Permalänk

Råd ang köp av Beg 144hz skärm

tjenare, har nyligen börjat skaffa lite nya grejer till min dator hörna bla nytt tangentbord och mus, har nu börjat kika på skärmar, har hittat en BenQ för ett bra pris enligt mig, men jag är inte jätte "high" på de här med skärmar så tänkte kolla om någon har någon aning vad en kan vara värd? är 1000-1200kr ett bra pris för en beg 144hz skärm?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

Ser nu efter en snabb sökning på blocket att den billigaste i hela sverige ligger på 1000kr och den dyraste 1400 så tror jag får ett bra på 1000kr ändå eller har jag fel?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

XL2411Z är en riktigt gammal skärm som saknar displayport, saknar man Dual link DVI på grafikkortet får man slänga ut ca 2k på en aktiv adapter displayport till DL-DVI om man vill nå 144 Hz. Investera en nya och modern skärm är mitt råd.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tänk på att den skärmen inte har displayport som är i princip standard idag.
Såvitt jag vet klarar den inte mer än 60hz via hdmi så det är inget roligt alternativ.

Om du har ett kort som har DVI så kanske det kan vara intressant men vid nästa grafikkortsuppdatering så lär du behöva byta skärm i alla fall.

Permalänk
Medlem

Den skärmen är ökänd för att kräva Dual-Link DVI för att 144Hz skall fungera. Ytterst få, om några, moderna grafikkort stöder dual-link DVI, så i praktiken kommer du bara kunna köra den i 60Hz.
Det finns bättre 60Hz skärmar att få tag på till det priset.

Permalänk
Skrivet av Vzano:

XL2411Z är en riktigt gammal skärm som saknar displayport, saknar man Dual link DVI på grafikkortet får man slänga ut ca 2k på en aktiv adapter displayport till DL-DVI om man vill nå 144 Hz. Investera en nya och modern skärm är mitt råd.

Skrivet av Tespo:

Tänk på att den skärmen inte har displayport som är i princip standard idag.
Såvitt jag vet klarar den inte mer än 60hz via hdmi så det är inget roligt alternativ.

Om du har ett kort som har DVI så kanske det kan vara intressant men vid nästa grafikkortsuppdatering så lär du behöva byta skärm i alla fall.

Skrivet av Erik_T:

Den skärmen är ökänd för att kräva Dual-Link DVI för att 144Hz skall fungera. Ytterst få, om några, moderna grafikkort stöder dual-link DVI, så i praktiken kommer du bara kunna köra den i 60Hz.
Det finns bättre 60Hz skärmar att få tag på till det priset.

Man får alltså inte ur 144hz med vanlig HDMI? Ingår någon DVI kabel så kanske har tur och får med kabeln jag behöver för att få 144hz?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk

liknande skärmar brukar ju slängas ut för cirka 500 kr på marknaden så det är helt klart överpris i mina ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Man får alltså inte ur 144hz med vanlig HDMI? Ingår någon DVI kabel så kanske har tur och får med kabeln jag behöver för att få 144hz?

Har ditt grafikkort också DVI-utgång ? Många moderna kort har skippat den porten helt och har bara displayport och HDMI.
Med HDMI får du inte 144Hz utan enbart 60Hz. Jag skulle nog starkt rekommendera att fundera på en annan skärm i vilket fall som helst då en 2411 är en rejäl återvändsgränd i bildskärmsdjungeln pga att den kräver DVI för 144Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

Man får alltså inte ur 144hz med vanlig HDMI? Ingår någon DVI kabel så kanske har tur och får med kabeln jag behöver för att få 144hz?

Eftersom det gäller en begagnad skärm så får du kolla med säljaren vad som medföljer, men i regel ska de givetvis följa med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Bildexpert 📺

@john00133: Som skrivet får du endast ut 144 Hz på en Benq XL2411Z (och liknande, jämngamla modeller) via en DVI-DL-anslutning. Då måste du ha ett sådant på grafikkortet vilket inte längre är något som nyproduceras. Finns inga adaptrar eller kablar eller liknande som löser detta för rimliga pengar eller funktion. Du köper helt enkelt en modernare skärm som kör Displayport.

DVI är 20 år gammal teknik och dömdes ut av branschen för tio år sedan. De senaste 5-6 åren har XL2411Z med flera varit en ständig följetång på forumet (måste vara 50+ trådar vid det här laget) och vi har en klistrad tråd om den här: #17638968

Permalänk
Medlem

KÖP INTE!!.
Hetsa inte nu och köp den. Finns betydligt mer bättre och prisvärdare skärmar än denna.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk

fick skärm samt sladden som krväs för 500kr, prutade lite och fick ner den 400kr så jag är nöjd får tacka alla som svarade iaf

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK