Snabbtest: Grafikkortsprestanda i Crysis Remastered

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Köpte det för 114:- på Epic Games, ska testa det med mitt 3080 i helgen. Jag har inga jättestora förväntningar, men det är förhoppningsvis värt pengarna iaf.

Hur fick du det så billigt? Kupong?

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Ser ingenting som motiverar dessa siffror, bara ren inkompetens när det kommer till optimering. Spelet är 13 år gammalt och ser på flera håll sämre ut än originalet.

Känns mer som en cash grab

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Överallt hela tiden? Nej. Och då bor jag ändå vid vattnet. Mitt på dagen när solen skiner? Nej det existerar inte. Det ser ut som skit helt enkelt.

Man är väl bara vid vattnet i början, när det är morgon? Och på morgnar är det ju inte helt ovanligt med dimma över vatten. Sen utspelas det ju på en tropisk ö, där det inte är ovanligt att luften är disig.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@lusvig: Under rean, som nog håller på fortfarande, fick jag en kupong på 95:- som jag använde då. Dras av först i kassan, så om du testar kan du se om du också får det. Det kan vara så att du behöver plocka nåt av gratisspelen först, vill minnas att det var så förra rean (alla köp gav en kupong, även om det var på 0:-..).

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Utopolitan:

Snälla, snälla, rösta med plånboken och införskaffa inte den här dyngan. Spelar ingen roll om spelet kostar 114 på Epic med en kupong, eller om nån t.o.m. lyckas få tag i skiten gratis. Alla köp/nedladdningar bakas in och visas som dollarmärken i statistiken. Det är i såna här lägen folk måste säga ifrån och börja bojkotta.

Trenden med lata, skamlösa cash-grabs som enkom kapitaliserar på folks nostalgi har spårat ur nåt så in i satan. Det finns inte adjektiv så det räcker till i svenska språket för att beskriva hur urbota efterblivet och skamlöst det är att basera en remake av Crysis på en nerfad konsolport från förrförra generationen. Det borde inte kunna vara lönsamt att kränga skändade "nyversioner" av folkkära gamla klassiker på det här sättet. Kommer fan starta ett parti snart.

Puss och kram.

Tack! Gick faktiskt i tankarna på att köpa och spela igen för nostalgin men har läst mycket skit så avstår nu. Eventuellt kommer jag skaffa det via mer alternativa sätt, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TacticalRetreat:

För dem som likt jag faktiskt gillade gameplay från Originella Crysis så är det lönt att läsa lite om vad som saknas i denna "Remaster" innan ni väljer att införskaffar spelet. Kopierar nedan en punktlista från ett annat forum.

Here's a list of problems outside of performance that are worth considering:

  • Leaning is gone, likely since in the console port they had no way to map it on to the gamepad along with everything else without conflicts. This feature was not restored for the PC version.

  • The game uses the "new" suit control scheme by default, which functions much like the scheme that Crysis 2 and 3 uses. Again, this is due to the remaster being based on the console port, where the classic control scheme would not be suitable.

  • The "classic" nanosuit control option is not the same as the controls found in the original PC release. You get the radial menu that lets you select each mode at will, but the hotkey mapping is gone and you can no longer seamlessly chain powers, like speed sprinting in to a strength jump. This sounds minor but it's actually a huge deal, especially when it comes to the harder difficulties where chaining powers like that is crucial. Plus, it's just fun to do and not having the ability to anymore is complete and utter bull shit.

  • The new armor mode was reworked to behave more like it does in the sequels. This means it slaps an intrusive overlay effect on the screen and there's a constant energy droning sound that plays while it's active. Additionally, it slowly drains your energy while active, but I suspect it tanks more damage to compensate for that. In my opinion this is one of the more egregious changes that only serves to disrupt the balance the original game had. Plus...armor mode is just plain annoying as fuck to use now.

  • If you're using the modern control scheme, you can't sprint normally unless armor or cloak mode is active. Since armor mode is now annoying as hell and drains your energy while idle and cloaking is costly thus meant to be used tactically, both options are less than ideal for when you just want to run around an area without becoming a human battering ram.

  • There's no idle strength mode available with the modern control scheme since you have to hold jump to strength jump or hold melee to strength melee.

  • Crouching is bugged to where the input is delayed in some manner and you basically have to stop moving in order to crouch reliably. It feels bad.

  • Quick grenade throwing no longer exists. Probably another holdover from the console port.

  • Apparently some of the foliage physics were cut back. I haven't tested this myself, but supposedly some physics interactions like when you walk through grass or when an explosion makes trees and bushes sway violently no longer exist. What's puzzling is that I'm pretty sure these things existed in the original port, but maybe I'm wrong about that.

With all of that said, even if this remaster was optimized properly and utilized mutlicore processors correctly, I still wouldn't play it with all the problems I listed above. There are some fixes people have found to address some of those issues, but some of the more critical ones currently have no solutions to them and likely never will without an official patch from Crytek and Saber Interactive.

Fan va' kul....inte!

Sist jag spelade Crysis 1 och Warhead satt jag på Win7 och nu rycker det bra i Crysis tarmen!
Fungerar Crysis på Win10 eller blir det ett nytt köp på GOG, någon som vet?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

När jag tittar Digital Foundrys video så undrar jag om det inte bara hade räckt med att patcha in Cryteks genuint coola globala ljussättning (SVOGI) i original-Crysis?

Det är en häftig lösning de fått till där med SVOGI.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Youjimbo:

Du skämtar?
Cryengine är ju uppe i 5.6. Undrar varför de inte gjorde remastern i den versionen. Släppt 2019.

Hade för mig att version 3 var den nyaste, men måste ha taget fel på spelmotor.

Man vill ju ha i den nyste version.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hade för mig att version 3 var den nyaste, men måste ha taget fel på spelmotor.

Man vill ju ha i den nyste version.

Jag tänkte ju också fel. Tror som det påpekades på annat håll. De kunde göra remastern p åursprungsversionen av Crysis (Cryengine 2?) eller på den senaste versionen av Crysis, dvs. konsolporten som gjorts i Cryengine 3. Att bygga om spelet från grunden i en ny spelmotor hade inte varit en remaster utan en remake. Så som det blev med Final Fantasy 7 t.ex. Man kan inte bara kiopiera över innehåll.
Leker själv med UE4 och kommer leka med UE5 nästa år. Blir antagligen till att göra om allt och inte kopiera vid bytet.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så har remastern utgått från den fördummade konsolverisionen som bas istället för den ursprungliga PC-utgåvan, vilket är en av anledningar att remastern suger så hårt för oss PC spelare.

Med andra ord, polish a turd, its still a turd.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|