*amatör* Koppla ihop 2 routers på bästa sätt.

Permalänk
Medlem

*amatör* Koppla ihop 2 routers på bästa sätt.

Hej

*Väldigt amatör på allt med nätverk, ha det i åtanke :)*

Nu har jag satt ihop en server som jag vill ska stå och väsnas nere i källaren. Problemet är hur jag ska koppla in den till nätverket då routern är en våning upp.

I källaren har jag fiberuttaget.
Från fiberuttaget har jag en lång nätverkskabel som leder upp en våning in i min router. Jag vill inte behöva dra en kabel ner igen till servern.

Jag har en gammal router (Netgear 3500Lv2) som jag tänkte kanske kan stå i källaren som första punkt och ihopkopplad med servern, sedan vidare till routern där uppe. På så sätt så borde jag kunna nå servern på det lokala nätverket. Tänkte installera DD-WRT i den äldre routern.

Hur går jag bäst till väga? Inställningar och hur det ska kopplas i uttagen (WAN, LAN osv) eller vad det kallas rent tekniskt så jag kan googla mig fram :).

Tack iaf

Permalänk
Medlem

Som sagt, Router i källaren ja Accesspunkt på ovanvåningen via befintlig kabel låter vettigt. Se till bara att du konfigurerar om router på ovanvåning till att vara i accespoint mode och inte router mode så får du inte dubbel nat vilket kan vara jobbit att hantera.

Fiberuttag > gammal router i router mode > kabel till server
__________________________________> kabel till accesspunkt

Permalänk
Medlem

@Dammig:

Personligen hade ju jag gjort så här.

I källaren sätter jag en router av valfri modell och en switch med minst så många portar som du vill ha uttag i huset, vilket såklart betyder en del kabeldragning, men kabel är överlägset all typ av wifi.

Sen kan du sätta så många accesspunkter som du tycker att du behöver / tycker att du har röd med för att få tillräcklig mottagning.

Permalänk

Hej!
Om du inte vill dra flera kablar ska du den routern som är bäst i källaren så du kan konfigurera nätverket efter dina behov. Och sedan, som eXim skriver sätter du routern där uppe i AP läge. Då kommer alla enheter in i samma nätverk.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för era svar!!

Ja, jag tänkte som JHGBAouns skrev att undvika mera kabeldragning.

Jag vill kunna fortsätta använda min "nyare" router som förut och styra nätverket utifrån den. Men då måste jag byta plats på dem och sätta min äldre Netgear uppe som AP? Då tappar jag 5ghz wifi bland annat och räckvidden minskar då den nyare routern är nere i källaren?

Tack igen

Permalänk
Medlem

Då är det accesspunkter som gäller.

Visa signatur

press nu1mlock