Nvidia försöker förklara den stökiga Geforce RTX 3080-lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maertziony:

Skrattretande att det nu står hos Inet att korten inte kommer in i lager förrän i Januari 2021.

Fasen, gör det det! Det var INTE skrattretande IMHO.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Barsk66:

Fasen, gör det det! Det var INTE skrattretande IMHO.

Det gäller ju preliminärt, om du lägger en order NU.
Jag mailade dem igår om detta, och svaret var i praktiken "det där säger inget för er som redan lagt order tidigare, ni får korten så fort det kommer in, efter stigande ordernummer."
Så vi som beställde i torsdags kan lika gärna få vårt kort nästa vecka, eller mitten av okt, eller till jul. Ingen vet.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tråden om 1080 hade 18 sidor och tråden om 2080Ti+2080 hade 23. Tråden om 3080 har 40! Trycket verkar ju onekligen jävligt högt jämfört med de 2 tidigare releaserna.

Steget i prestandaökning är mycket större än vid många av de tidigare releaserna som mest varit evolution av samma grundplattform. Nu är det ett rejält steg - som det ska vara och som det också var i de tidiga åren där utvecklingen gick fort. Med de här småstegen det varit innan kan jag tänka mig att många suttit kvar på äldre grafikkort länge då det knappt lönat sig att gå upp - om man inte jagat prestanda för 1440p/4K/VR i ultrainställning där kraven på de bästa tillgängliga korten ändå fått många att uppgradera. Sitter man kvar på 1080p-gaming eller har en lägre budget så duger de äldre grafikkorten fortfarande fint.

Kan tycka att supermodellerna för 20-serien kanske var lite onödig. Bättre där att de hade fått fram 30-serien tidigare. Köpte själv ett nedsatt 2080-kort just då super introducerades och överklockade det till samma prestanda som ett super. Funkar finfint.
Nu kommer jag ändå att uppgradera, men det beror mer på att det finns fler i familjen som är gamers, och då får det ärvas nedåt i hierarkin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det gäller ju preliminärt, om du lägger en order NU.
Jag mailade dem igår om detta, och svaret var i praktiken "det där säger inget för er som redan lagt order tidigare, ni får korten så fort det kommer in, efter stigande ordernummer."
Så vi som beställde i torsdags kan lika gärna få vårt kort nästa vecka, eller mitten av okt, eller till jul. Ingen vet.

Ah, då är jag med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

@Shiprat: Jag har inget till salu. Använder mitt.

My bad, såg något i en annons om det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

För mig var det lätt värt att vänta lite längre och nu få ett 3080 för 5300kr totalt istället

Så kan man se det, i guess.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hjälpsam

Liten fundering.

Nvidia har betalat tredjepart att sänka priserna till en början.
Nvidia vill inte betala allt för mycket och säger detta gäller bara så här många kort (väldigt få kort).
Kaos vid lanseringen och shitstorm mot Nvidia.

Förhoppningen är att Nvidia efter att noterat sin lägre popularitet, bestämmer sig för att höja antalet subventionerade kort, för att öka antalet kort och bli mindre impopulära.

Resultatet, fler kort på ingång.
Bara en förhoppning, men ett lågt antal subventionerade kort, skulle kunna förklara den usla tillgången.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

För att det är precis det man gör!
Det är iallafall en utskriven bild.

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4...

Ahh. Missade den biten.

Skrivet av ClintBeastwood:

Tråden om 1080 hade 18 sidor och tråden om 2080Ti+2080 hade 23. Tråden om 3080 har 40! Trycket verkar ju onekligen jävligt högt jämfört med de 2 tidigare releaserna.

Inte händelsevis. Fler vädrar sitt missnöje vilket i sin tur leder till fler sidor i tråden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Där va ju någon user på ebay som lagt upp en bil. Det är förvisso ok men han skrev skala 10:1 men köparen missade det.

Men det är tydligen inget *krav* att man måste betala för man vinner aktionen...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Som ja ser det bottnar hela grejen i att korten var för billiga. Hade de tagit 10.000:- så hade vi inte haft denna situationen.

Introduktionspriserna hade varit helt OK om de sagt ”första 50 korten är rabatterade”.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Som ja ser det bottnar hela grejen i att korten var för billiga. Hade de tagit 10.000:- så hade vi inte haft denna situationen.

Introduktionspriserna hade varit helt OK om de sagt ”första 50 korten är rabatterade”.

Snarare tillverkar Nvidia just nu för få kort, ska bli intressant att se vad AMD har att komma med. För mig blev det en Series X istället, kanske blir ett 3080 Ti istället när det kommer till våren.

Tycker hela den här lanseringen var piss med hemsidor som kraschade och banksystem som inte klarade trycket och folk som scalpar korten. Nej jag skippar nog även denna generation om det inte blir lättare att få tag i korten framöver. Köper jag en sak vill jag ha den inom 1 vecka annars får det vara.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.