DP disconect flyttar om alla fönster, går de stänga av?

Permalänk
Medlem

DP disconect flyttar om alla fönster, går de stänga av?

hej

finns de nått sätt att få windows att sluta disconnect en displayport skärm varje gång den stängs av/går i sleep. jag vill järna inte ha mina skärmar på hela tiden när jag inte använder de men vill inte heller att alla mina fönster flyttas om kring varje gång heller.

hitta ett par som prata om DDC/CI på skärmen men den värkar inte påvärka de här iaf om man stänger av den.

menar jag kan inte vara den enda som inte tycker den funktionen är en bra ide?
finns kanshe en tråd för de redan man kan inte komma fram till vad som orsakar gör de å vet inte riktigt vad jag ska söka på isf.

tacksam för hjälp

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMyxo:

hej

finns de nått sätt att få windows att sluta disconnect en displayport skärm varje gång den stängs av/går i sleep. jag vill järna inte ha mina skärmar på hela tiden när jag inte använder de men vill inte heller att alla mina fönster flyttas om kring varje gång heller.

hitta ett par som prata om DDC/CI på skärmen men den värkar inte påvärka de här iaf om man stänger av den.

menar jag kan inte vara den enda som inte tycker den funktionen är en bra ide?
finns kanshe en tråd för de redan man kan inte komma fram till vad som orsakar gör de å vet inte riktigt vad jag ska söka på isf.

tacksam för hjälp

Jag gav upp och slutade stänga av skärmen...samma problem som du.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag gav upp och slutade stänga av skärmen...samma problem som du.

underbart. spara så mycke på både el å skärm när de har funktioner som gör att folk inte låter de går i sleep

hitta att de är hotplug detection som orsaker de men ingen är villig att göra nått åt de enligt forumspost.
alla är rädda att störa sin status mot displayport standarden.

jaja får väll sluta stänga av skärmarna med då.
otroligt dum funktion iaf.

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Hedersmedlem

Har du mer än en skärm? Jag har nämligen en 3440x1440 skärm inkopplad med DP. Mina iconer flyttas inte när jag stänger av skärmen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Detta är ett sjukproblem, jag har en dyre skräm som gör att dp inte går i sleep mode, men när jag byter till HDMI så slutar G-synk att svara och då ändra den storleken på alla fönster som jag har öppet.

Så vems problem är det Windows eller DP?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du mer än en skärm? Jag har nämligen en 3440x1440 skärm inkopplad med DP. Mina iconer flyttas inte när jag stänger av skärmen.

ja har 2 skärmar.

inget flytas vid avstängning utan när de sätts på igen å windows märker av en ny skärm å flyttar allt till primera skärmen så inget är utan för å inte går att nå

tror inte de är ett problem med en skärm då du endå har alla fönster på primer skärm.

man kanshe vänjer sej till sist.

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Detta är ett sjukproblem, jag har en dyre skräm som gör att dp inte går i sleep mode, men när jag byter till HDMI så slutar G-synk att svara och då ändra den storleken på alla fönster som jag har öppet.

Så vems problem är det Windows eller DP?

ja vet inte väms problemet är å ingen anan heller, windows will troligen inte röra de för risk att störa DP standarden så de inte följer den.
så nånstans är de ju standarden för DP som har funktion som inte funkar i windows och inte heller går att stänga av värken på windows eller skärmnivå. window gör ju bara samma sak som den skulle göra om du drog ur skärmen vilket den ochså tror pga DP standarden.

så vadd man had önskat är ju bara en på/av i meny på skärmen för att inte döda DP porten helt.

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMyxo:

ja vet inte väms problemet är å ingen anan heller, windows will troligen inte röra de för risk att störa DP standarden så de inte följer den.
så nånstans är de ju standarden för DP som har funktion som inte funkar i windows och inte heller går att stänga av värken på windows eller skärmnivå. window gör ju bara samma sak som den skulle göra om du drog ur skärmen vilket den ochså tror pga DP standarden.

så vadd man had önskat är ju bara en på/av i meny på skärmen för att inte döda DP porten helt.

Går det inte att modda om DP kabel och lägger på extra ström?

Får bara massa självmordstankar vare gång det händer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMyxo:

underbart. spara så mycke på både el å skärm när de har funktioner som gör att folk inte låter de går i sleep

hitta att de är hotplug detection som orsaker de men ingen är villig att göra nått åt de enligt forumspost.
alla är rädda att störa sin status mot displayport standarden.

jaja får väll sluta stänga av skärmarna med då.
otroligt dum funktion iaf.

Jag har för mig att om jag alltid kom ihåg att stänga av skärmen efter att datorn stängt av sig samt alltid satte på skärmen innan datorn startade så fick jag inga problem.

Men jag lyckas alltid glömma sätta på skärmen innan datorn bootat upp, så mina ikoner flyttade till min HDMI skärm. Och det var för jobbigt - därmed min lösning med att alltid låta skärmen vara på.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

För de som undrar så är det displayport hot plug detection som är strulig. Inte själva tekniken i sig men hur den hanteras långt ner i drivrutinerna så svårt att fixa i Windows för problemen är mycket tidigare.
HDMI har samma men den verkar mindre strulig och går också att komma runt enklare. Sett produkter för det också fast jag har hört att det ska räcka att tejpa över hdp pinnen:
http://monitordetectkiller.com
Men DP är krångligare då är implementerad lite annorlunda, finns ett hyffsat nystartat projekt som vill göra något åt det.
https://hackaday.io/project/170643-edidone-disable-displaypor...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14