Skärm fungerar inte efter byte av chassi

Permalänk
Medlem

Att tangentbordet och musen inte går igång får mig tro att moderkortet inte får tillräckligt med ström. Är du helt säker på att 24 pin connectern OCH 4 pin (har för mig att det är en 4 pin på det moderkortet) är helt intryckta? Om du ska byta ut delar skulle jag börja med en nya PSU. Kanske en av corsairs billiga alternativ. VIKTIGT, har du kollat att det inte står pci-e på 4 pin sladden? Brukar stå CPU eller något liknande på den. Går fläkten igång på PSU'n?

Hoppas det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

@Pompan:

Det kan även vara så att din BIOS har blivit korrupt. Ditt moderkort är ett Gigabyte med DualBIOS. Du kan helt enkelt prova att försöka göra en "Flashback". Det är inte alltid som "flashback" aktiveras automatiskt.
Mer info finns i länkarna.
https://www.overclockers.com/forums/showthread.php/697533-GUI...
https://www.youtube.com/watch?v=rLHSajr5Qp0

Det låter onekligen som att moderkortet gett med sig.
Prova ett annat nätagg.
Sedan får du nog leta efter ett annat moderkort.
Mycket mer än så kan jag inte komma på.

Gav M BIOS flash några gedigna försök, men det hjälpte inte :/
Har beställt nytt nätagg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techyo:

Att tangentbordet och musen inte går igång får mig tro att moderkortet inte får tillräckligt med ström. Är du helt säker på att 24 pin connectern OCH 4 pin (har för mig att det är en 4 pin på det moderkortet) är helt intryckta? Om du ska byta ut delar skulle jag börja med en nya PSU. Kanske en av corsairs billiga alternativ. VIKTIGT, har du kollat att det inte står pci-e på 4 pin sladden? Brukar stå CPU eller något liknande på den. Går fläkten igång på PSU'n?

Hoppas det löser sig!

Ja, till allt

Permalänk
Medlem

Kollade en extra gång på min GPU och la märke till att en pinne på vardera sida är kortare än alla andra. Har sökt mig till att detta är normalt och är designat för att datorn ska veta storleken på kortet.
Nån som kan bekräfta det?

Permalänk
Medlem

@Pompan:

Det är normalt.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Det var inte PSUn, eller i alla fall inte enbart den, som är väck. Samma symptom med ny PSU.
Antar det blir att pröva GPUn eller moderkortet härnäst.

Permalänk
Medlem

Trots att du inte monterat loss CPU så skulle jag fortfarande rekommendera dig att montera loss den och kontrollera efter böjda pinnar.
Har haft ett problem som detta tidigare och jag kunde verkligen inte förstå varför.
Visade sig att det var en böjd pin på CPU, TROTS jag aldrig monterat loss den.
Jag vet fortfarande inte hur det kunnat ske.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Vernox:

Trots att du inte monterat loss CPU så skulle jag fortfarande rekommendera dig att montera loss den och kontrollera efter böjda pinnar.
Har haft ett problem som detta tidigare och jag kunde verkligen inte förstå varför.
Visade sig att det var en böjd pin på CPU, TROTS jag aldrig monterat loss den.
Jag vet fortfarande inte hur det kunnat ske.

Det har jag gjort (tror jag nämnt det) - men gjorde det igen nu. Alla pinnar var raka och hela. Även hållarna/hålen såg bra ut.

Permalänk
Medlem

Fick tag på en annan dator. Min GPU och alla 4 RAM är definitivt fungerande.

Finns det något som skulle kunna säga om det är moderkortet eller processorn som är paj?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pompan:

Fick tag på en annan dator. Min GPU och alla 4 RAM är definitivt fungerande.

Finns det något som skulle kunna säga om det är moderkortet eller processorn som är paj?

det går inte att avgöra utan att skifta nån av dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testade ny idag och..

Det var moderkortet.
Testade med en ny och fick datorn att starta.