Knäckfråga för den avancerade nätverkaren

Permalänk

Knäckfråga för den avancerade nätverkaren

Hej!

Har försökt få hjälp genom vänner och andra forum, ingen har hittills lyckats hitta problemet med min dators nätverk.

Bakgrund:
Har 100/100-lina i hyreslägenhet (fiber). Får det "direkt i väggen". Har inget modem alltså. Från uttaget går nätverkskabel till en router sedan till min stationära dator. Där sitter ett MSI Z170A M5 som nätverkskabeln är kopplad in i. För en tid sedan märkte jag att internet blivit långsammare. Har tidigare fått ungefär 70/50 på bredbandskollen men nu endast 15/40. Jag har installerat Windows 10 nyligen (hade windows 7 väldigt länge) men jag är osäker på om problemet uppstod precis i bytet eller inte.

Saker som är testade och inte gör någon som helst skillnad (oförändrade hastigheter och ping mot Bredbandskollen):

- Byta nätverkskabel
- Koppla ny nätverkskabel direkt från väggen till datorn
- Testa Speedtest istället
- Starta om nätverksadaptern
- Installera om drivrutiner för nätverksadaptern
- Avinstallera moderkortstillverkarens app för nätverksadaptern
- Någon annan av de lösningar man hittar om man googlar på moderkortet, Windows 10 och problemet.
- Allmänna lösningar på Tom's hardware, Reddit, här på forumet med flera forum.
- Installation av externt nätverkskort (PCI-E TP-link TG-3468)
- En lång rad obskyra inställningar i nätverksadapterns egenskaper som personer bett mig ändra och testa.

Saker som löser problemet:

- Koppla in nätverkskabeln i datorn via en Ethernet till USB-adapter (ger 70/50).

Vad är orsaken till detta fenomen? Kan någon här svara på frågan som varken Reddit, Tom's hardware eller mina vänner kan svara på?

EDIT: Läs inlägg #4!

EDIT: PROBLEMET LÖST! https://www.sweclockers.com/forum/post/18621073

Permalänk
Medlem

Killer är väl kända för att vara lite väl mycket marknadsföring. Men med det sagt så har du testat annat kort redan. Så testa ladda ner speedtest från ms store https://www.microsoft.com/en-us/p/speedtest-by-ookla/9nblggh4...

Och se om det ger samma resultat. Annars skulle jag se över alla drivers till systemet. Så som chipset, ljud och annat

Permalänk
Medlem

@kaffeofikaelika:

Har du testat med någon annan dator eller liknade för att se om du får vettigare hastighet för att utesluta att det handlar om internetuppkopplingen?

Permalänk

@No_Jah:

Har ägnat en del tid nu åt att felsöka detta i detalj och jag tror det är två olika problem.

Beskriver nedan kopplingar och resultat. "kabel" betyder ethernet-kabel annars förklarar det nog sig själv:

Från vägguttag via ny kabel via USB-adapter till stationär dator = 90/50

Vägg -> ny kabel -> PCI-E/Stationär = 90/40

Vägg -> ny kabel -> integrerat nätverkskort/stationär = 13/5

Vägg -> ny kabel -> USB/laptop = 90/40

Vägg -> kabel 3 -> router -> kabel 1 -> USB/Laptop = 13/40

Vägg -> kabel 3 -> router -> kabel 2 -> USB/laptop = 15/60

Vägg -> kabel 3 -> router -> ny kabel -> USB/laptop = 17/33

Vägg -> kabel 3 -> router -> ny kabel -> PCI-E/stationär = 15/40

Vägg -> kabel 3 -> router -> ny kabel -> Integrerat/stationär = 15/40

Vägg -> kabel 3 -> router -> ny kabel -> USB/stationär = 15/40

Vägg -> kabel 3 -> router -> kabel 1 -> PCI-E/Stationär = 11/40

Vägg -> kabel 3 -> router -> kabel 1 -> integrerat/stationär = 14/50

Vägg -> kabel 3 -> router -> kabel 1 -> USB/stationär = 17/40

Vägg -> ny kabel -> router -> kabel 1 -> PCI-E/stationär = 15/40

Vägg -> ny kabel -> router -> kabel 1 -> integrerat/stationär = 14/40

Vägg -> ny kabel -> router -> kabel 1 -> USB/stationär = 15/40

Vägg -> ny kabel -> router -> kabel 1 -> USB/laptop = 17/34

Replikerade försöken med ny kabel direkt från väggen och fick då ~90/40 till PCIE/stationär, USB/stationär och USB/laptop men som tidigare lågt (13/6) till integrerat/stationär.

Vägg -> ny kabel -> router -> kabel 2 -> PCI-E/stationär = 5/56

Vägg -> ny kabel -> router -> kabel 2 -> integrerat/stationär = 14/35

Vägg -> ny kabel -> router -> kabel 2 -> USB/stationär = 18/50

Vägg -> ny kabel -> router -> kabel 2 -> USB/laptop 10/29

Har testat att nedgradera firmware i routern utan resultat. Håller nu på att installera en tredjepartsfirmware och se om det hjälper.

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att både routern OCH det integrerade nätverkskortet separat orsakar problem.

Permalänk

Uppdatering: ingen skillnad med olika firmwares för routern.

Permalänk

Har nu testat

Vägg -> ny kabel -> USB/laptop = 90/40 (igen)

sen

Vägg -> ny kabel 2 (en till ny alltså) -> USB/laptop = 90/40

sen

Vägg -> ny kabel 2 -> router -> ny kabel -> USB/laptop = 12/40

Det är alltså konfirmerat att routern sänker hastigheten kraftigt men det återstår att förklara varför och det återstår också att förklara varför koppling direkt från väggen in i stationäras integrerade kort med fungerande kabel ger låg hastighet.

Permalänk

Har provat att byta ut routern mot en likadan (har 2 st ASUS RT-N66U). Gjorde ingen skillnad. Jobbar nu på att hitta en router av annan modell.

Permalänk
Medlem

Testat att göra en factory reset på routern?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

@tJev: Nej jag testar det nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Jag kan inte dra någon annan slutsats än att både routern OCH det integrerade nätverkskortet separat orsakar problem.

Det låter onekligen så. Har du någon annan router du kan testa med?

Har du meckat något med speed/duplex-inställningarna förresten? Se till att de står på auto.

Permalänk

@tJev: Det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Känns som det har med negotiation att göra. Bytt lan-port i routern? Slagit på jumbo-frames någonstans?

Permalänk

@pv2b: Menar du i Windows 10 eller i routerns inställningar?

Permalänk

@Mordekai: Ja jag har provat att slå på jumbo frames i router + windows 10 och försökt olika portar och kablar i routern.

Permalänk
Medlem

Vad är det för Router? Du kan ju tex prova med din laptop och köra Wifi om det delas vid routern och se om du får bättre sämre?

Har routern någon intern koll för att se så WAN länken blir 100/100 eller om det påvisar någonting annat.

Kolla även dina DNS inställningar, kan prova och sätta det på typ 8.8.8.8 el dyl för och se om det kan vara någonting.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

@pv2b: Menar du i Windows 10 eller i routerns inställningar?

överallt

Permalänk
Skrivet av Azathoth:

Vad är det för Router? Du kan ju tex prova med din laptop och köra Wifi om det delas vid routern och se om du får bättre sämre?

Har routern någon intern koll för att se så WAN länken blir 100/100 eller om det påvisar någonting annat.

Kolla även dina DNS inställningar, kan prova och sätta det på typ 8.8.8.8 el dyl för och se om det kan vara någonting.

Router: RT-N66U (ASUS)

Hastighet via WIFI = 19/35

I routerns interface listas alla portar och det står "WAN 0, LINK STATE: 100 MBPS, LAN 3 1 GBPS, LAN 4 1 GBPS"

När det gäller DNS har min router något som heter WAN -DDNS som är avaktiverat. Är det det du menar?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna boota upp datorn med något Linux-Live och köra speedtest från det. Detta för att förhoppningsvis kunna bekräfta ifall felet ligger i hårdvaran eller inne i Windows.

Permalänk

@pv2b: Har provat det tidigare i windows 10 och provar nu igen att sätta den till 100mbps och full duplex. Det gjorde ingen skillnad. Hittar inte inställningen i routern. Om jag söker på "duplex" i routerns manual får jag 0 träffar.

Permalänk

@kalle-anka: du menar om ett av de två problemen är att mitt operativsystem är inkompatibelt med min router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azathoth:

Vad är det för Router? Du kan ju tex prova med din laptop och köra Wifi om det delas vid routern och se om du får bättre sämre?

Har routern någon intern koll för att se så WAN länken blir 100/100 eller om det påvisar någonting annat.

Kolla även dina DNS inställningar, kan prova och sätta det på typ 8.8.8.8 el dyl för och se om det kan vara någonting.

Ja, routern verkar vara en bov i detta. I alla fall routern är inkopplad är hastigheten låg. Frågan är dock varför? Förutom datorn och laptop via WiFi, är det andra datorer inkopplade? Hur många telefoner är uppkopplade mot WiFi? Är det någon WiFi-enhet som beter sig underligt/har sämre uppkoppling mot routern om allting annat är inkopplat? (om wifi och trådat är i samma subnät kommer störningar (broadcasts) från trådlösa enheter att störa hela nätet). Finns det många grannar? Om det finns många överlappande nätverk på 2,4GHz bandet kan de störa varandra eftersom kanal-korridorerna är överlappande. Möjlighet att testa att stänga av det trådlösa nätverket för att testa?

Permalänk

Att du har 100/100 och knappt når 50 upp är mysko. Låter som om switchen du är kopplad till i hyreshuset spökar.

Hur ser det ut med packetloss? Testa med pingplotter, https://www.sweclockers.com/forum/trad/1411983-hjalp-med-uppk...

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Ja, routern verkar vara en bov i detta. I alla fall routern är inkopplad är hastigheten låg. Frågan är dock varför? Förutom datorn och laptop via WiFi, är det andra datorer inkopplade? Hur många telefoner är uppkopplade mot WiFi? Är det någon WiFi-enhet som beter sig underligt/har sämre uppkoppling mot routern om allting annat är inkopplat? (om wifi och trådat är i samma subnät kommer störningar (broadcasts) från trådlösa enheter att störa hela nätet). Finns det många grannar? Om det finns många överlappande nätverk på 2,4GHz bandet kan de störa varandra eftersom kanal-korridorerna är överlappande. Möjlighet att testa att stänga av det trådlösa nätverket för att testa?

Laptopen är faktiskt inte uppkopplad alls utom då jag testade och då bara via kabel. På trådade nätverket finns en stationär dator, en router, en likadan router i AP-mode, ett hemlarm. På det trådlösa nätverket finns två mobiltelefoner och en chromecast. Jag försöker just nu hitta var jag stänger av trådlösa nätverket i routern. Om det går.

Edit: jag bor mitt i en stad och har tiotals trådlösa nätverk inom räckhåll.

Skrivet av maltenizer:

Att du har 100/100 och knappt når 50 upp är mysko. Låter som om switchen du är kopplad till i hyreshuset spökar.

Hur ser det ut med packetloss? Testa med pingplotter, https://www.sweclockers.com/forum/trad/1411983-hjalp-med-uppk...

Jag får 90/50 med kabeln direkt från väggen.

Permalänk
Medlem

Hej! Har du provat att slänga en Linux live CD typ Ubuntu på en USB sticka och testat hastigheten?

Testa med kabeln rakt in i pcie nätverkskort och sedan integrerade

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

@pv2b: Har provat det tidigare i windows 10 och provar nu igen att sätta den till 100mbps och full duplex. Det gjorde ingen skillnad. Hittar inte inställningen i routern. Om jag söker på "duplex" i routerns manual får jag 0 träffar.

Sätt till auto som jag skrev, inte full duplex, både på hastighet och duplex.

Permalänk

@Gruarn: Har nu slagit av både 5 och 2,4 ghz på både router och AP. Ingen skillnad. Jag har också provat att koppla ur allt till routern utom min stationära dator och kabeln från väggen. Ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Sätt till auto som jag skrev, inte full duplex, både på hastighet och duplex.

Den stod redan på auto.

Permalänk
Skrivet av MIST_:

Hej! Har du provat att slänga en Linux live CD typ Ubuntu på en USB sticka och testat hastigheten?

Testa med kabeln rakt in i pcie nätverkskort och sedan integrerade

Det är testat. Via routern är det långsamt både via PCI-E och integrerade. Via ny kabel rakt från väggen är det snabbt i PCI-E men långsamt i integrerade.

Det är ett par som pratar om Linux. Har aldrig använt det. Om problemet ligger i att Windows 10 och min router är inkompatibla så kan det fungera. Hur mycket jobb är det att testa?

Permalänk
Skrivet av kaffeofikaelika:

Laptopen är faktiskt inte uppkopplad alls utom då jag testade och då bara via kabel. På trådade nätverket finns en stationär dator, en router, en likadan router i AP-mode, ett hemlarm. På det trådlösa nätverket finns två mobiltelefoner och en chromecast. Jag försöker just nu hitta var jag stänger av trådlösa nätverket i routern. Om det går.

Edit: jag bor mitt i en stad och har tiotals trådlösa nätverk inom räckhåll.

Jag får 90/50 med kabeln direkt från väggen.

Ja, 90/50 är inte ens nära 100/100. Testa utan router och kolla med pingplotter för att minska antalet variabler som kan spela in.

Permalänk
Skrivet av maltenizer:

Ja, 90/50 är inte ens nära 100/100. Testa utan router och kolla med pingplotter för att minska antalet variabler som kan spela in.

Utan router är testat.
Hastigheten 90/50 är ungefär det jag haft sedan jag flyttade in för några år sedan och jag är mycket nöjd med den hastigheten. Problemet jag försöker lösa nu är att hastigheten via router och integrerat nätverkskort är 15/40.