1440p 144hz eller 1080p 240hz till rtx 3080

Permalänk
Medlem

1440p 144hz eller 1080p 240hz till rtx 3080

Tjena håller just nu på att uppgradera min dator och inväntar i skrivande stund ett 3080 kort och känner då att det är dags att byta ut min 1080p skärm.

Det jag gör på datorn är spelande och videoredigering men är inte så insatt i skärmar så vet inte vilken man ska gå på.

Budget är svår då jag inte vet vad skärmar ligger på. Men kanske upp till 7000:-

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

Tjena håller just nu på att uppgradera min dator och inväntar i skrivande stund ett 3080 kort och känner då att det är dags att byta ut min 1080p skärm.

Det jag gör på datorn är spelande och videoredigering men är inte så insatt i skärmar så vet inte vilken man ska gå på.

Budget är svår då jag inte vet vad skärmar ligger på. Men kanske upp till 7000:-

Rekommenderar ips skärm.

Min va panel suger på sidovinklar

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

Rekommenderar ips skärm.

Min va panel suger på sidovinklar

Du har inga att rekommendera 😂

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ca1P3: Har denna artikel här: https://www.sweclockers.com/artikel/29432 som är mer allround. För dig som vill spela och videoredigera går du på IPS-teknik med 144+ Hz-paneler. För "tips" kan du kolla hur de rankas på prisjakt:

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s453419503&o=lokal...

Permalänk
Skrivet av Ca1P3:

Du har inga att rekommendera 😂

Storlek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@zapboz: Har denna artikel här: https://www.sweclockers.com/artikel/29432 som är mer allround. För dig som vill spela och videoredigera går du på IPS-teknik med 144+ Hz-paneler. För "tips" kan du kolla hur de rankas på prisjakt:

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s453419503&o=lokal...

kollade precis på en samsung odyseen g7 men det är en va panel men får riktigt bra betyg på nätet både med färg och spelande.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Ca1P3: Då är den ett exempel på en VA-panel där man får egenskaperna bekräftade. Vilket är det viktigaste när man funderar på VA-paneler eftersom man annars inte alls vet vad man får.

Permalänk
Medlem

Har sökt runt lite och kan inte bestämma mig ska man gå på en 1440p 144hz skärm eller en 1080p 240hz skärm.
Och märker man stor skillnad på tn och ips

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera 1440p 144hz/165hz isåfall, skillnaden i upplösning är väl värd och ett bra mellansteg mellan 1080p och 4k

Permalänk
Medlem

Så här nästan en månad efter din fråga undrar jag hur det blev? Körde du på 1440 eller 1080? Sitter i samma sits mellan dessa 2 skärmar. Har en 4k tv som jag tänkt använda till "finare" spel som inte kräver så hög uppdateringsfrekvens, men spelar en hel del csgo och andra snabbare fps och där tänkte jag ha användning för den nya skärmen.

Väljer mellan Asus TUF Gaming VG259QM 1080p @240hz
och Asus TUF Gaming VG27AQ 1440p @144hz.
Min budget tillåter inte en för dyr skärm och därför är 4k uteslutet. Prisskillnaden mellan dessa är ca 2000:- och den mer högupplösta VG27AQ är på 27" medan den andra ligger på 25".

Min fråga är om det är värt att satsa på den dyrare 1440 skärmen när jag har tillgång till en 4k tv med relativt låg responstid men låst på 60hz/fps. Alla som känner sig manade får gärna säga vad ni hade valt och varför.

Ber om ursäkt till trådskaparen att jag lånar tråden lite men tyckte det var onödigt att göra en ny när jag stod inför samma dilemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Så här nästan en månad efter din fråga undrar jag hur det blev? Körde du på 1440 eller 1080? Sitter i samma sits mellan dessa 2 skärmar. Har en 4k tv som jag tänkt använda till "finare" spel som inte kräver så hög uppdateringsfrekvens, men spelar en hel del csgo och andra snabbare fps och där tänkte jag ha användning för den nya skärmen.

Väljer mellan Asus TUF Gaming VG259QM 1080p @240hz
och Asus TUF Gaming VG27AQ 1440p @144hz.
Min budget tillåter inte en för dyr skärm och därför är 4k uteslutet. Prisskillnaden mellan dessa är ca 2000:- och den mer högupplösta VG27AQ är på 27" medan den andra ligger på 25".

Min fråga är om det är värt att satsa på den dyrare 1440 skärmen när jag har tillgång till en 4k tv med relativt låg responstid men låst på 60hz/fps. Alla som känner sig manade får gärna säga vad ni hade valt och varför.

Ber om ursäkt till trådskaparen att jag lånar tråden lite men tyckte det var onödigt att göra en ny när jag stod inför samma dilemma.

Har inte köpt något blev aldrig 3080 kort men om du har ett 3080 kort hade jag kört på 1440p skärm för att uttnytja kortet mer 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Har inte köpt något blev aldrig 3080 kort men om du har ett 3080 kort hade jag kört på 1440p skärm för att uttnytja kortet mer 👍

Har inget än. Står i kö som många andra men har tålamod. Samtidigt har jag ju chansen att välja AMD om deras nya kan mäta sig med Nvidias.
Ja, jag är rädd att skärmen blir lite av en flaskhals vid 1080p.

1080p skärmen.
+ Hög fps som kan utnyttja dom 240hz skärmen klarar.
+ Mycket billigare
+ Bra skärm för tävlingsinriktat fps
- Låg upplösning
- Utnyttjar inte prestandan av ett rtx 3080

1440p skärmen
+ Hög upplösning
+ 27" istället för 25"
+ Utnyttjar prestandan på ett rtx 3080 bättre
- Dyr då skärmen är identisk med 25" skärmen om man bortser från högre ppi och lägre uppdateringsfrekvens
- Jag utnyttjar sällan dom absolut högsta upplösningarna i fps.
- ~5000:- för en "mellanskärm" om priserna för 4k sjunker inom en snar framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swonko1:

Har inget än. Står i kö som många andra men har tålamod. Samtidigt har jag ju chansen att välja AMD om deras nya kan mäta sig med Nvidias.
Ja, jag är rädd att skärmen blir lite av en flaskhals vid 1080p.

Även processon kan flaska vid 1080p, men du kanske sitter på kraftfulla grejer.
Jag har fått intrycket av att rtx3080 blir overkill för fullHD. Det behövs ju ingen monster-gpu för att få fullHD att flyta som silke i 144hz i kompetitiva FPS med adaptiv synk.

Har du redan ett RTX3080 kanske det är värt att se vad för skärmar som släpps under game-hösten, om inte annat lär det gå att fynda 1440p-displayer vid Black Friday och mellandagarna. Jag sitter på ett 1070 och är sugen på en 1440p 32" och ett 3080 men kommer ha lite is i magen för att se hur det hela utvecklar sig nu när det släpps snabba IPS-skärmar. VA känns för mycket av ett lotteri för mig som sitter på en riktigt fin TN panel. Skulle också kunna tänka mig en 4k skärm om den skalar fint till 1080p, tänker att man får det bästa av två världar med 1080p för kompetitiv multiplayer och 4k för skrivbord, strategi och andra mysspel.

Men men, går jag upp i upplösning vill jag ha mer gpu och just nu tycks det inte vara guldläge att köpa ett grafikkort heller.

Bara mina två cent.

Permalänk
Medlem

Vi verkar vara många som sitter med denna fråga xD

Beställde idag en i9-10900k för att komplettera mitt 3080 jag hoppas jag har snart
Men sitter ochså och funderar över skärm.

För mig lutar det mot en Samsung 32" Curved Odyssey G7 MEN där verkar det ju vara problem med drivrutinerna för att köra den i 240hz, Viserligen kan jag nog klara mig med 144hz till dom löser det. Men detta är verkligen svårt.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Dell ska släppa nya 1440p med 240Hz och inbyggd G-Sync Ultimate modul.
Ska själv köpa 1.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1610560-nya-alienware-...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/2218354/asus-25-pg259qn-ips-360-h... ser intressant ur ips 360 hz och g sync modul

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none