Köpt fractral design node 304 på blocket och 120 mm fläkt krånglar.

Permalänk
Medlem

Köpt fractral design node 304 på blocket och 120 mm fläkt krånglar.

Hej.
Köpte igår en dator på blocket med låda node 304, asus B150i pro gaming wifi aurua och i5 6600 och nåt asus gtx 960 2 gb till grabben.
Dock så går den stora 120mm fläkten inte igång av sig själv vid start, snurrar man till den så fungerar den sen och ibland rör den sig lite vid start av dator. Dom andra 2 fläktarna fungerar helt ok, dock kan man välja 3 olika hastigheter på chassit för fäktarna, och småfläktarna går bara igång i läget längst åt vänster. Säljaren hade byggt datorn själv, kan han gjort något fel, köpt på inet men ej medlem på swec
Han verkade inte så kunnig hd rack och gpu o ch chassi hade han inte ens skruvat fast. Jag kan inget om fläktar, vet inte ens om den sitter åt rätt håll. Ska man köpa ny fläkt? Har ju nästan aldrig varit med om någon har gått sönder dock.
Tacksam för lite hjälp med ett förhoppningsvis enkelt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Hej.
Köpte igår en dator på blocket med låda node 304, asus B150i pro gaming wifi aurua och i5 6600 och nåt asus gtx 960 2 gb till grabben.
Dock så går den stora 120mm fläkten inte igång av sig själv vid start, snurrar man till den så fungerar den sen och ibland rör den sig lite vid start av dator. Dom andra 2 fläktarna fungerar helt ok, dock kan man välja 3 olika hastigheter på chassit för fäktarna, och småfläktarna går bara igång i läget längst åt vänster. Säljaren hade byggt datorn själv, kan han gjort något fel, köpt på inet men ej medlem på swec
Han verkade inte så kunnig hd rack och gpu o ch chassi hade han inte ens skruvat fast. Jag kan inget om fläktar, vet inte ens om den sitter åt rätt håll. Ska man köpa ny fläkt? Har ju nästan aldrig varit med om någon har gått sönder dock.
Tacksam för lite hjälp med ett förhoppningsvis enkelt problem.

Är det fläktarna som följde med från början eller några andra fläktar som sitter i chassit? Jag hade väl förväntat mig att originalfläktarna som Fractal valde att sätta i chassit borde funka med fläktkontrollern...

Det man kan konstatera är väl iaf att fläktkontrollern helt enkelt matar ut 5V, 7V eller 12V (till enkla 12V-fläktar utan någon "riktig" styrning).

Att mata en fläkts elmotor byggd för 12V med 5V för att få den att snurra långsammare är väl inte någon garanterad succé, särskilt inte vad gäller att starta den från stillastående.

Det är just sånt där som gör PWM-styrda fläktar (4pin-varianten som man ansluter till moderkortet, t.ex.) intressanta och att man i stor utsträckning gått över till detta för fläktar där man verkligen vill ha kontroll, men då är det ju helt andra förutsättningar och en helt annan typ av fläktkontroller. (Då matar man alltid motorn med rätt spänning, 12V i det här sammanhanget, men slår av/på matningen varierande andel av tiden för att styra hastigheten)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Det är fläktarna som följde med chassit från början. Står även fractal design på mitten av fläkten.
Men om jag ska köpa en ny fläkt, vilken 120mm ska jag köpa då? Fanns ju många på inet. Med olika 3 pin 4 pin etc. Fractal Design Venturi HF-12 120mm Svart/Vit liknar den jag har, kopierat från inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Det är fläktarna som följde med chassit från början. Står även fractal design på mitten av fläkten.
Men om jag ska köpa en ny fläkt, vilken 120mm ska jag köpa då? Fanns ju många på inet. Med olika 3 pin 4 pin etc. Fractal Design Venturi HF-12 120mm Svart/Vit liknar den jag har, kopierat från inet.

Har du lediga fläktkontakter på moderkortet? I så fall kan det ju vara ett alternativ koppla in (helst PWM-) fläktar där istället och förmodligen ha bättre styrning den vägen.

Om du trots allt använder fläktkontrollern i chassit så skulle jag nog personligen bereda mig på att iaf 5V-läget kanske inte är något att räkna med.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt ingen aning, och behöver egentligen ingen styrning, vill bara ha ett svalt klimat i datorn och att fläkten snurrar 24/7. har ingen riktig kolla där med fläkt på moderkortet.
Tänkte köpa ny och koppla till samma på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Spelar inte nu ivarjefall. Bara vanlig användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Jag har faktiskt ingen aning, och behöver egentligen ingen styrning, vill bara ha ett svalt klimat i datorn och att fläkten snurrar 24/7. har ingen riktig kolla där med fläkt på moderkortet.
Tänkte köpa ny och koppla till samma på moderkortet.

Okej, ja. Två av tre fungerar med 12V, om jag förstod det rätt? Så de kanske är okej redan?

I så fall är det bara en fläkt du behöver göra något åt...?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ja, dom 2 små 92 mm fläktarna funkar från start. Men inte 120mm från start. Har ingen aning om det är 12V , men säger du det så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Ja, dom 2 små 92 mm fläktarna funkar från start. Men inte 120mm från start. Har ingen aning om det är 12V , men säger du det så

Enligt Fractal har chassits fläktkontroller tre inställningar 5,7,12V. Rimligen är det 12V (det fläktarna faktiskt är byggda för) som fungerar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ok, men vilken ny fläkt ska jag beställa från inet då. Nån med mer fart i, eller samma?.
Och vad är samma? Borde någon här kunna länka från inet?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Neo1: intressant. Jag har samma fel med ena frontfläkten, att den ibland behövs puttas igång manuellt. Kan ju vara så att det är ett kasst lager eller liknande.

Mina är dock inte inkopplade till fläktkontrollern utan direkt i moderkortet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Stora fläkten är väl 140 om det är orginal

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Nej, stora fläkten är 120 mm som original. Såg nu att den var kopplad till moderkortet, och går inte igång. Bytte till den tredje sladden på fläktkontrollern, och den går inte inte igång, Snurrar 3 mm åt fel håll vid start av datorn. Likadant som när den satt på moderkortet, men moderkortet hade 4 piggar, kontakten bara 3 när jag tog bort sladden. Kan nåt påverka?

Permalänk
Medlem

Då är den nog inte orginal för jag har 3st Node 304 och alla har 140mm. Har till och med bytt i en av dom till Noctua NF-A14 FLX / 140mm.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Hur kan jag koppla 3 fläktar direkt till detta moderkort, och slippa kontrollern?

Permalänk
Medlem

du hade rätt bosse 78, jag fel. Medföljande fläktar
1 st 140mm, 2 st 92mm

Permalänk
Medlem

Vilken ny fracktal design ska jag köpa 140 mm. kontakten ser ut att ha 3 ingångar

Permalänk
Medlem

Bara koppla till sys fan på moderkortet

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

@Bosse78:
Va det svaret på vilken fläkt jag ska köpa?
Vill köpa en ny likadan som följde med node 304 från början, gärna från inet.
Sysfan kanske jag kan prova, men varför tror du fläkten går igång då. Vet inte vad sysfan är, dock känner jag igen det.

Permalänk
Medlem

@Bosse78:
Har du möjlighet att visa någon blid var sysfan finns på mitt moderkort, har ingen egen info.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Neo1:

@Bosse78:
Har du möjlighet att visa någon blid var sysfan finns på mitt moderkort, har ingen egen info.

Om du tar hem manualen till ditt moderkort (via tillverkarens hemsida) så kan du söka i den för att se vart på moderkortet det är.
Sedan angående fläkten, så är det bara att köpa en som ser lika ut till utseende och med rätt kontakt (tre eller fyra pin)

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Vilken ny fracktal design ska jag köpa 140 mm. kontakten ser ut att ha 3 ingångar

Enligt ASUS har du en sys fan utgång, PWM(4 pinnar), Noctua gör trevliga fläktar.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Ja, den förra ägaren av datorn hade tryckt ner 3 pinnars kontakten på en fyra pinnars på moderkortet, måste ju då va den, jag flyttade upp sladden till kontrollern utan bättre resultat. Hm, ska jag då köpa en 4 pinnars som funkar till moderkortet, eller en 3 pinnars som funkar till kontrollern? Kontrollern verkar ju inte fungera, så får väl prova en 4 pinnars. Är ju bara så konstigt då fläktarna följde med lådan (chassit).

Permalänk
Medlem

Beställde en 140 mm, 3 pinnars från inet, hoppas det funkar 😀.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Beställde en 140 mm, 3 pinnars från inet, hoppas det funkar 😀.

3/4 pin spelar ingen roll för man kan koppla 3 pin till 4 pin utan problem. Den extra pinen är för PWM styrning vilket är att föredra eftersom man annars bara kan styra fläktarna genom att välja hur mycket ström de ska få. Du borde köpt en bra PWM fläkt istället, Noctua NF-A14(250kr) är troligtvis det bästa alternativet men har också sett att folk gillar Arctic P14 också som är billigare(100kr/fläkt typ, finns också i 5 pack).

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

3/4 pin spelar ingen roll för man kan koppla 3 pin till 4 pin utan problem. Den extra pinen är för PWM styrning vilket är att föredra eftersom man annars bara kan styra fläktarna genom att välja hur mycket ström de ska få. Du borde köpt en bra PWM fläkt istället, Noctua NF-A14(250kr) är troligtvis det bästa alternativet men har också sett att folk gillar Arctic P14 också som är billigare(100kr/fläkt typ, finns också i 5 pack).

Ok, tack för info om pin och styrning. Har dock ingen kunskap om PWM styrning.
Men jag ställde ju frågan här för att någon skulle råda mig vilken fläkt jag skulle köpa, inte vilken fläkt jag borde ha köpt efter att jag köpt den. Har inte stoppat in fläkten än då datorn verkar ha bra temperatur ändå.
Men fläkten ska väl blåsa in luften i datorn?
Kanske är självklart, men dom 2 andra mindre fläktarna blåser ju också in luft men då på hårddiskarna.
Den stora på moderkort och cpu.
Och ingen som blåser ut något.
Men som sagt, ingen speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neo1:

Ok, tack för info om pin och styrning. Har dock ingen kunskap om PWM styrning.
Men jag ställde ju frågan här för att någon skulle råda mig vilken fläkt jag skulle köpa, inte vilken fläkt jag borde ha köpt efter att jag köpt den. Har inte stoppat in fläkten än då datorn verkar ha bra temperatur ändå.
Men fläkten ska väl blåsa in luften i datorn?
Kanske är självklart, men dom 2 andra mindre fläktarna blåser ju också in luft men då på hårddiskarna.
Den stora på moderkort och cpu.
Och ingen som blåser ut något.
Men som sagt, ingen speldator.

Den stora bör blåsa ut luft.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB