Disk syns ej i BIOS men däremot i externt kabinett

Permalänk
Medlem

Disk syns ej i BIOS men däremot i externt kabinett

Kliar mig i huvudet gällande ett problem jag har med en disk och vill bolla lite saker. Mitt moderkort rasade för ett tag sedan och jag fick tag på ett nytt och allt verkar frid och fröjd förutom när jag kopplar in en av mina diskar som även var inkopplad i förra moderkortet. Disken är en äldre SATA-300 disk som har snurrat fint hittills som är krypterad med LUKS och kör EXT4. Har totalt fyra diskar, två SSD:er och en till HDD.

De fyra diskarna har tidigare försörjts med ström från en kabel med fyra stycken SATA-strömkontakter. När disken är inkopplad på detta vis startar inte datorn om disken är ansluten med en SATA-kontakt till moderkortet, datorn når inte POST utan hamnar i en loop. Har testat andra SATA-portar men det är samma där (trots att den andra HDD dyker upp oavsett port). Har även testat att byta kabel till en sprillans ny utan resultat. Är disken däremot ansluten med ström från en annan kabel med fyra SATA-strömkontakter (som inte är kopplad till andra enheter) så startar datorn normalt men disken dyker inte upp i BIOS (och därmed inte i Linux).

Om jag däremot kopplar in disken i ett externt kabinett dyker den upp som vanligt och går att dekryptera samt montera. Har kollat SMART och inte sett något konstigt och badblocks rapporterar inga skadade sektorer.

Hur tolkar ni detta konstiga beteende? Är disken på väg att dö? Nätagget också kanske eftersom datorn inte startar med disken kopplad till en och samma SATA-strömkabel som de andra diskarna?

Moderkort: Gigabyte Z87-D3H (senaste BIOS)
Nätagg: Corsair HX650 V2

Permalänk
Rekordmedlem

Inkompatibilitet pga firmware, har du kollat efter uppdateringar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har senaste BIOS versionen som det står i TS.

Permalänk
Medlem

@Mackey:

Är det 3,5"s- eller 2,5"s-diskar?
Om det är 3,5"s så gissar jag på att det kan vara något med kretskortet på hårddisken.
Någon form av kortslutning som detekteras när disken är inkopplad till nätagget, men som inte märks av när disken är kopplad till ett externt kabinett med extern strömförsörjning.

(När disken är kopplad till datorn så får den 12V från nätaggregatet som eventuellt till viss del kan ledas vidare till moderkortet via SATA-kabeln om kretskortet är något defekt, kanske inte 12V, men kanske höjer spänningen i SATA-kabeln tillräckligt för att störa skyddskretsar, när disken är kopplad till externt kabinett så kan det vara så att elektroniken i kabinettet till viss del kompenserar för eventuella strömproblem inom vissa gränsvärden)

Det kan även vara så att nätagget inte riktigt fungerar som det skall. Kan även ha varit orsaken till ditt ras av moderkortet om du inte vet att orsaken är något helt annat.

Själv skulle jag skaffa en ersättningsdisk om det är viktig data som skall sparas innan det är för sent.

Jag har ingen koll på om 2.5"s-diskar över huvud taget tar 12V när det erbjuds, det är något jag måste kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Mackey:

Är det 3,5"s- eller 2,5"s-diskar?
Om det är 3,5"s så gissar jag på att det kan vara något med kretskortet på hårddisken.
Någon form av kortslutning som detekteras när disken är inkopplad till nätagget, men som inte märks av när disken är kopplad till ett externt kabinett med extern strömförsörjning.

(När disken är kopplad till datorn så får den 12V från nätaggregatet som eventuellt till viss del kan ledas vidare till moderkortet via SATA-kabeln om kretskortet är något defekt, kanske inte 12V, men kanske höjer spänningen i SATA-kabeln tillräckligt för att störa skyddskretsar, när disken är kopplad till externt kabinett så kan det vara så att elektroniken i kabinettet till viss del kompenserar för eventuella strömproblem inom vissa gränsvärden)

Det kan även vara så att nätagget inte riktigt fungerar som det skall. Kan även ha varit orsaken till ditt ras av moderkortet om du inte vet att orsaken är något helt annat.

Själv skulle jag skaffa en ersättningsdisk om det är viktig data som skall sparas innan det är för sent.

Jag har ingen koll på om 2.5"s-diskar över huvud taget tar 12V när det erbjuds, det är något jag måste kolla upp.

Det är en 3,5" disk. Började också fundera på kortslutning men iom att det inte sker när jag kör disken med ström från en separat kabel men kopplad till moderkortet så får det mig att misstänka nätagget.

Kom på att jag har ett extra agg som jag kan driva disken helt separat med, återkommer med resultatet. Förra moderkortet funkade dock inte med ett annat nätaggregat men däremot kanske mitt nuvarande var bidragande till dess död.

Permalänk
Medlem

Med ett separat nätagg för disken blev det samma resultat som när den är inkopplad med den andra kabeln med SATA-ström, datorn bootar, disken spinner upp men syns inte i BIOS. Kommer nog att köpa ett billigt SATA-expansionskort för att se ifall disken visas med detta om inte någon har en annan idé.

Permalänk
Medlem

Har du provat isolera diskens hölje från datorlådan? Identifieras disken i UEFI/BIOS då?

Kan du använda strömförsöjningen från datorn men kontrollern från kabinettet?

Min tanke är lite om det kan vara så att hårddiskens hölje blivit strömförande. Det skulle då kunna leda till eventuella problem med hårddiskens kontroller om höljet på disken jordas mot datorlådan.

Nu vet vi ju inte vad du har för kabinett om det är ett i plast eller metall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Har du provat isolera diskens hölje från datorlådan? Identifieras disken i UEFI/BIOS då?

Kan du använda strömförsöjningen från datorn men kontrollern från kabinettet?

Min tanke är lite om det kan vara så att hårddiskens hölje blivit strömförande. Det skulle då kunna leda till eventuella problem med hårddiskens kontroller om höljet på disken jordas mot datorlådan.

Nu vet vi ju inte vad du har för kabinett om det är ett i plast eller metall.

Det vore intressant att prova, borde kunna koppla en SATA-kabel till kontrollern.
Kabinettet är dock av metall men det skadar inte att prova! Tack för input.

Permalänk
Medlem

Har glömt att återkomma till tråden då annat kommit mellan, har löst problemet genom att köpa ett RAID-kort här på marknaden. Skulle tippa på att ett vanligt SATA-konrollerkort skulle fungerat också.