Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bra enkelt sprit- eller gasolkök för krisberedskap?

Permalänk
Medlem

Trangiakök man har när man kampar? Bara du får eld kan du laga mat, och sprit luktar för jävligt

Permalänk
Hedersmedlem

Uppdatering: Det blev detta kök från Biltema som rekommenderades tidigare i tråden:

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolko...

Däremot så hade Biltema slut på sina gasolflaskor (slut hos leverantören tydligen) men jag fick tipset om att det är standardflaskor, så jag köpte dessa på Jula istället:

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr...

Testade lite snabbt när jag kom hem, och jag är nöjd. Det här är absolut ändamålsenligt utifrån mina krav.

Permalänk
Medlem

Kallas CP250-flaskor och är en internationell standard precis som med nuvarande 100/230/450 gram campinggasolflaskor med 7/16 gänganslutning - med andra ord vad som står på etiketten på flaskan påverkar inte dess funktion i köket.

Det är samma N-butan/isobutan (70/30) med lite (ca 10%) propan-blandning i dessa. det kan eventuellt finnas varianter med lite mer Isobutan och propan för att fungera vid lite lägre temperaturer.

---

Dessa kök har ganska avancerad regulator i sig som både tryckreglerar gasen innan de når brännarmunstycket och skyddsmekanism som skjuter bort hela gaspatronen från sin anslutning om flaskans tryck blir för högt (ca 10-13 Bar) av tex. strålad värme från alldeles för stor het gryta/panna som täcker över där flaskan ligger och därmed så släcks lågan helt - metallnippen på flaskan är också en del i skyddet så att kvarvarande låga av restgaser som läckt ut i samband med ejekt av flaskan inte skall kunna elda upp denna så att flaskan börja läcka igen och elden fortsätter i och runtom köket...

Med andra ord CP250-kompatibla köken (aka japan-kök) har man gjort betydligt mera för att försöka hindra olyckor vid grov felanvändning än klassisk toppmonterat kök eller spindelkök med vissa modeller så lång slang att man kan placera gasflaskan ovanpå den kokande grytan för att få mer tryck i gasen (japp, det fins idioter som provat det också och sedan efteråt hade mage att skylla på både kökstillverkaren och flask-gasetillverkaren att flaskan var 'fulfylld' med propan (detta var i högbergsländer) att det var deras fel och inte sitt eget beteende i klar Darwin-award nivå och genuint heller inte begrep själva att de gjorde grova användarfel.

Gasflaska ovanpå en kokande gryta blir av ångan snart minst 100 grader varm, och avgasplymen efter utsidan mellan insidan vindskyddet och grytkanten runt grytan på en tragia 27 på 1 bars matning har jag själv mätt upp till 470 grader C i den hetaste stråket - så en gasflaska ovanpå en gryta kan bli långt över 100 grader C av avgasplymen som samlar sig efter utsidan av flaskan och kommer att smälla så småningom oavsett orginalgas eller efterfylld fulgas med hög propanandel då det oavsett kommer temperaturen bli mycket högre än för flaskan stämplade 50 grader C som max temperatur - även om campingasolflaskan skulle vara fulfylld med ren propan så skulle det ändå klara 50 grader C värme med gällande EN417-normer på campingasolflaskor - inte mycket marginalen kvar förvisso (sprängtryck vid 59 grader C med ren propan) , men det skulle hålla!. )

Går det att göra fel så skall någon verkligen prova detta!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Uppdatering: Det blev detta kök från Biltema som rekommenderades tidigare i tråden:

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/gasolko...

Däremot så hade Biltema slut på sina gasolflaskor (slut hos leverantören tydligen) men jag fick tipset om att det är standardflaskor, så jag köpte dessa på Jula istället:

https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv-och-camping/fr...

Testade lite snabbt när jag kom hem, och jag är nöjd. Det här är absolut ändamålsenligt utifrån mina krav.

Hur många flaskor med gas krävs för att klara sig i cirka en månad egentligen? Det känns som att det kommer ta upp enormt med plats.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Du får ha max 4 kg gasol i lägenhetsmiljö vilket motsvarar max 8 st 450 grams campingasolflaskor eller 17 flaskor CP250-gasol. - håller du inte på att baka eller långkoka så kan det räcka i flera månader. Vid vandring så räknar många med 450 gram-flaska/vecka/person (vintertid främst för att man måste smälta vatten - vilket drar dubbelt med gas/bränsle som att koka upp flytande vatten) och då är det med mycket marginaler, många klarar sig med 230 gram/vecka/person och det är ändå marginaler om man hanterar det ekonomiskt och inte eldar mer än absolut nödvändigt, alltid värmer/kokar under lock, använder grytmysare för rätter som sväller ändå även om det inte är just kokvarm etc. så finns de som är trygga med maten och dess värmning på bara 100 gram/vecka/person då att koka utan lock (som pasta) kan dra 4 ggr mer bränsle vid kokning än med ris kokning under lock.

1 kg gasol har ungefär 12 kWh - vilket ger ungefär 4 timmar bränntid på en 3 kW-kök (deras effekt-angivelse baseras på hur många gram gasol/h de förbrukar vid en viss tryck/pådrag)

Om brännare och gryta fungerar bra ihop (mjuklåga, lågtryck och ej koppbrännare eller dush-brännare och och lågorna inte når utanför grytkanten) - räkna med 14 -16 gram gasol per 1 liter vatten uppkok från typ 12 graders temperatur - typisk värde för en trangia 27 med GB74-brännare och uppvärmningstid till kok med pådrag för 3 minuter och 15 sekunder för 0.5 liter vatten ligger runt 6.5 - 7 gram gasol - detta ger en värmeverkningsgrad ca 50%, vilket är riktigt bra för kök och planbottnad gryta som inte använder kylflänsad gryta.

kylflänsad gryta ala jetboil-kök kanske ligger runt 75% (ca 5.5 gram gasol för 0.5 liter) vilket inte är någon jättevinst gentemot en trangia 27 med GB-brännare - men till skillnad från Jetboil och den stora CO-produktionen som kylflänsade kök och grytor ger, så vågar man ganska tryggt använda Trangia 27 med GB74-brännare i hemmiljö/lägenhetsmiljö och inte ger mycket skillnad mot en stadsgas-spis. samma sak med biltema-kök ala japan-kök modell är rätt snäll avgasmässigt så länge man inte använder kylflänsade grytor.

Koppbrännare eller modell dusch-brännare kan dra upp till 20 gram gasol per 1 liter vattenuppkok för att de blåser hårt, drar in mycket kalluft i lågan och den blir svalare samt gasplymens vistelsetid under grytan och avger värme är betydligt kortare. dvs en MF-brännare som Optimus Nova eller Primus Omnifuel är hart när omöjlig att gå under 20 gram bränsle per 1 liters vattenuppkok exklusive förvärmningsbränsle och ev. urbränning av bränsle i slag efter sessionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Treant:

Hur många flaskor med gas krävs för att klara sig i cirka en månad egentligen? Det känns som att det kommer ta upp enormt med plats.

Ingen aning. Min ambition som jag skrev i mitt första inlägg är 3 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ingen aning. Min ambition som jag skrev i mitt första inlägg är 3 dagar.

Vet du om vanliga stekpannor och kastruller får plats på den där?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

på biltemas japan-kök med CP250-flaskor så kan du köra med vanliga grytor och stekpannor som du redan har - fungerar riktigt bra faktiskt, bättre än klassiska elektriska plattor då gaslåga under ger jämnare värme runt om än 2 till 3-punktskontakten som en normalanvänd aluminiumgryta/stekpanna med småbucklig botten ger mot en klassisk spisvärmeplatta i gjutjärn.

prova att koka mannagrynsgröt så inses snart vad jag menar - om inte annat så diskningen senare... och man förstår snart varför kockar gillar gasspisar...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Treant:

Vet du om vanliga stekpannor och kastruller får plats på den där?

Jodå. Den är ungefär stor som en medelstor gasplatta.

Permalänk
Hedersmedlem

Fick nytta av detta gasolkök för första gången idag. Blev strömavbrott nu på morgonen, men varm frukost och kaffe blev det ändå (även om snabbkaffe inte alls är lika gott som riktigt kaffe.)

Däremot märkte jag att gasolköket gav ifrån sig ett tickande ljud, ungefär som en klocka, efter jag stängt av plattan. Ljudet försvann direkt när jag kopplade loss gasflaskan. Något att oroa sig över?

Permalänk
Medlem

Ser mycket rekommendationer att inte använda spritkök för att det sotar och förespråkar ren bensin eller gas. "Om krisen kommer..." så kommer gas vara bland det svåraste att införskaffa. Det tar även upp större volymer och dessutom åt väldigt snabbt. T-röd är enligt mej det bästa då det är lätt att få tag i samt att myndigheter som försvarsmakten oftast har det på tank och kan dela ut det till medborgare. Använder själv ren bensin på jobbet men skulle inte heller rekommendera det även kommer vara svårt att få tag i.

Köp ett större Trangiakök på XXL-sport de brukar oftast ha bra packetet oftast till nedsatta priser. Om du sedan vill så kan du köpa till en multifuel-brännare för ändra mindre slant. De går även bra att använda över öppen eld utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Ser mycket rekommendationer att inte använda spritkök för att det sotar och förespråkar ren bensin eller gas. "Om krisen kommer..." så kommer gas vara bland det svåraste att införskaffa. Det tar även upp större volymer och dessutom åt väldigt snabbt. T-röd är enligt mej det bästa då det är lätt att få tag i samt att myndigheter som försvarsmakten oftast har det på tank och kan dela ut det till medborgare. Använder själv ren bensin på jobbet men skulle inte heller rekommendera det även kommer vara svårt att få tag i.

Köp ett större Trangiakök på XXL-sport de brukar oftast ha bra packetet oftast till nedsatta priser. Om du sedan vill så kan du köpa till en multifuel-brännare för ändra mindre slant. De går även bra att använda över öppen eld utan problem.

Men det handlar ju om att klara 2-3 dygn, t ex vid nån större störning i elsystemet. Om det skulle hända nåt så stort att hela samhället kollapsar kommer inte bränsle till campingkök att vara det folk bryr sig om...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Fick nytta av detta gasolkök för första gången idag. Blev strömavbrott nu på morgonen, men varm frukost och kaffe blev det ändå (även om snabbkaffe inte alls är lika gott som riktigt kaffe.)

Däremot märkte jag att gasolköket gav ifrån sig ett tickande ljud, ungefär som en klocka, efter jag stängt av plattan. Ljudet försvann direkt när jag kopplade loss gasflaskan. Något att oroa sig över?

Jag vet inte varför det tickar om det inte är nått med värmeutvidgning att göra för det kan det ju göra ibland men då borde det inte påverkas av gasflaskan.
Däremot så kan du ju skaffa en kaffebryggare som du kan köra på gaslåga lika väl som på din vanliga spis, jag kör min på induktionshäll och den går bra att elda under med en gas eller vedlåga också vid camping om man vill
Den gör dessutom bra kaffe, Ikea kallar den expressobryggare men det är det teknist sett inte snarare en mockabryggare men skit samma, gör bra kaffe på bryggmalet och går att värma med det mesta, har dessutom metallfilter då den brygger med lätt övertryck. 2 koppar eller en mugg blir det så den är inte så stor men just vid det tillfället du beskriver passar den perfekt för en strömlös kaffedesperado
Ikea Metallisk, botar kaffesuget för 250 kr

https://www.ikea.com/se/sv/p/metallisk-espressobryggare-foer-...

De har en handvevad kvarn också som passar den om du har hela bönor
https://www.ikea.com/se/sv/p/metallisk-kaffekvarn-rostfritt-s...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tips om man har grill, det går utmärkt att ställa kastruller och stekpannor på den istället för ett spritkök. Försiktigt med teflon/nonstick dock då det kan bli för varmt för dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag vet inte varför det tickar om det inte är nått med värmeutvidgning att göra för det kan det ju göra ibland men då borde det inte påverkas av gasflaskan.

Jo, det var det första jag tänkte också, att det hade med värmeutvidgning att göra, men det verkar ju motsägas av att det slutar i exakt samma ögonblick som jag "låser upp" hållaren för gasflaskan?

Om det inte är så att själva fjädertrycket som håller fast själva gasflaskan påverkas på något sätt... udda.

Skrivet av mrqaffe:

Däremot så kan du ju skaffa en kaffebryggare som du kan köra på gaslåga lika väl som på din vanliga spis, jag kör min på induktionshäll och den går bra att elda under med en gas eller vedlåga också vid camping om man vill
Den gör dessutom bra kaffe, Ikea kallar den expressobryggare men det är det teknist sett inte snarare en mockabryggare men skit samma, gör bra kaffe på bryggmalet och går att värma med det mesta, har dessutom metallfilter då den brygger med lätt övertryck. 2 koppar eller en mugg blir det så den är inte så stor men just vid det tillfället du beskriver passar den perfekt för en strömlös kaffedesperado
Ikea Metallisk, botar kaffesuget för 250 kr
https://www.ikea.com/se/sv/images/products/metallisk-espressobryggare-foer-haell-rostfritt-stal__0900253_PE680255_S5.JPG?f=xxl
https://www.ikea.com/se/sv/p/metallisk-espressobryggare-foer-...

De har en handvevad kvarn också som passar den om du har hela bönor
https://www.ikea.com/se/sv/p/metallisk-kaffekvarn-rostfritt-s...

Jag har en fransk press också, problemet är att jag inte hade något färdigmalet kaffe hemma. Jag har en helautomatisk espressobryggare som jag använder, men den funkar ju så klart inte om man inte har ström.

Men en hand-driven kaffekvarn vore nog inte så dumt! Jag har ingen fristående kaffekvarn över huvud taget hemma just nu, vilket gör att jag inte kan använda min franska press ändå om jag inte har färdigmalt kaffe, så en handdriven vore ju kanske inte helt fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pv2b:

Jo, det var det första jag tänkte också, att det hade med värmeutvidgning att göra, men det verkar ju motsägas av att det slutar i exakt samma ögonblick som jag "låser upp" hållaren för gasflaskan?

Om det inte är så att själva fjädertrycket som håller fast själva gasflaskan påverkas på något sätt... udda.

Jag har en fransk press också, problemet är att jag inte hade något färdigmalet kaffe hemma. Jag har en helautomatisk espressobryggare som jag använder, men den funkar ju så klart inte om man inte har ström.

Men en hand-driven kaffekvarn vore nog inte så dumt! Jag har ingen fristående kaffekvarn över huvud taget hemma just nu, vilket gör att jag inte kan använda min franska press ändå om jag inte har färdigmalt kaffe, så en handdriven vore ju kanske inte helt fel.

Ja kvarnen är bara att veva. Däremot så är varken bryggaren eller kvarnen nått som har med expresso att göra, kvarnen maler för grovt för det om inte min är konstig, det bli bryggkaffe eller grövre från den men den fungerar i vart fall utmärkt utan ström.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja kvarnen är bara att veva. Däremot så är varken bryggaren eller kvarnen nått som har med expresso att göra, kvarnen maler för grovt för det om inte min är konstig, det bli bryggkaffe eller grövre från den men den fungerar i vart fall utmärkt utan ström.

Nu börjar tråden spåra ut från ämnet, men om den kvarnen inte maler fint nog för espresso är det inte ett problem, det är det den inbyggda kaffekvarnen i min helautomatiska espressobryggare är till för. Det går inte ens att brygga på malet kaffe i den maskin jag har. Tillredningsmetoden blir i så fall fransk press, och presskaffe kräver grovmalet kaffe ändå.

Permalänk
Medlem

Har gått i exakt samma tankar då vi nyligen hade elavbrott. Gasolbehållare av engångsart har vi redan hemma då vi både tänder kaminen och använder brännaren till viss metallslöjd hemma. Ska nog slå till på en gasplatta, frågan är väl om man inte ska köpa två på en gång så man kan lyxa ordentligt om det blir strömavbrott?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

renovera ett gammalt radius/optimus/primus kök som du hittar på rtradera för ca 100-200 kr brukar dom gå för no1 eller no5 modell.

Sen köper du lacknafta ( white spirit) på biltema 4l kostar 129kr. lacknafta är ett mycket rent fotogen och luktar knappt. Kan förvaras i decennier...och säkrare då den har flampunkt på 62c.