Hur får man upp till 24 bit/192khz via optiskt?

Permalänk
Medlem

Hur får man upp till 24 bit/192khz via optiskt?

Hej jag vill nå 192khz med optisk kabel men min tv klarar bara av 48 khz jag vet att man hör skillnad med hörlurar men nu vill jag göra detta med en stereoförstärkare som kan ta emot upp till 192khz

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Hej jag vill nå 192khz med optisk kabel men min tv klarar bara av 48 khz jag vet att man hör skillnad med hörlurar men nu vill jag göra detta med en stereoförstärkare som kan ta emot upp till 192khz

Det är för att optiskt är satt till 48khz, signalen kan hantera 32bit
Om du hör skillnader då har du bra hörsel. Tror ej det du hör, för det är väldigt svårt för oss människor att uppfatta om ljudet verkligen är utifrån en vis signal. Som regel räcker 16bit/44.1khz långt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedman18:

Hej jag vill nå 192khz med optisk kabel men min tv klarar bara av 48 khz jag vet att man hör skillnad med hörlurar men nu vill jag göra detta med en stereoförstärkare som kan ta emot upp till 192khz

Man ser först och främst till att signalkällan använder sig av formatet, att en tv inte lämnar det på utgången har inget att göra med optik/toslink utan beror på att det är ett ljudformat som inte används i nått sammanhang som har med en tv att göra.
Ska du spela upp högupplöst musik så kan/ska du normalt sett inte använda tvn som signalkälla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man ser först och främst till att signalkällan använder sig av formatet, att en tv inte lämnar det på utgången har inget att göra med optik/toslink utan beror på att det är ett ljudformat som inte används i nått sammanhang som har med en tv att göra.
Ska du spela upp högupplöst musik så kan/ska du normalt sett inte använda tvn som signalkälla.

Okej vad är det man ska använda som signalkälla? Jag antar det blir då typ ljudkort i datorn (som stöder 192khz o optisk output som creative soundblaster) men jag vill ha ett litet smidigare alternativ kabelmässigt och då har jag kollat runt lite men hittar inte riktigt en jättebra lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Okej vad är det man ska använda som signalkälla? Jag antar det blir då typ ljudkort i datorn (som stöder 192khz o optisk output som creative soundblaster) men jag vill ha ett litet smidigare alternativ kabelmässigt och då har jag kollat runt lite men hittar inte riktigt en jättebra lösning

o sen måste du spela upp material som är inspelat i den kvaliteten - annars så blir det väl kvantiserat mellan "filen" på datorn och konverteringen till Optiska-pulser och sen blir det du skickat optiskt konverterat igen i DAC:en i stärkaren

Tror du går över ån efter vatten

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

Ja det är sannolikt lite mycket arbete för mindre nytta, finns ju musik såsom i en webbsida lik hdtracks att hitta typ 96khz så inte omöjligt att hitta musik i högre kvalité men ja marknaden kanske inte finns där riktigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Swedman18:

Okej vad är det man ska använda som signalkälla? Jag antar det blir då typ ljudkort i datorn (som stöder 192khz o optisk output som creative soundblaster) men jag vill ha ett litet smidigare alternativ kabelmässigt och då har jag kollat runt lite men hittar inte riktigt en jättebra lösning

Jag tror att de flesta integrerade ljuddelar på moderkorten stödjer 24/192 åtminstone gör alla jag har det så det är nog inget du behöver ett ljudkort för om du har ett hyfsat nytt moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

En dator som ljudkälla, i princip valfritt ljudkort sedan 15 år tillbaka kan leverera 24 bit / 192 KHz.
Problemet är väl snarast att du behöver filer att spela upp i det formatet.

I ärlighetens namn är det där ganska mycket snake oil/placebo också, det ska mycket till i utrustning i form av förstärkare och högtalare och "tränade" öron för att du verkligen ska höra skillnad på CD-kvalitet (16 bit /44 KHz) och något högre. Märker du stor skillnad i alldaglig utrustning/lyssning är det nog något annat än frekvensomfånget som orsakar det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Hej jag vill nå 192khz med optisk kabel men min tv klarar bara av 48 khz jag vet att man hör skillnad med hörlurar men nu vill jag göra detta med en stereoförstärkare som kan ta emot upp till 192khz

En fråga så att det blir helt tydligt: vad är din signalkälla?
Vill du få ut ljudet från TV:n och in i Stereoförstärkaren?

Om ovanstående är rätt gissat, så kan du nog inte göra mycket... Det är sannolikt en begränsning i TV:n.
(det är nog risk att TV:n konverterar alla insignaler till 48khz innan de skickas vidare digitalt)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

En fråga så att det blir helt tydligt: vad är din signalkälla?
Vill du få ut ljudet från TV:n och in i Stereoförstärkaren?

Om ovanstående är rätt gissat, så kan du nog inte göra mycket... Det är sannolikt en begränsning i TV:n.
(det är nog risk att TV:n konverterar alla insignaler till 48khz innan de skickas vidare digitalt)

Ja och nej, tv n "drabbas" troligen av HDCP om signalen kommer in via HDMI och måste följa de ev restriktioner som det medför, däremot kan en tv mata ut andra ljudformat än "cd-stereo" om den använder sin mottagare som signalkälla, däremot kan man ju diskutera hur nödvändigt det är att försöka få ut 24/192 stereoljud från tvn överhuvudtaget eftersom det inte finns nått källmaterial som har det utan det är ett rent musikformat och det är också ganska ovanligt för musik för det är i så fall DVD-Audio format det handlar om.
Det finns ljudmässigt i princip absolut inget att vinna på att gå över 24/96 i återgivningsledet för redan där är upplösningen högre än hörselsinnets och de tekniska kraven på uppspelningsutrustningen är faktiskt så enorma att de så vitt jag vet är omöjliga att uppnå i rumstemperatur pga termiskt brus i komponenterna. Dessutom är det inget man vill göra även om man kunde för dynamikomfånget skulle nästan garanterat innebära permanenta hörselskador om det utnyttjades.

Riktigt hög upplösning kan vara en fördel vid musikskapandet för att man får mycket större marginaler mot "fel" men vid återgivningen är det inte ens teoretiska vinster med bättre format än 24/96 och att nå dit är dessutom mycket svårt och kostsamt och de flesta har ljudsystem som inte ens kan återge 16/44 fullt ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.