Samsung SSD 980 Pro – ny serie SSD-lagring över NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag är rätt oinsatt i M2. och NVME tekniken...någon som kort kan summera vilka fördelar den har annat än storlek och hastighet mot "vanliga" SSD'er? Har fått intryck av att den främst är avsett för användning i konsoler och laptops, men då portarna verkar bli standard på nyare MB's så blir jag mer och mer nyfiken.

Edit. Den här artikeln var ju iofs väldigt upplysande! https://www.sweclockers.com/nyhet/30319-microsoft-tar-hogpres...

M.2 är kontakten och det fysiska formatet, NVMe är protokollet som de "pratar" med. Gamla hederliga SSDer använder oftast SATA-kontakt och SATA-protokollet, vilket är stenålders i jämförelse och klarar inte av samma låga latenser och höga hastigheter eftersom det utformades för långsamma hårddiskar. Det finns dock M.2-enheter som använder Sata-protokollet också, de är inte snabbare som NVMe, men däremot mycket mindre än de klassiska 2,5"-enheterna

Vill du ha minimala latenser för många anrop, typ för ett operativsystem? NVME. Vill du ha maximal bandbredd för snabba filöverföringar? NVMe. Vill du ha en liten enhet som sitter kompakt direkt på moderkortet? M.2, antingen NVMe eller SATA. Vill du uppgradera en långsam dator så billigt som möjligt? Antagligen SATA, så länge det är en SSD

Själva minneskretsarna är desamma, så livslängd etc. borde vara typ samma

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

M.2 är kontakten och det fysiska formatet, NVMe är protokollet som de "pratar" med. Gamla hederliga SSDer använder oftast SATA-kontakt och SATA-protokollet, vilket är stenålders i jämförelse och klarar inte av samma låga latenser och höga hastigheter eftersom det utformades för långsamma hårddiskar. Det finns dock M.2-enheter som använder Sata-protokollet också, de är inte snabbare som NVMe, men däremot mycket mindre än de klassiska 2,5"-enheterna

Vill du ha minimala latenser för många anrop, typ för ett operativsystem? NVME. Vill du ha maximal bandbredd för snabba filöverföringar? NVMe. Vill du ha en liten enhet som sitter kompakt direkt på moderkortet? M.2, antingen NVMe eller SATA. Vill du uppgradera en långsam dator så billigt som möjligt? Antagligen SATA, så länge det är en SSD

Själva minneskretsarna är desamma, så livslängd etc. borde vara typ samma

Stort tack för svaret! Egentligen har jag väl inte behovet av att införskaffa det än då jag mest spelar på burken och knappt har tid med det, men iom uppgraderingen till 3080 och förhoppningsvis en ny framtid inom spel så kan det helt klart bli aktuellt framöver.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Inväntar väll Phison E18 om de kommer innan februari

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Bara för att sätta hela låg TBW, vilket jävla skräp i relation. Nedan två av mina diskar

940 EVO 256 GB, drifttid 6,2 år (2269 dygn) TBW 17.5 Har gått som OS disk Windows 10 hela tiden, med swapfil

950 EVO 1 TB, drifttid 4,3 år (1592 dygn) TBW 7.3 speldisk

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Inaktiv

Får blir en till samsung 970 plus 1TB blir perfekt då har man totalt 3TB pcie3 diskar

Permalänk
Medlem

Nu har 980 Pro dykt upp på Prisjakt. I lager preliminärt om 10 dagar (201006).

Saftiga priser, usla TBW-värden, 250GB är ointressant, var är 2TB... För den som är ute efter 1TB rekommenderas Corsair Force MP600 för 2 090 kr hos Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Bara för att sätta hela låg TBW, vilket jävla skräp i relation. Nedan två av mina diskar

940 EVO 256 GB, drifttid 6,2 år (2269 dygn) TBW 17.5 Har gått som OS disk Windows 10 hela tiden, med swapfil

950 EVO 1 TB, drifttid 4,3 år (1592 dygn) TBW 7.3 speldisk

Det där var väldigt lågt tal för din Windows disk. Jag har en Intel 520 180GB som efter 647 dagar (ca 1.7 år) har ca 42 TBW och då har jag haft temp mm på den och även spel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig