. Annars så kan jag göra allt annat jag har behövt göra.

Den står som en AP nu.
Det jag har gjort för att den ska fungera som en AP är att stänga av dhcp servern så att den inte delar ut ip adresser. Sen så har jag pluggat in en nätverkskabel till en av LAN portarna. Alltså inte till WAN porten. Sen så har jag satt ett nytt ssid namn och satt ett lösenord på Wi-Fi.
Sen så har jag även fixat så att jag loggar in med en annan ipadress.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Skrivet av Bambin:

Av vilken anledning önskar du byta firmware på DG200?

Om du ringer in till deras tech support kan dom nog säkerställa ifall din DG200 med MAC-adress följande är syncad till provisionerings servern.

Det kan vara mycket möjligt att det är så. Men säg att lösenordet kommer i fel händer. För att ta sig in på ett wlan är inte omöjligt. Och sen att ta sig in i routern i sig är troligtvis svårare men inte omöjligt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Om det du vill göra är att byta lösenord - och det inte går - så är det inget vi kan göra. Är du så pass orolig för att någon ska komma åt just accesspunkten pga. det så får du helt enkelt köpa en annan produkt, tyvärr.

Visa signatur

press nu1mlock