Nybyggd dator startar bara med 1 RAM sticka. (Testat allt!)

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar bara med 1 RAM sticka. (Testat allt!)

Tjaaa,

Jag har för några månader sedan byggt ihop ett helt nytt rigg,

---
GIGABYTE AMD Radeon RX 5700 XT GAMING OC - 8GB
Seagate Barracuda Compute 2TB / 256MB / 7200 RPM
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / Ryzen / 3600MHz /
Noctua NH-U12S SE-AM4
Fractal Design Define 7 Compact
Intel 660P SSD 1TB
Corsair RM750X 750W v2
AMD Ryzen 7 3700X
MSI B550 GAMING CARBON WIFI
Arctic P12 PWM PST (5 pcs value pack)
---

har sen dess har jag haft ett konstant problem trots många försök till lösningar. Datorn bootar bara med en RAM sticka (båda funkar separat). När jag startar datorn med 2 RAM så snurrar alla fläktar osv men jag kommer inte in till bios. (Det lyser även en debug lampa som säger "DRAM".)

Själv har jag testat:
- att cleara cmos
- installerat ny version av bios
- checkat cpu efter skador
- satt stickorna i alla möjliga olika kombinationer av slots
- satt på XMP i bios (Då lyser debug-lampan på "CPU" ist för "DRAM" konstigt nog.)
- tryckt i alla kablar ordentligt

Efter ett par sena kvällar bestämde jag mig för att skicka in datorn på felsökning. Inets service var tyvärr fullproppat med lång kö så jag vände mig till ett lokalt företag som heter "Copydax", där dom har en feslökningsservice. Som jag förstod det så testade dom allt jag gjorde + att byta ut olika komponenter tex sätta in deras egna CPU, deras egna RAM osv osv. Enligt Copydax så är det fel på moderkortet, vilket låter mest logiskt.

Jag skickar sen in moderkortet till inet på felsökning, men enligt inet så är det inget fel på moderkortet... skumt.

Så nu sitter jag här igen helt vilse på vad det kan vara. En minst sagt frustrerad själ.

Någon som har idéer?

Tack.

//Pontus

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

Då är det nog bara ram-stickorna själva kvar som felkälla. Läs denna:
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/b208st/computer_wo...

Och kolla sen QVL listan för supportat ram.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Då är det nog bara ram-stickorna själva kvar som felkälla. Läs denna:
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/b208st/computer_wo...

Jag har faktiskt redan kollat på det reddit inlägget. och enligt MSI hemsidan så ska mina RAM stickor vara kompatibla. Dessutom så ska Copydax också testat med sina egna RAM minnen utan success, så skulle va jävligt weird om dom också hade fel stickor. Dock så fungerar det för inet så idk, det står att det ska funka med mina iaf. Ska sno min polares RAM imorn och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Då är det nog bara ram-stickorna själva kvar som felkälla. Läs denna:
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/b208st/computer_wo...

Och kolla sen QVL listan för supportat ram.

Ser dock nu att det står "single sided" på msi sidan. Betyder det att ramen har en sida med pins?? Isåfall så kan det vara fel ram ändå, för jag har exakt samma artikelnummer och allt, fast jag har dubbelsidigt ram. (Om det nu betyder det)

msi kompabilitet:
https://drive.google.com/file/d/1fE_xeh8kJJ8fkpXy4XOaT_nQjEEl...

min ram:
https://www.webhallen.com/se/product/304870-Corsair-Vengeance...

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Jag har faktiskt redan kollat på det reddit inlägget. och enligt MSI hemsidan så ska mina RAM stickor vara kompatibla. Dessutom så ska Copydax också testat med sina egna RAM minnen utan success, så skulle va jävligt weird om dom också hade fel stickor. Dock så fungerar det för inet så idk, det står att det ska funka med mina iaf. Ska sno min polares RAM imorn och se om det gör någon skillnad.

Testa att sätta ner ram-hastigheten i så fall. Hade ett par stickor en gång i tiden som inte gick i full fart utan jag var tvungen att dra ner hastigheten. Kommer inte ihåg farten men säg att det var 2666MHz stickor så var jag tvungen att köra dom antingen med en i 2666MHz eller med bägge så var jag tvungen att sänka till 2400MHz. Men det gav inte samma fel som dig, däremot blue-screens/krascher.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Jag hade exakt det felet på min förra dator!
Dålig kontakt mellan CPU och moderkort pga en böjd pinne på CPUn.
Kolla så pinnarna är raka och att du inte fått in nåt skräp i CPU-sockeln.

Permalänk
Medlem

testa att justera hastigheterna och kolla så minnena sitter i rätt portar.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Ser dock nu att det står "single sided" på msi sidan. Betyder det att ramen har en sida med pins?? Isåfall så kan det vara fel ram ändå, för jag har exakt samma artikelnummer och allt, fast jag har dubbelsidigt ram. (Om det nu betyder det)

Nä, det är att ram-chippen sitter på ena sidan på kretskortet, finns double-sided också. Dina är single-sided. Skumt fel, men testa med polarens och se om det beter sig på samma sätt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad om moderkortet är monterat i chassit eller om du har det liggande löst på bordet/bänken etc?

Det låter säkert löjligt men jag byggde ihop en burk till en bekant till en kompis häromveckan, allt funkade jättebra installerade windows och skruvade fast alla skruvar ordentligt och lämnade över den till ny ägare.

Sedan startade (bootade) inte burken, fick ingen bild. växlade GPU utan skillnad, bytte minnen men heller ingen skillnad. Men med 1 minnessticka så startar den upptäckte jag.

Reklamerar kortet och får till svar att det inte är något fel... vad f*n.
Monterar det på nytt och nej det funkar f*n inte med två ram.

Men, jo testar kortet löst och funkar det, men så fort som skruven till chassit närmast den yttre minnesbanken dras till så slutar det att funka med fler än en sticka.

Ny reklamation och denna gång nytt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Testa att sätta ner ram-hastigheten i så fall. Hade ett par stickor en gång i tiden som inte gick i full fart utan jag var tvungen att dra ner hastigheten. Kommer inte ihåg farten men säg att det var 2666MHz stickor så var jag tvungen att köra dom antingen med en i 2666MHz eller med bägge så var jag tvungen att sänka till 2400MHz. Men det gav inte samma fel som dig, däremot blue-screens/krascher.

Att sänka ram hastigheten har jag tyvärr redan testat utan resultat.

Skrivet av FattarNiInte:

Jag hade exakt det felet på min förra dator!
Dålig kontakt mellan CPU och moderkort pga en böjd pinne på CPUn.
Kolla så pinnarna är raka och att du inte fått in nåt skräp i CPU-sockeln.

Redan kollat! Dessutom så har Copydax testat med sin egna cpu oxå med samma resultat.

Skrivet av Mindfighter:

Nä, det är att ram-chippen sitter på ena sidan på kretskortet, finns double-sided också. Dina är single-sided. Skumt fel, men testa med polarens och se om det beter sig på samma sätt.

Fast betyder inte "Satsmoduler: 2" att det är "double sided"?

Skrivet av Göteborgaren:

testa att justera hastigheterna och kolla så minnena sitter i rätt portar.

Dom sitter definitivt i rätt portar, och hastigheterna har jag både testat att höja och sänka.

Skrivet av Lasse62:

Är det någon skillnad om moderkortet är monterat i chassit eller om du har det liggande löst på bordet/bänken etc?

Det låter säkert löjligt men jag byggde ihop en burk till en bekant till en kompis häromveckan, allt funkade jättebra installerade windows och skruvade fast alla skruvar ordentligt och lämnade över den till ny ägare.

Sedan startade (bootade) inte burken, fick ingen bild. växlade GPU utan skillnad, bytte minnen men heller ingen skillnad. Men med 1 minnessticka så startar den upptäckte jag.

Reklamerar kortet och får till svar att det inte är något fel... vad f*n.
Monterar det på nytt och nej det funkar f*n inte med två ram.

Men, jo testar kortet löst och funkar det, men så fort som skruven till chassit närmast den yttre minnesbanken dras till så slutar det att funka med fler än en sticka.

Ny reklamation och denna gång nytt kort

Ja visst är det märkligt hur tekniken kan bete sig... Kanske ligger en curse över mitt lilla fractal design chassi

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Fast betyder inte "Satsmoduler: 2" att det är "double sided"?

Refererar till att det är 2st Moduler/Stickor i paketet (satsen).

Otroligt skumt fel hur som, men intressant att höra hur det fungerar med polarens minnen om det är en annan typ av minne och om du då har exakt samma beteende (eller inte).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Funkar ensamma stickor i alla slots på moderkortet?
Fungerar två stickor om de sitter i samma kanal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Funkar ensamma stickor i alla slots på moderkortet?
Fungerar två stickor om de sitter i samma kanal?

Datorn bootar bara om 1 RAM-sticka sitter i andra sloten.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Datorn bootar bara om 1 RAM-sticka sitter i andra sloten.

Så bara en slot fungerar i moderkortet... där har du väl svaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så bara en slot fungerar i moderkortet... där har du väl svaret?

Håller med om att det är det sannolika förklaringen, det som "stör" är då:

"Jag skickar sen in moderkortet till inet på felsökning, men enligt inet så är det inget fel på moderkortet... skumt."

...så inet behöver överbevisas (eller så är det något annat som är fel).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag byggde en dator till särbons grabb med AMD för att det var bra grejer till bra pris, valde dock ett Asus B450 moderkort och en Ryzen 5 3600. Hade inte exakt samma problem som du utan att denna frös eller blåskärmade konstant, kunde knappt installera Windows. Hejdlöst mycke felsökning med test av RAM, PSU, SSD, HDD, GPU och diverse Bios, drivrutiner och till slut även moderkort. Till slut testades annan CPU och då löste sig allt. Nu har datorn gått prima sedan processorn byttes mot en ny.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Håller med om att det är det sannolika förklaringen, det som "stör" är då:

"Jag skickar sen in moderkortet till inet på felsökning, men enligt inet så är det inget fel på moderkortet... skumt."

...så inet behöver överbevisas (eller så är det något annat som är fel).

Jag har ingen aning om vad inet testat, men om du inte kan starta datorn med en ensam sticka i flera av portarna så måste det ju vara fel...

Dom kanske råkade testa den porten som fungerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har ingen aning om vad inet testat, men om du inte kan starta datorn med en ensam sticka i flera av portarna så måste det ju vara fel...

Dom kanske råkade testa den porten som fungerade?

Absolut, men om de säger att det ok, så behöver vi ju överbevisa eller hitta felet. Om vi utgår ifrån att TS gav inet felbeskrivning vid inlämnandet så bör de ju ha testat kortet med mer än en minnnessticka.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Absolut, men om de säger att det ok, så behöver vi ju överbevisa eller hitta felet. Om vi utgår ifrån att TS gav inet felbeskrivning vid inlämnandet så bör de ju ha testat kortet med mer än en minnnessticka.

Det kan man ju hoppas absolut! Men väldigt svårt att veta utan mer information. Jag har svårt att se att inet inte skulle upptäcka om den inte fungerar med flera stickor om det var det felsökningsbeskrivningen sade. Men om TS inte kan boota med stickor på andra positioner har jag svårt att se att det inte skulle framgå vid inlämning... känns ju iaf som en rimlig slutsats, dålig kommunikation brukar ofta vara anledningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det kan man ju hoppas absolut! Men väldigt svårt att veta utan mer information. Jag har svårt att se att inet inte skulle upptäcka om den inte fungerar med flera stickor om det var det felsökningsbeskrivningen sade. Men om TS inte kan boota med stickor på andra positioner har jag svårt att se att det inte skulle framgå vid inlämning... känns ju iaf som en rimlig slutsats, dålig kommunikation brukar ofta vara anledningen

Inet sa att dom hade testat alla möjliga kombinationer av RAM insättningen då jag specifik beskrev mitt problem. Dom fick det att funka som vanligt i alla slots.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Inet sa att dom hade testat alla möjliga kombinationer av RAM insättningen då jag specifik beskrev mitt problem. Dom fick det att funka som vanligt i alla slots.

Användes din cpu vid testen hos Inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Användes din cpu vid testen hos Inet?

Nej, men enligt Copydax så ska dom ha testat med deras cpu också.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Nej, men enligt Copydax så ska dom ha testat med deras cpu också.

Min tanke är att det är något med cpu minneskontroller som ställer till det.
Vore klart lite konstigt att deras också skulle ställa till det.
Antingen får man testa med en annan cpu eller moderkort för att utesluta det som felkälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Nej, men enligt Copydax så ska dom ha testat med deras cpu också.

Testade copydax ditt minne i annan dator? Vore ju intressant att veta om minnesstickorna fungerar bra ihop i annan dator (eller inte). (uppenbarligen fungerar de ju var för sig)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Okej, minnena funkar i polarens datorn och hans minnen funkar inte i min dator. RAM stickorna är uteslutna. Börjar på riktigt tro att det kan va CPUn... ska ringa till Copydax imorn och fråga om dom verkligen testade med en annan CPU.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem

@Powaz
Testade du med MK utanför datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse62:

@Powaz
Testade du med MK utanför datorn?

Nej, inte än. Är så trött på att ta isär och bygga ihop den här j*vla datorn nu. Men det blir det sista jag testar om jag får reda på att dom har testat CPUn.

Visa signatur

Only a slave is afraid to ask questions.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powaz:

Okej, minnena funkar i polarens datorn och hans minnen funkar inte i min dator. RAM stickorna är uteslutna. Börjar på riktigt tro att det kan va CPUn... ska ringa till Copydax imorn och fråga om dom verkligen testade med en annan CPU.

Bra, då är de eliminerade som felkälla i alla fall, då är det CPU eller Moderkort.

Kan det vara glappkontakt i CPU-sockeln?! Minneskontrollern sitter i CPUn och pinnar ABC går till slot1, pinnar DEF till slot2 o.s.v. Skulle kunna bli att man ena gången får bra kontakt när man spänner fast CPUn, nästa gång sämre kontakt. Lossa och tryck ner CPUn ordentligt innan du spänner fast den och se om det gör skillnad.

Gör inte det skillnad och copydax fått exakt samma fel (bara slot 2) med annan CPU, ja borde det ju vara moderkortet som är trasigt.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

Bra svar

@Göteborgaren:
Kan vara minnen fel port tror inte det iaf, jag tror kall lösning på minnet , en kille hade det troligtvis inte men det är det senaste alternativet.. då det känns mycket märkligt måste jag säga .. det innebär att en lödpunkt på ett minne inte får kontakt hela tiden utan då endast det har till räcklig temperatur då går lödningarna ihop och då funkar minnet.. har bara hört om det men en kille på ett ställe där jag praktiserade hade det bekymret.
Alternativt du måste sätta minnes taimings manuellt rekommenderar starta datorn med något minne som funkar på orginal spänning och på orginal taimings.
Sedan sätter du taimings på det dina minnen ska vara på antagligen lossare en det standard minnet har sätt spänningen på de volt dina minnen ska ha starta om sedan stäng av datorn installera dina minnen och då borde det funka kan inte bli mycket fel där. Alt är det kall lödning eller så tycker jag att det låter som om det är för låg spänning höj volten till minnena då mobo kan ge för lite ström volt i vissa fall som under hevy load. Dvs precis i start behöver de extra kräm händer ofta under CPU hevy load dvs spännings dropp. Kan också vara ett rail i nätaggregatet som är sämre under Hevy load om det är defekt eller bara ett kasst nätagg dvs noname.. typ minna bästa råd i detta skede mvh

Visa signatur

-:Main:- Asus sabertooth X58 | 980X@3.4 | 24GB Corsair PC3-12800 | Gigabyte GTX480 | SB X-Fi Titanium Pro | Corsair SSD Force GT 120GB/WD30EZRX | Antec p183 | Corsair HX850 | Corsair H80 |