Säga upp sig utan att ha ett nytt jobb på gång?

Permalänk
Medlem

Säga upp sig utan att ha ett nytt jobb på gång?

Hej på er.

Jag har jobbat inom mitt företag i ungefär ett år nu och har successivt börjat må sämre på grund av detta. Jobbet är administrativt och innebär arbete hemifrån på heltid. Det är bra betalt men ca två månader efter jag inledde jobbet insåg jag att jobba hemifrån verkligen inte var någonting för mig. Jag känner en ångest inför varje jobbdag och upplever att jag knappt kan njuta av helgen på grund av att jag tänker på den kommande jobbveckan - särskilt påtagligt blir det också när mitt huvudsakliga intresse (datorspel med mina vänner) utförs på samma plats som jag utför mitt jobb dagligen. Jag kan dessvärre inte ha min arbetsstation någon annanstans på grund av att jag behöver de extra datorskärmarna och utrymmet.

Detta har blivit extra påtagligt på senare tid och jag har fått höra från min sambo att så som jag känner inför jobb spiller över på mitt privatliv - jag är helt enkelt inte lika energisk och glad som jag brukar vara.

Mitt största problem med jobbet är att jag inte har några kollegor på plats överhuvudtaget, och i min tjänst görs inga tjänsteresor i större utsträckning. Eftersom jag nu har känt såhär sedan december '19 har jag försökt spara så mycket pengar jag kan ifall jag skulle bryta ihop och säga upp mig så att jag kan klara mig ca ett år utan jobb. Jag känner även att jag inte har den kompetens och det stöd som behövs för att klara av tjänsten och arbetsuppgifterna som det innebär.

Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med detta inlägg, men jag känner mig enormt stressad över att varje dag jag inte säger upp mig så kommer det bli ytterligare en dag att jobba under eventuell uppsägningstid.

Hur går era tankar kring detta? Är det fortfarande helt idiotiskt att säga upp sig utan att ha ett jobb i anslutning till mitt nuvarande? Jag söker jobb aktivt jobb (inte butiksmedarbetare eller kundtjänst då jag har akademisk utbildning) som kan innebära lägre lön samt vara i ett annat fält än den utbildning jag har, men just nu känner jag bara att jag vill må bra igen.

TL;DR - mår skit på grund av jobbet och vill säga upp mig. Har pengar och har rätt till A-kassa (är medveten om karens). Ska jag följa min magkänsla eller suck it up och fortsätta göra det jag gör nu?

Permalänk
Medlem

Har du lyft dina känslor med närmaste chef?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Har du lyft dina känslor med närmaste chef?

Hej!

Jag har inte lyft detta med min chef ännu, vi kommer att ha en uppföljning på ett tidigare medarbetarsamtal om ca två veckor.
När vi hade medarbetarsamtalet i januari var inte mina känslor såhär starka heller. Å andra sidan är jag lite rädd för att lyfta dessa frågor i synnerhet när det rör min uppfattning om min egna kompetens. Jag vill ju kunna använda den här personen som referens i framtiden.

Permalänk
Medlem

@OlaConny: Att du inte trivs med att jobba isolerad hemma tycker jag inte påverkar din kompetens. Alla kan bli tokig av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@OlaConny: Att du inte trivs med att jobba isolerad hemma tycker jag inte påverkar din kompetens. Alla kan bli tokig av det.

Jag förstår vad du menar... Men samtidigt så känns det inte som att jag har koll på mina arbetsuppgifter och jag känner mig skitkass på att prioritera. Jag har jobbat här i ett år (första jobbet inom min bransch, nyexad 2019) och det känns som att jag måste ringa chefen för att säkerställa så varje sak jag gör blir rätt. Jag fick ett ganska schysst jobb för att vara nyexad och det känns som att jag blev inkastad i alltihop istället för att få ett jobb på en lägre nivå och arbeta mig uppåt.

Och det i sin tur känns också ganska kasst eftersom det på något plan känns mer påtagligt att behöva ringa istället för att svänga förbi hennes kontor.

Jag vet inte, hon känner väl sig kanske inte helt nöjd med mig heller.

Permalänk
Medlem

Diskutera frågan med din chef. Ingen mår bra av att ha någon på arbetsplatsen som inte trivs eller levererar för den delen. Varken du eller din chef. Jag tror nog att chefen hade uppskattat ärligheten i samtalet och vem vet, ni kan ju möjligtvis komma överens om utbildningsmöjligheter för dig eller andra sätt som gör att du kan utföra ditt jobb på ett mycket bättre sätt.

Du borde heller inte vänta på ditt uppföljningssamtal utan ta ett förutsättningslöst samtal om hur du känner. Dock borde du åtminstone fundera på om det finns möjligheter för henne att kunna förbättra din situation som är rimliga.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk

Som Nucky säger; Försök initiera mötet snarast.

Jag har barn som inte trivts på sitt jobb och jag kan ge dig samma råd som hon fick,
Hur du än vänder på dig så betyder jobbet väldigt lite om det kommer till ditt välmående. Du säger att din sambo märker att du inte mår bra och då tror jag att du verkligen inte gör det. Du har varit väldigt smart och proaktiv vad kommer till din ekonomi och det är den smartaste saken med din situation. Du kan inte sätta din mentala hälsa på spel för ett arbetes skull.

Lycka till:

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Medlem

Som flera redan lyft, diskutera med din chef med syfte att försöka förbättra situationen så mycket som möjligt.

Och jag skulle säga, fokusera på att söka jobb och försök stå ut under tiden, försök se det som att det är en kort period i ditt liv och inget mer. Lågkonjunkturen har bara börjat och det kommer inte bli bättre på några år, så fel läge att hoppa av just nu utan att ha något annat. Situationen är en helt annan på väg in i eller på toppen av en högkonjuktur, då skulle jag ha gett rådet att hoppa nu!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlaConny:

TL;DR - mår skit på grund av jobbet och vill säga upp mig. Har pengar och har rätt till A-kassa (är medveten om karens). Ska jag följa min magkänsla eller suck it up och fortsätta göra det jag gör nu?

Kan du inte hålla ut samtidigt som du söker jobb vid sidan av, känns sådär att säga upp sig utan att ett nytt jobb.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Så olika det kan vara, du beskriver den perfekta arbetsmiljön för min egen del.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med @Nucky om att ta kontakt med din chef. Har haft liknande problem och genom regelbunden kontakt lyckats hitta lösningar som sakta flyttat mig till en roll jag känner mig mer bekväm med. Det har tagit tid att få ihop allting eftersom andra också påverkas när uppgifter lyfts från mig men genom att ha en pågående diskussion har det känts väldigt görbart. Jag har stämt av med min chef säkert varje månad så att vänta på årliga samtal tycker jag låter väldigt länge.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlaConny:

Jag förstår vad du menar... Men samtidigt så känns det inte som att jag har koll på mina arbetsuppgifter och jag känner mig skitkass på att prioritera. Jag har jobbat här i ett år (första jobbet inom min bransch, nyexad 2019) och det känns som att jag måste ringa chefen för att säkerställa så varje sak jag gör blir rätt. Jag fick ett ganska schysst jobb för att vara nyexad och det känns som att jag blev inkastad i alltihop istället för att få ett jobb på en lägre nivå och arbeta mig uppåt.

Och det i sin tur känns också ganska kasst eftersom det på något plan känns mer påtagligt att behöva ringa istället för att svänga förbi hennes kontor.

Jag vet inte, hon känner väl sig kanske inte helt nöjd med mig heller.

Tuff sits. Då jag inte känner till hurdan relation du har till din chef eller något har jag svårt att ge några råd men jag kan säga något om hur min start på arbetslivet var.

Mitt första jobb efter examen hamnade jag i en situation som till viss del påminner om din. Jag hamnade på en plats där jag var ensam om min kompetens och kände att den inte var tillräcklig. Därtill hamnade jag på den "svåraste" avdelningen samtidigt som mina kollegor inte kunde hjälpa mig då de hade andra arbetsuppgifter. Jag hade långt socialt avstånd till chefen vilket gjorde att jag inte kände att jag hade något stöd därifrån heller. Varken chefen eller jag var nog särskilt imponerad av min insats.

Parallellt med ovanstående jobb tog jag ett kvällsvikariat på en annan arbetsplats, men samma uppgifter. Där fick jag eget kontor och en arbetstid då ingen annan arbetade vilket gjorde att jag fick än mindre stöd. Jag började tvivla på att jag hade valt rätt karriär och visste inte vad jag skulle göra om det inte började fungera snart.

Eftersom båda var vikariat sökte jag jobb parallellt och hade tur som fick ett deltidsvikariat på en tredje plats lagom till att de andra två tog slut efter ett år. Så sammanfattningsvis kan man säga: Mitt första arbetsår kände jag att jag inte visste vad jag höll på med, att jag fick arbetsuppgifter långt över min kompetens. Då kände jag mig både liten och malplacerad.

På det tredje vikariatet hamnade jag på ett kontor med erfarna kollegor och blev en del av ett "lag" och både kollegorna och cheferna var mycket stöttande. Där kunde jag växa och redan efter några månader utökades tjänsten och nu är jag tillsvidareanställd. Under tiden har några andra kollegor haft diverse olika privata besvär och alla har fått riktigt bra stöd från cheferna. De har ändrat arbetsuppgifter och lagt om arbetstider för att underlätta för de anställda.

Beroende på vilket yrke vi pratar om tar det olika lång tid att prestera "som förväntat". I vissa branscher kan det ta år innan en nyanställd blir fullt lönsam. Det talas det tyvärr lite för lite om kan jag tycka.

Om du har en chef som är förstående och stöttande är det absolut värt att ta upp det, och gärna förr hellre än senare. I annat fall kan det åtminstone vara värt med en trevare; begär ett samtal med chefen, fråga vad hon tycker och tänker om situationen utan att lämna ut för mycket om hur du mår och hur du tycker att det går. Utifrån responsen där kan du göra en utvärdering om det är värt att öppna upp dig. Du har säkert möjlighet att gå till företagshälsan för att prata med någon också. Hursomhelst tycks du ha ett jobb som det tar tid att bli bra på. Ge åtminstone yrket en chans. För mig tog det nog drygt två år innan jag började känna att jag vet vad jag håller på med och ytterligare ett år innan jag har börjat känna att jag har blivit bättre och också kan se hur jag kan utvecklas.

Ursäkta mitt långa och babbliga inlägg; jag är både trött och uppstressad samtidigt. Ingen bra kombination...

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

För mig tog det nog drygt två år innan jag började känna att jag vet vad jag håller på med och ytterligare ett år innan jag har börjat känna att jag har blivit bättre och också kan se hur jag kan utvecklas.

Ursäkta mitt långa och babbliga inlägg; jag är både trött och uppstressad samtidigt. Ingen bra kombination...

En mycket bra kommentar, att lära sig hur ett företag fungerar i praktiken och hitta sin roll i det är inte det lättaste, speciellt om man inte jobbar i team på ett eller annat sätt. Tiderna som nämns ovan kan jag bara bekräfta utifrån egen erfarenhet, sedan finns det givetvis mer eller mindre strukturerade företag så processen kan ta kortare eller längre tid.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ eftersom en stor del grundar sig i att du får för lite miljöombyte mellan jobbet och fritid är att ta upp det med chefen för att försöka få till att du tex. bara jobbar 50% ett tag för att sedan sluta. Inte säkert att de går med på det, men om de blir underbemannade av att du slutar kan det vara gynnsamt. Tiden använder du till att söka jobb och skaffa dig miljöombyte.

Men du behöver göra något för att det inte ska gå ut mer över er relation.

Permalänk
Medlem

@OlaConny

Har du kommit framåt i dina tankar än? Det är ju ingen rolig sits du har hamnat i...

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305