Permalänk
Medlem

Ny TV för pc spelande i 1080p?

Hej.

Gjorde misstaget att köpa en för liten tv när det begav sig och vill byta till en större, helst 60 eller 65 tum. Surfar, spelar med handkontroll och ser på film med mera på tv via dator.

Bekymmersamt dock att nu finns endast 4k tv apparater, och finns inte en chans att få ihop en dator som driver alla spel i 60fps vilket min nuvarande gör galant i 1080p.

Vilken tv kan jag köpa som ger en pefekt uppskalning från 1080p till 4k? Jag var inne på LG 65NANO91 men ju mer jag läser om den och bekymret i stort destro grötigare upplevelse verkar jag ha att vänta mig.

Bättre att köpa en begagnad fullhd-tv?

Trist eftrrsom tvn jag velat ha gick för 11990kr ikväll.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Budjet?
Oled är ju annars väldigt trevliga och bra för spelande, de nyare är ju okså "framtidsäkra" med hdmi 2.1 .
Vist inbräning är en grej. Men det var mest på de tidigaste modellerna och en sen plasma hadde lättare för det än en tidig oled...

Det går absolut att köra 1080p på 4k skärm utan att det behöver någon uppskaling, det ser bra ut ändå i alla på min lg oled c7 65 tum när jag kör ps3 och ps4 och min äldre dator som max klarar 1080p men hällre körs i 720p.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Mega-Dark Känner mig tvungen att välja bort oled så som jag använder tvn som skärm. Tv:n jag tänkte köpa har också hdmi 2.1 oled gör nog ingen skillnad på skalning. Budget, 15 tusen kanske.

720p på min 1440p skärm ser suddigt och utsmetat ut, men samma bild är klar och krispig på en 720p skärm, verkar bli bekymmer så fort man inte kör native resolution, men trodde de nya tv var bättre på det här än förr.

Vad jag tror mig veta sköter xbox och ps4 uppskalningen.

Har etr för gammalt grafikkort så vet inte hur det skulle fungera att skala upp i nvidia kontrollpanel

En 65" är för stor att ta hem bara för att testa och inte få det att funka. Hade varit guld att ta med en bättre bärbar till butik och prova.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk

Kolla vilka upplösningar varje tv stödjer på deras hemsidor. LG har ett antal som stödjer 120hz som kan vara skönt att ha. Jag har 120hz på min LG från några år tillbaks. Extremt skönt att ha möjligheten att köra lite mer fps på tv:n också.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nexim:

Bättre att köpa en begagnad fullhd-tv?

Detta är en vanlig tankevurpa runt skärmar och upplösning. Man är så fast i att 4K-paneler, TV eller skärm, prompt måste köra i 4K. Annars är allt förlorat på något sätt. Och man är livrädd för "flaskhalsa". Så istället för att köpa en 4K-produkt för att det är en bra TV eller en bra skärm, så letar man efter en sämre lösning.

4K är standard på alla TV sedan 2016 ungefär då även mellanklassen fick 4K-paneler. I dagens TV-utbud är full HD-TV riktiga bottenskrapsprodukter som är mycket sämre på alla sätt. Men billiga.

Orkar din gamla dator bara rendera 1080p/60 så forsätt med det. TV:n skalar och har du ett hyfsat grafikkort kan du skala i GPU och där styra över skalningsalgoritmen till något du tycker passar.

Vad är det du läst om för problem med en LG 65Nano91-modell? Tänk att många diskuterar ur ett perspektiv där kanske jämför med en bättre och aktuell produkt. Din utgångspunkt är en gammal och liten TV som sannolikt är mycket sämre.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding Hej och tack för svar.

Gällande begagnat och 'bättre' tänker jag på plånbokens skull. Jag har en 50" och är egentligen bara ute efter en större tv. Utöver garantitiden får jag inte mycket för pengarna om jag ska fortsätta köra 1920x1080, då vill det ju till att det fungerar som jag vill. En motsvarande begagnad tv fast större vore ju mer bekymmersfritt än att flytta fram soffan en meter

Oron grundar sig i att bilden ska upplevas suddig eller förvrängd. Jag är väl känslig för den typen av avvikelser. Min jämförelse till 720p skärmen är det jag kan relatera till, och som jag skriver, 720p från datorn ser bra och riktigt ut på 720p-skärmen, men 720p ser inte bra ut på min 1440p datorskärm hur jag än försöker. Jag får heller inget annat än 1440p att se bra eller riktigt ut på min datorskärm.

Samma gäller förstås tvn, allt annat än 1920x1080 så upplever jag lätt bilden som lite suddig, utsmetad eller förvrängd.

Jag har inget Turing-kort, men det som kallas "interger scaling" uppfattar jag som en lösning.

Den nämnda tv-modell har jag inte läst något negativt om, tvärtom verkar den jättebra. Jag syftade på bekymmer med interpolering i stort. Mycket ligger väl i betraktarens ögon också och är svårt att blind-testa till den grad att jag själv kanske inte ens skulle märka någon förvrängning fastän den finns där om jag bytte till en bättre panel.

Man kan ju tycka det borde vara så enkelt som att rita samma pixel fast 4 gånger.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nexim:

Man kan ju tycka det borde vara så enkelt som att rita samma pixel fast 4 gånger.

Det passar ifall man har exempelvis datorgrafik i åtanke och någon form av pixel-för-pixel-tänkande. En TV svarar i första hand mot andra behov. Behovet och efterfrågan för den typen av heltalsskalning är försvinnande liten i det stora sammanhanget utanför PC-användare. Snarare ogynnsamt för film, tv-serier etc.

Panasonic har haft 1:4-skalning som alternativ i många år och är de enda som fortfarande erbjuder alternativet. Dock oklart hur lång ned det sträcker sig i produktserien.

Samtidigt kan jag heller inte säga att 1080p på en 4K-TV för spelande någonsin varit ett problem till att börja med. Inte under förhållanden som ett vardagsrum erbjuder i alla fall men åtminstone 2-3 meter eller mer till TV:n

Permalänk
Medlem

Tips: Lägg 8000 kr på ett nytt grafikkort och 7000 kr på en TV.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080