Blir jag lurad för 7990? Funkar 4k?

Permalänk
Medlem

Blir jag lurad för 7990? Funkar 4k?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Intel® Core™ i5-9400F-processor
Nvidia GeForce RTX 2060-grafik
8 GB DDR4 RAM, 512 GB SSD

Anledning till byte:
Har en gammal i5 3570 från 2012 som jag nyss uppdaterade med ett rx570 från gtx680 och ljudet börjar hacka och jag har felsökt till vansinnets rand.

Permalänk
Medlem

Lurad på vilket sätt? Det är ett bra pris för datorn. Kommer du kunna köra 4k 60fps i alla spel? Nej.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan inte uttala mig om den är värd 8000kr.
Men ett RTX 2060 är inte tillräckligt för 4k 60FPS med höga inställningar om du tänkt spela. Så var beredd på att pilla i inställningarna på spel för att få bra flyt, alternativt sänk till 1920x1080 som ofta ser helt okej ut på en 4k skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Ska du spela i 4K ska du inte ha den där, speciellt för nyare spel. Men 1440P kan nog fungera hyffsat/OK. Lite lite RAM dock.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Det är ju ett bra pris på de komponenterna men du klarar inte 4K på acceptable nivå.

Låter som att du har ett IRQ-problem på din nuvarande rigg. Provat inaktivera alla funktioner på moderkortet du inte använder och sedan installera om windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Det är ju ett bra pris på de komponenterna men du klarar inte 4K på acceptable nivå.

Låter som att du har ett IRQ-problem på din nuvarande rigg. Provat inaktivera alla funktioner på moderkortet du inte använder och sedan installera om windows.

Stort tack för input. Poängen är att jag hade problem att inte ljudet kom alls genom HDMI efter uppdatering pga strul med grafik. Sedan fick jag igång allt och från ena dagen till den andra började ljudet att hacka. Dvs förrgår till igår kväll. Inga förändringar i mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Lurad på vilket sätt? Det är ett bra pris för datorn. Kommer du kunna köra 4k 60fps i alla spel? Nej.

Tack, jag trodde nog inte det heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonScania:

Stort tack för input. Poängen är att jag hade problem att inte ljudet kom alls genom HDMI efter uppdatering pga strul med grafik. Sedan fick jag igång allt och från ena dagen till den andra började ljudet att hacka. Dvs förrgår till igår kväll. Inga förändringar i mjukvara.

Testat att uppdatera BIOS/drivrutinerna till ljudkortet?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Testat att uppdatera BIOS/drivrutinerna till ljudkortet?

Rx570 är integrerat ljud. Funderar på separat för att slippa strul... Nåt tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lavaguden:

Det är ju ett bra pris på de komponenterna men du klarar inte 4K på acceptable nivå.

Låter som att du har ett IRQ-problem på din nuvarande rigg. Provat inaktivera alla funktioner på moderkortet du inte använder och sedan installera om windows.

Yes, trodde att det ljudet var avstängt sedan tidigare felsökning - men nej. Tack vare din input rullar allt, här köps inget nytt nu! Måste älska detta forum

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonScania:

Yes, trodde att det ljudet var avstängt sedan tidigare felsökning - men nej. Tack vare din input rullar allt, här köps inget nytt nu! Måste älska detta forum

Nu vet jag inte vilka spel du spelar men t.e.x BF5 funkade 4k helt ok med ett 1070 på medium inställningar och hade runt ca 70fps.
Nu finns det ju mer krävande spel men går säkert att köra en del spel om du kan offra på inställningarna alternativt köra 1440P vilket RTX 2060 funkar rätt bra på. Sitter ett i sambons så har allt pillat lite hehe.

Permalänk
Skrivet av DragonScania:

Yes, trodde att det ljudet var avstängt sedan tidigare felsökning - men nej. Tack vare din input rullar allt, här köps inget nytt nu! Måste älska detta forum

Det var ju bra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Nu vet jag inte vilka spel du spelar men t.e.x BF5 funkade 4k helt ok med ett 1070 på medium inställningar och hade runt ca 70fps.
Nu finns det ju mer krävande spel men går säkert att köra en del spel om du kan offra på inställningarna alternativt köra 1440P vilket RTX 2060 funkar rätt bra på. Sitter ett i sambons så har allt pillat lite hehe.

Check, blir nog nytt på Black friday så får trotjänaren dra vidare. Kul att fixa, min partner är totalt ointresserad...

Permalänk
Medlem

Jag spelade BFV i 4K länge i runt 55-60 FPS på de lägsta inställningarna med ett RTX 2060 och Ryzen 5 3060. Bra pris för datorn!