Permalänk
Medlem

Prioriterad HDMI ingång Q80R

Har inte satt mig in i det men då jag startar min Apple TV så väljer skärmen rätt ingång direkt och det är ju så det skall vara.
Men om jag istället väljer att starta min Vu+ Duo2 så väljer den inte rätt HDMI ingång? utan får helt enkelt välja den rätta manuellt?
Inställningarna i min VU+ är ställda på att väcka min tv och välja rätt HDMI port men skärmen vill inte det?

Någon som har ett bra tips eller förslag på vad jag mer kan testa för att få det rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@wizz666: Svaret brukar ligga i CEC-protokollet där enheten måste tala om för TV:n att den nu är aktiv och vill visa bild. Din Vu+ Duo2 kanske saknar den funktionen eller har den avstängd. Ganska vanligt att man stänger av liknande funktioner för att de lika gärna kan störa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@wizz666: Svaret brukar ligga i CEC-protokollet där enheten måste tala om för TV:n att den nu är aktiv och vill visa bild. Din Vu+ Duo2 kanske saknar den funktionen eller har den avstängd. Ganska vanligt att man stänger av liknande funktioner för att de lika gärna kan störa.

@Laxpudding
Ja jag har koll på det och CEC är aktivt i boxen ändå vill det sig inte som jag vill.
Testat nog allt jag kan komma på just nu där av ställde jag frågan och hoppas på något tips som jag inte testat

Permalänk
Bildexpert 📺

@wizz666: Samsung har en egen meny under allmänn/extern enhetshanterare som ger mer kontroll över hur varje enhet ska bete sig mot TV:n. Kan vara där det finns ytterligare inställningar.

Annars är CEC-funktionerna notoriska för att inte fungera som man önskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@wizz666: Samsung har en egen meny under allmänn/extern enhetshanterare som ger mer kontroll över hur varje enhet ska bete sig mot TV:n. Kan vara där det finns ytterligare inställningar.

Annars är CEC-funktionerna notoriska för att inte fungera som man önskar.

@Laxpudding
Tack skall kolla på det ikväll så får vi se om det kan finnas något mat nyttigt där.