Permalänk

Köpa eller ej?

Hej gott folk!

Nu är man här igen och ber experterna om råd ännu en gång.

Jag har sedan en tid tillbaka gjort mig av med all gammal gamingutrustning pga flytt men iom omvärldsläget och att vintern står för dörren har jag tänkt att det är dags att lösa en ny dator. Initialt var tanken att bygga en stationär dator med ett kort från den nya 30**-serien och en ny amd processor när de nu släpps. Men då alla råd som verkar ges är att invänta tills ovanstående är tillgängliga sitter man nu utan en ordentlig dator och bara rullar tummarna.

Jag har via en bekant blivit erbjuden att köpa en bärbar dator som är ca 10 månader gammal, i vad denne beskriver som nyskick. Så tänkte höra vad folket tycker om dealen som ett tillfälligt substitut tills ovanstående finns tillgängligt.

Datorn som avses är: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5207479

Jag undrar vad ni anser att andrahandsvärdet på datorn är idag respektive när delarna nämnda ovan är/bör vara tillgängliga.

Klarar datorn av samtliga spel på marknaden idag eller bör man bygga en budget dator nu och endast byta GPU och processor senare?

Hur hade ni gjort i min sits?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag hadde nog köpt en beganad ps3/4 och spelat igenom de exklusiva spelen som fins där. Om det intreserar och det är bara spela du är ute efter
De borde vara biliga då ps5 nu snart står för dörren.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Visslaren: Personligen hade jag väntat, det är nära nu. Köper du laptopen nu riskerar du att ångra det när delarna finns.

Permalänk

Tackar och bockar, var som jag misstänkte. Får la bli att packa upp mitt gamla Ps4 tills det blir dags för ett ordentligt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visslaren:

Hej gott folk!

Nu är man här igen och ber experterna om råd ännu en gång.

Jag har sedan en tid tillbaka gjort mig av med all gammal gamingutrustning pga flytt men iom omvärldsläget och att vintern står för dörren har jag tänkt att det är dags att lösa en ny dator. Initialt var tanken att bygga en stationär dator med ett kort från den nya 30**-serien och en ny amd processor när de nu släpps. Men då alla råd som verkar ges är att invänta tills ovanstående är tillgängliga sitter man nu utan en ordentlig dator och bara rullar tummarna.

Jag har via en bekant blivit erbjuden att köpa en bärbar dator som är ca 10 månader gammal, i vad denne beskriver som nyskick. Så tänkte höra vad folket tycker om dealen som ett tillfälligt substitut tills ovanstående finns tillgängligt.

Datorn som avses är: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5207479

Jag undrar vad ni anser att andrahandsvärdet på datorn är idag respektive när delarna nämnda ovan är/bör vara tillgängliga.

Klarar datorn av samtliga spel på marknaden idag eller bör man bygga en budget dator nu och endast byta GPU och processor senare?

Hur hade ni gjort i min sits?

Tack på förhand!

under 4000kr skulle jag köpt den där laptopen om jag var i behov av en enkel gaminglaptop.

Den där laptopen fixar alla nya spel i 1080p 60 fps på medium/high utom flight simulator 20 som ingen dator pallar med i princip

ser att det är 120hz ips vilket är lite skevt val på en klen laptop, den skulle gjort sig bättre med en 60hz panel om du frågar mig.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

under 4000kr skulle jag köpt den där laptopen om jag var i behov av en enkel gaminglaptop.

Den där laptopen fixar alla nya spel i 1080p 60 fps på medium/high utom flight simulator 20 som ingen dator pallar med i princip

ser att det är 120hz ips vilket är lite skevt val på en klen laptop, den skulle gjort sig bättre med en 60hz panel om du frågar mig.

Tack för svaret Oliver, erbjudandet var på 7000. Så känns än mer betryggande att passa på den nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Visslaren:

Tack för svaret Oliver, erbjudandet var på 7000. Så känns än mer betryggande att passa på den nu!

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-omen-gaming-laptop-1...

du får liksom en ny sådan laptop för runt 9-10k och även det är överpris om du frågar mig eftersom vi antagligen snart får RTX 3060 chip i laptopsen i kombination med nya ryzen 5 4xxx cpuer eller intel i5 10xxx för runt 10 tusen där grafikprestandan kommer mer än fördubblas jämfört med gtx 1660 ti.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-omen-gaming-laptop-1...

du får liksom en ny sådan laptop för runt 9-10k och även det är överpris om du frågar mig eftersom vi antagligen snart får RTX 3060 chip i laptopsen i kombination med nya ryzen 5 4xxx cpuer eller intel i5 10xxx för runt 10 tusen där grafikprestandan kommer mer än fördubblas jämfört med gtx 1660 ti.

Uppskattar verkligen det utförliga svaret, blir att vänta tills det blir byggdags dårå oavsett hur otålig man än må vara 🙄