Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gnomvid:

Japp, det är för kreativt arbete, plattan visar korrekta färger så den andra skärmen är bra för att se hur de flesta(med sämre skärmar) ser bilden. Frågan blir då, är det värt att skaffa adapter för DP eller istället skaffa ny skärm? Budgeten är rätt bränd, ja, haha.

De flesta skärmar är idag mycket bättre än en gammal TN-panel. Plus att tankesättet med "...hur ser det ut på en sämre skärm?" är fundamentalt motsägelsefullt. Du kan aldrig rätta dig efter felen eftersom skärmar kan visa fel på miljoner olika sätt. Utgå istället från vad som är rätt och se till att det du gör i din ände är det rätta.

Om dina kunder/mottagare alla satt med GL 2450 vore det en sak. Men som bred "sanity check" för en allmän skärm är det riskabelt. De felen du kan se på din GL 2450 har antagligen mer att göra med hur du placerat skärmen än något annat.

En vanlig IPS-2560x1440-skärm med 60 Hz kommer du undan med 2000-3000 kronor och får en bild som i stort sett är "good enough" utan att vara färgkorrekt. Nästan alla skärmar jag testar idag, även spelskärmar, är sällan långt ifrån detta.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gnomvid:

Brukar räcka bra, ja. Så länge man inte har några särskilda krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De flesta skärmar är idag mycket bättre än en gammal TN-panel. Plus att tankesättet med "...hur ser det ut på en sämre skärm?" är fundamentalt motsägelsefullt. Du kan aldrig rätta dig efter felen eftersom skärmar kan visa fel på miljoner olika sätt. Utgå istället från vad som är rätt och se till att det du gör i din ände är det rätta.

Om dina kunder/mottagare alla satt med GL 2450 vore det en sak. Men som bred "sanity check" för en allmän skärm är det riskabelt. De felen du kan se på din GL 2450 har antagligen mer att göra med hur du placerat skärmen än något annat.

En vanlig IPS-2560x1440-skärm med 60 Hz kommer du undan med 2000-3000 kronor och får en bild som i stort sett är "good enough" utan att vara färgkorrekt. Nästan alla skärmar jag testar idag, även spelskärmar, är sällan långt ifrån detta.

Hehe, älskar fraseringen "sanity-check", men jag köper ditt argument, i nuläget behöver jag dock ha fungerande skärmar och har inte budget för ens 1000kr till en ny skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Brukar räcka bra, ja. Så länge man inte har några särskilda krav.

Okay, tack så mycket! Som sagt så förstår jag att det inte är optimalt men i nuläget har jag inte pengarna.