Hur fungerar det med DHL EXPRESS och krav på signatur?

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med DHL EXPRESS och krav på signatur?

Hallådär!
Hur funkar det med DHL express och när det krävs en signatur på ett paket? för att jag fick ett mail av DHL angående att det kommer krävas en signatur. Jag ändrade leveransen till en SERVICE POINT innan paketet kom till Sverige så jag kan bara fara och plocka upp den.

Men en kurir var förbi idag vid 12 och jag var inte hemma (Jag jobbar 09:00-19:00 vissa dagar) så varför skickade dom inte paketet direkt till en SERVICE POINT? fick en lapp om att dom har varit förbi, nästa leverans är imorgon i slutet på dagen står det i deras app.

Rubrik förtydligad /Vzano, Moderator
Permalänk
Medlem

För att i Sverige har DHL Express inga egna service points. De utnyttjar DHL Freights. De är systerbolag men finns lite politik o administration som hindrar att det går smidigt för oss i Sverige.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av Felsie:

Hur funkar det med DHL express och när det krävs en signatur på ett paket? för att jag fick ett mail av DHL angående att det kommer krävas en signatur. Jag ändrade leveransen till en SERVICE POINT innan paketet kom till Sverige så jag kan bara fara och plocka upp den.

Du går in på service point-ombudet och legitimerar dig. Ombudet anger i datorn vilken typ av legitimation du använder och vad du har för personnummer. Däremot krävs ingen signatur. På spårningssidan står det sedan att försändelsen har signerats av dig, trots att ingen signerat den.

Skrivet av Felsie:

Men en kurir var förbi idag vid 12 och jag var inte hemma (Jag jobbar 09:00-19:00 vissa dagar) så varför skickade dom inte paketet direkt till en SERVICE POINT? fick en lapp om att dom har varit förbi, nästa leverans är imorgon i slutet på dagen står det i deras app.

Obegripligt. Det brukar alltid funka för mig, även om försändelsen redan är ute för leverans då jag anger att den ska till service point-ombudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Du går in på service point-ombudet och legitimerar dig. Ombudet anger i datorn vilken typ av legitimation du använder och vad du har för personnummer. Däremot krävs ingen signatur. På spårningssidan står det sedan att försändelsen har signerats av dig, trots att ingen signerat den.Obegripligt. Det brukar alltid funka för mig, även om försändelsen redan är ute för leverans då jag anger att den ska till service point-ombudet.

Fick en lapp där man kan skriva FULLMAKT. Det är väl lika bra att fylla i den och tejpa fast den på dörren.

Permalänk
Administrativ avgift

@Felsie: systemfel antagligen, slå en ping till deras kundtjänst så fixar dom detta direkt. DHL express svarar direkt varje gång jag behövt ringa

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Felsie: systemfel antagligen, slå en ping till deras kundtjänst så fixar dom detta direkt. DHL express svarar direkt varje gång jag behövt ringa

Paketet är nu på en service point, DHL sa i första hand så kör dom hem den till en.

Permalänk
Skrivet av Felsie:

Fick en lapp där man kan skriva FULLMAKT. Det är väl lika bra att fylla i den och tejpa fast den på dörren.

Det verkar farligt. Då vet ju eventuella inbrottstjuvar att ingen är hemma och att det är fritt fram.

Skrivet av Felsie:

Paketet är nu på en service point, DHL sa i första hand så kör dom hem den till en.

Om man inte gör något, är det meningen att budet ska ringa på dörren (vilket inte alltid händer; ibland har paketet skickats till ombudet ändå). Om man däremot talar om att man vill ha paketet till ombudet, är det meningen att det ska gå dit direkt utan att DHL försöker ringa på dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det verkar farligt. Då vet ju eventuella inbrottstjuvar att ingen är hemma och att det är fritt fram.Om man inte gör något, är det meningen att budet ska ringa på dörren (vilket inte alltid händer; ibland har paketet skickats till ombudet ändå). Om man däremot talar om att man vill ha paketet till ombudet, är det meningen att det ska gå dit direkt utan att DHL försöker ringa på dörren.

Ja precis! Förra gången jag köpte med dhl express så for den direkt till ett ombud.