Permalänk
Medlem

@Asus.David

Hej David! Har du möjlighet att förklara vad som gäller för Asus Strix 3080 (och 3090) korten gällande strömkablarna?
Funkar det med 2st kablar från nätagget varav en av dessa "daisy" till två anslutningar på grafikkortet. Precis som markeringen på denna bild https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png ?
Eller måste vi ha 3st unika kablar mellan grafikkortet och nätagget?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

@Asus.David

Hej David! Har du möjlighet att förklara vad som gäller för Asus Strix 3080 (och 3090) korten gällande strömkablarna?
Funkar det med 2st kablar från nätagget varav en av dessa "daisy" till två anslutningar på grafikkortet. Precis som markeringen på denna bild https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png ?
Eller måste vi ha 3st unika kablar mellan grafikkortet och nätagget?

Du får använda " " med namnet. @Asus.David

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Du får använda " " med namnet. @Asus.David

Tack

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

@Asus.David

Hej David! Har du möjlighet att förklara vad som gäller för Asus Strix 3080 (och 3090) korten gällande strömkablarna?
Funkar det med 2st kablar från nätagget varav en av dessa "daisy" till två anslutningar på grafikkortet. Precis som markeringen på denna bild https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png ?
Eller måste vi ha 3st unika kablar mellan grafikkortet och nätagget?

ja det ska funka med 2st kablar om det är t ex 1 kabel som har 2st 8-pin (sk gauge)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Här är ett nytt inlägg från en grabb med över 3000 inlägg på corsairs forum och med titeln "PSU GUY" (Litar på att han vet vad han pratar om).

"Absolutely. You use one pigtail cable and one cable with just one PCIe connector.

Think about it: If you had an FE card and had to use the adapter, how many PCIe connectors would you use? Only two. Nvidia encourages you to use two separate cables for that.

You have an AIB card. It has three PCIe. Does the AIB card use more power than the FE? Not that we've seen. So why would it require three separate PCIe cables? Answer: It doesn't. You're fine."

Ja precis. Jag förstår inte varför folk är så nojiga. Jag har svårt att tro att tillverkarna skickar med ’pigtail’ kablar som en kul grej som inte ska användas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

ja det ska funka med 2st kablar om det är t ex 1 kabel som har 2st 8-pin (sk gauge)

Ok! Tack så mycket

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Hittade detta i en tråd på reddit:

https://i.redd.it/qfwh3kboeyl51.png

Har själv kört som det som inte rekommenderas på mitt rtx 3090! Har dock kablar hemma så det blir som på bild 3!
Är jag med så ska det fungera men ser inte snyggt ut! Har inga andra kablar för tillfället!
Tänker köpa CableMod kablar om ett tag!:)

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk

Uppdatering: Nevermind. Jag köpte nytt nätagg istället

Ursäkta att jag drar igång den här gamla tråden igen men jag har en fundering kring hur det skulle gå till om man slänger in ett externt ljudkort, som i sig kräver en 6-pin strömkabel, in i bilden. Tanken var att koppla ihop Strix 3080 OC enligt bild 3 i första hand men jag har enbart 2 gauge kablar via PSU:n (totalt 4x8 pin).

Min fråga är då:

Om jag kopplar ihop en 2x8 pin via ena gaugen till Strixen, kan jag sedan fördela den 1x8 pin från den andra gaugen till Strix och den andra 1x8 pin på den gaugen till ljudkortet?

Känns olustigt rent spontant men det borde väl ändå fungera med tanke på att varje 1x8 pin drar runt 150 W? (eller är jag ute och cyklar?)

Tacksam för lite upplysning kring det hela. Vill absolut inte göra mig av med ljudkortet. Köper hellre en helt ny PSU i såna fall men hoppas på att det inte ska behövas

Sitter på en "be quiet! Straight Power 10 800W" som nättagg.

Tack i förhand!