Samsung Galaxy S20 FE är mer prisvänligt flaggskepp med Snapdragon

Permalänk
Melding Plague

Samsung Galaxy S20 FE är mer prisvänligt flaggskepp med Snapdragon

Den koreanska teknikjätten introducerar en Galaxy S20-telefon med stort batteri, relativt lågt pris och Snapdragon under huven.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte köpt ny telefon på några år och är generellt sett inte intresserad av flaggskeppen längre så jag är väl fel målgrupp, men när 7500 kronor kan klassas som "relativt lågt pris" tycker jag att det har gått över styr för länge sedan.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Då hoppas vi alla undviker 4g (exynosvarianten) utanför Nordamerika så att Samsung fattar att ingen vill ha dem.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Prisvänligt, Snapdragon 865 och 8500 kr i samma mening är ju skrattretande. Om man prompt måste ha en Snapdragon 865 så är väl Poco F2 pro den enda man kan kalla prisvänlig.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Bakgrund: Prisvänligt syftar i det här sammanhanget på Samsungs S20-telefoner med samma systemkrets, som introducerades till betydligt högre pris (och utan Snapdragon 865 som alternativ i Sverige). Sedan lanseringen har S20 Plus 5G sjunkit i pris och ligger nu bara ett snäpp över högstanivån för S20 FE 5G, men det händer typiskt alla Samsung-telefoner och även FE lär ha sjunkit ett snäpp om några månader.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Har inte köpt ny telefon på några år och är generellt sett inte intresserad av flaggskeppen längre så jag är väl fel målgrupp, men när 7500 kronor kan klassas som "relativt lågt pris" tycker jag att det har gått över styr för länge sedan.

Känns som mobiler har blivit en modegrej där vissa märken är dyra bara för att det är ett visst märke. Jämför t.ex. med analoga klockor, där man kan få ett billigt bra ur som håller i årtionden för relativt rimliga priser, medan andra modeller går lös på tiotusentals eller t.o.m. hundratusentals kronor, trots att det är ungefär samma innandöme och teknik.

En mobil är ju något man byter ut kanske vartannat år ändå p.g.a. att batteriet slits ut, de får inte längre uppdateringar eller man råkar tappa dem, så att lägga lika mycket som på en skaplig speldator verkar rätt vansinnigt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

1000kr för snapdragon + 5g? Känns lite saftigt...

Permalänk
Inaktiv

Skönt de skippat glaset bak och kör lite vettigare upplösning på skärmen.

Hade nog slagit till om den kostade hälften så mycket.

Permalänk
Medlem

Nej bara nej...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Bakgrund: Prisvänligt syftar i det här sammanhanget på Samsungs S20-telefoner med samma systemkrets, som introducerades till betydligt högre pris (och utan Snapdragon 865 som alternativ i Sverige). Sedan lanseringen har S20 Plus 5G sjunkit i pris och ligger nu bara ett snäpp över högstanivån för S20 FE 5G, men det händer typiskt alla Samsung-telefoner och även FE lär ha sjunkit ett snäpp om några månader.

Varför är detta en nyhet? Samsung släpper en "budget-variant" av S20 för ~9000kr. Är det inte mer intressant då att Sony släpper en flaggskeppsmobil för samma pengar i Xperia 5 II, en lur med hel skärm OCH ett 3.5mm uttag. Det är ytterst sällsynt nu för tiden.
Kan ju nästan lova att Sony förbokas med minst ett par XM3-hörlurar om inte till och med XM4.

/end fanboi rant.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@napahlm: det är en nyhet för att S20 FE är en ny produkt, konstigare än så är det inte Vad man tycker om nyheterna/ändringarna i den här modellen är en personlig fråga.

Angående Xperia 5 II hade jag den uppe som nyhetsstoff, men den drunknade tyvärr i den senaste veckans hysteriska tempo av många och stora nyheter. Synd, för jag håller med om att den är intressant och väl värd att belysa.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av medbor:

1000kr för snapdragon + 5g? Känns lite saftigt...

Jag vet inte om det är så saftigt utan återspeglar nog priset på BOM rätt väl.

Snapdragon 865 kostar väl dryga 160 USD för styrkretsen och då är inte 5G-modemet inbyggt i kretsen eller inräknat i priset. Troligen är Exynos-kretsen billigare för Samsung än SD865 med rätt god marginal, men exakta siffror är nog svårt att spekulera i.

Pris för ett 5G modem verkar vara någonstans mellan 25 och 50 USD.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Varför är detta en nyhet? Samsung släpper en "budget-variant" av S20 för ~9000kr. Är det inte mer intressant då att Sony släpper en flaggskeppsmobil för samma pengar i Xperia 5 II, en lur med hel skärm OCH ett 3.5mm uttag. Det är ytterst sällsynt nu för tiden.
Kan ju nästan lova att Sony förbokas med minst ett par XM3-hörlurar om inte till och med XM4.

/end fanboi rant.

I mitt tycke är det väldigt logiskt.
Detta är typ första Samsung mobilen med "highend" features med Snapdragon för EU.
Detta är något många efterfrågat i flera år.

Tyvärr är detta antagligen en 1 time thing och S serien kommer vara Exynos som vanligt igen.

För de som är intresserade utav Samsung eko system är detta väldigt intressant.

Snapdragon S20 och nu finns S7+ tab med Snapdragon ex.
Det är väldigt bra att de börjar se lite bortom Exynos skräpet.

Personligen hade jag gått över till Android och Samsung igen om de skrotat Exynos och börjar erbjuda senate snapdragon i deras S serie varje år. Men det lär inte hända :>

Permalänk
Inaktiv

"Fan Edition" Jag började fundera över om dom ska stoppa in fläktar i mobiltelefoner nu också, men jag kom på en annan betydelse för ordet "Fan"

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det ser ut som den allra mest lockande Samsung-telefonen på länge (mer specifikt 128 GB Snapdragon-versionen för 8500 kr). Hade definitivt köpt den om jag letade efter ny telefon!

Permalänk
Avstängd

Skala ner på processor och allt annat men stoppa in de bra kamerorna och jag skulle vara intresserad.

Permalänk

Jäklar... När jag läste nyheten tänkte jag att allt verkar så bra, med skärm, batteri, kameror, SoC (SD), och allt, men att vattentätheten säkert kommer ryka, men så kom stycket längre ner att så inte är fallet.

Helt klart en tänkbar kandidat för mig, men jag vill se priset rasa lite först.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Kameran har färre mega pixlar men vad betyder det för kvalitén?
För mitt bruk räcker ju 12Mpx bra men måste ju vara riktigt bra kvalité .

Är svårt att välja mellan denna och Xperia 5 ii, hade helst sett att båda var mindre men verkar vara omöjligt att få tag på idag

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Avstängd

Ta bort framkameran och sätt dit den bästa kameran bak, klara inte av att ha ett "hål" i framskärmen.

Och bättre batteri känns som ingen poäng att köra med Snapdragon versionen om man ska snåla med batteri.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Mest troligen min nästa mobil då jag inte köpt en ny på 5 år. Den har absolut allting jag skulle tänka mig att bry om samt mera. Tur att de finns modeller utan deras egna chip, då hade det aldrig blivit ett köp. Eftersom det är Samsung och deras mobiler går alltid ner i pris relativt snabbt så väntar jag nog till black friday.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Verdurakh: under den ytterst korta tid jag lekte med kameradelen under pre-briefen verkade det som att huvudkameran och vidvinkelkameran levererar till synes bra bilder och inte allt för aggressiva kontraster som Samsung gjort sig skyldiga till historiskt, och Samsung använder också sensorer för 12 megapixel i både S20 och S20+, det är bara Ultran som har en huvudsensor på 108 mpx. Men mina intryck av kameradelen var som sagt bara ytliga och inte nog för något slutgiltigt omdöme.

Däremot kommer inzoomade bilder inte vara lika detaljrika som S20/S20+, då FE har en sensor på 8 megapixel medan S20/S20+ har en telefotosensor på 64 megapixlar. Min upplevelse har dock varit att bilder sällan blir särskilt bra när man zoomar in mycket, men det kan vara värt att betänka i alla fall.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Verdurakh: under den ytterst korta tid jag lekte med kameradelen under pre-briefen verkade det som att huvudkameran och vidvinkelkameran levererar till synes bra bilder och inte allt för aggressiva kontraster som Samsung gjort sig skyldiga till historiskt, och Samsung använder också sensorer för 12 megapixel i både S20 och S20+, det är bara Ultran som har en huvudsensor på 108 mpx. Men mina intryck av kameradelen var som sagt bara ytliga och inte nog för något slutgiltigt omdöme.

Däremot kommer inzoomade bilder inte vara lika detaljrika som S20/S20+, då FE har en sensor på 8 megapixel medan S20/S20+ har en telefotosensor på 64 megapixlar. Min upplevelse har dock varit att bilder sällan blir särskilt bra när man zoomar in mycket, men det kan vara värt att betänka i alla fall.

Tack för svaret :).
Jag är mest bara intresserad av att öppna kameran, fota och så ska det bli bra, utan att hålla på med massa avancerade inställningar eller något.

Jag sitter idag på en xperia xz1c så tror egentligen att allt kommer bli bättre i kameraväg :).
Som du säger så är det sällan det blir bra med zoom, speciellt utan stativ så inget som är så viktigt för mig.

Du råkar inte ha några intryck från xperia 5 och 5 mark 2 också?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Skala ner på processor och allt annat men stoppa in de bra kamerorna och jag skulle vara intresserad.

Ser ut som de missat något- vill man surfa på nätet är Apple A9 snabbare!
Det var ju länge sedan A9 var ny.....

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Verdurakh: nej tyvärr inte, jag testade Xperia 1 som hastigast men har tyvärr inte kunnat lägga händerna på vare sig Xperia 5 eller 5 II. Sony är överlag inte så flinka på att höra av sig om lanseringar eller event, så det är oftast större mässor där jag pratar med dem och lägger vantarna på deras produkter. Med tanke på den rådande situationen har jag inte stött på Sony på mässor på ett tag

Jag tror att Samsung ska skicka ett testexemplar av S20 FE på fredag, jag kan återkomma med mer konkreta intryck från kameradelen nästa vecka.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

@loevet: Oh, det vore väldigt intressant att höra vad du tycker om den.

Blir min första Samsung i så fall så är både spännande och skrämmande

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Pixel 5 med Snapdragon 765 och deras inkludering av vidvinkel kamera och klassisk fingertrycksläsare bakom mobilen tror jag kommer bli riktigt bra.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

5G varianten med Snapdragon 865 går att få tag i under 7K vilket är fantastik prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

5G varianten med Snapdragon 865 går att få tag i under 7K vilket är fantastik prisvärt.

var hittar du den för under 7k?

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk

S20 FE kör UFS 3.1 medan resten av S20 kör UFS 3.0, S20 FE har samma main kamera som S20 medan ultra wide har en mindre sensor (likt Z Flip/Fold2) så både ultra wide och zoom är sämre än S20.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag:

Har inte köpt ny telefon på några år och är generellt sett inte intresserad av flaggskeppen längre så jag är väl fel målgrupp, men när 7500 kronor kan klassas som "relativt lågt pris" tycker jag att det har gått över styr för länge sedan.

I alla fall med tanke på hur telefonen producerats och hur många människor exploateras. Hade telefonen vart producerats mer rättvist hade den kostat 15k😋