Netgear Nighthawk X6 R8000 Gaming router med låg hastighet

Permalänk
Medlem

Netgear Nighthawk X6 R8000 Gaming router med låg hastighet

Tjena på er

Som rubriken säger så har jag problem med min router. Bor idag i villa som är uppkopplad mot
stadsnätet och har ett abonnemang med hastigheten 250/250 mbit. När jag kör
bredbandskollen.se så kommer jag upp i 130 mbit ner och 100 mbit upp vilket jag inte tycker
är ok när man betalar för 250 mbit båda vägarna.

Har felsökt och kommit fram till att det är Routern som är problemet för direkt ifrån fiberboxen
så får jag 250 mbit båda hållen. Har nu bytt ut denna router till en äldre router D-Link DIR-825
och med denna router så får jag 250 mbit båda hållen. Skriver detta för att så ni skall slippa
skriva en massa om kablar m.m det är Routern som är problemet

Nu tillbaka till min Nighthawk X6 R8000 router så har jag provat att downgrade:a dess firmware
till äldre version och det äldsta som funkar är 1.0.4.12 försöker jag gå äldre än detta så får jag
ett felmeddelade att den inte är kompatibel men min router. Men med 1.0.4.12 så kvarstår felet.
har även provad de andra versionerna 18, 28, 46, 52 utan resultat Den nyaste firmware
versionen är 1.0.4.58 och den funkar såklart inte heller

Något som kan vara relevant i allt detta är i somras då routerns mjukvara informerade att en ny
firmware hade släppts och jag påbörjade nerladdning samt uppgradering som jag brukar göra utan
problem. men just vid detta tillfälle så ville inte routern starta om som den brukar göra efter en
firmware uppdatering utan jag väntade i över en timme eftersom jag vet att det inte är så bra att
avbryta en firmware uppdatering. Men tog beslut efter 1 timme då ändå stapeln var uppe i max
att starta om routern men efter omstarten så började power lampan att blinka vilken jag direkt
förstod att firmware uppgraderingen inte hade blivit rätt. till en början så trodde jag att routern
har kaputt och att man fick bita i det sura äpplet och ge sig iväg och köpa en ny router då garantin
hade gått ut. Men efter lite googlande så hittade jag en guide hur man flashar om en router som
har en korrupt firmware. med denna guide så lyckades jag iaf få igång routern igen och har sedan
dess kört den utan att tänka på att kontrollera hastigheten mot bredbandskollen.se. häromdagen
så började youtube att lagga vilket det aldrig brukar göra annars så det var då jag upptäckte att
hastigheten inte uppnådde mina önskemål.

Men med allt detta sagt så vet jag inte vad jag skall göra. har googlat om problemet och tydligen
så är det ett känt problem med denna router och de som har löst problemet har downgrade:at
firmwaren ner till 1.0.4.2 och då har de fått ut maximal hastighet ifrån routern igen. men jag kan
inte lägga in denna firmware av nån konstig anledning då jag som sagt får ett felmeddelande

Routern kostade ändå runt 2000 kr och är väl inte så sugen på att köpa en ny. dessutom så hade
jag planer på att köpa till 2 st extenders för att få ett mesh system som då blir ett stabilt wifi över
hela huset samt en bit ut i trädgården men har ju ingen lust att köpa dessa extenders om jag inte
routern fungerar.

Är det någon snäll själ som har nått tips på vad jag skall göra för att få igång min Nighthawk igen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, CPU: i9-13900K, CPU-Kylare: Corsair H170i Elite LCD Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5-6000 C36 DC 64GB Grafikkort: GIGABYTE GeForce RTX 4080 GAMING OC - 16GB GDDR6X Nätagg: Corsair RM1000X 1000W v3 HD: 4 st M.2 WD Black SN850X 1TB Gen 4 i Raid 0

Permalänk
Medlem

Har googlat och funderat sen inlägget och är faktiskt inne på att helt enkelt ge upp med denna router och ersätta den med
ett AiMESH system från Asus

https://www.inet.se/produkt/5410341/asus-rt-ax92u-aimesh-ax6000-2-pack#specifikationer

Hade ändå tänk att köpa till en extender för att bygga ut det nuvarande nätverket till ett mesh wifi nätverk.
Wifi 6 är ju ändå framtiden. Vad tror ni ?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX, CPU: i9-13900K, CPU-Kylare: Corsair H170i Elite LCD Minne: Kingston FURY Beast RGB DDR5-6000 C36 DC 64GB Grafikkort: GIGABYTE GeForce RTX 4080 GAMING OC - 16GB GDDR6X Nätagg: Corsair RM1000X 1000W v3 HD: 4 st M.2 WD Black SN850X 1TB Gen 4 i Raid 0