Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Touch sensor på Android mobiler?

Permalänk

Touch sensor på Android mobiler?

Undrar om de "flesta" vanliga dagens Android mobiler använder sig av 3D touch eller haptic touch på skärmen idag någon som vet?

Tänkte för att Apple's nya 11e generation och XR bytat till haptic touch (downgrade) så undrar om någon android mobil har 3D touch eller om de också har haptic touch numer, om de fanns 3D touch i tex nån äldre samsung modell (tidigare gen.)

O de flesta vanliga android mobiler, menar jag typ, Samsung, Sony, HTC, Huawei, Xiaomi, och dom större på marknaden. Inte billigt Kina grejer.

** Försökt googla, men hittar inga svar **

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Undrar om de "flesta" vanliga dagens Android mobiler använder sig av 3D touch eller haptic touch på skärmen idag någon som vet?

Tänkte för att Apple's nya 11e generation och XR bytat till haptic touch (downgrade) så undrar om någon android mobil har 3D touch eller om de också har haptic touch numer, om de fanns 3D touch i tex nån äldre samsung modell (tidigare gen.)

O de flesta vanliga android mobiler, menar jag typ, Samsung, Sony, HTC, Huawei, Xiaomi, och dom större på marknaden. Inte billigt Kina grejer.

** Försökt googla, men hittar inga svar **

Nej, det finns ingen vad jag vet som har 3D Touch.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Nej, det finns ingen vad jag vet som har 3D Touch.

Har Android mobiler Haptic touch då? eller annan touch sensor?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

Har Android mobiler Haptic touch då? eller annan touch sensor?

Haptic touch är något som Apple har. Touch sensor vet jag inte vad du menar med

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Haptic touch är något som Apple har. Touch sensor vet jag inte vad du menar med

Nån form av touch sensor måste Android enheter ha för det är ju touch screen på alla dagens mobiler. Vilken touch teknik använder android sig av?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

@Twister86: kapacitiv skärm som i princip alla pekskärmar har idag. Sedan har många 90hz och 120hz och 144hz på skärmen. Touchuppdateringen har väl vissa upptill 240 hz i sampling rate på skärmen.

Haptic touch är väl bara ett ord apple kommit på för att namnge deras vibrationsmotor. Ungefär som med retina osv osv.

3d-touch har väl funnits i ett par huaweitelefoner förut vill jag minnas, säkert andra också.

Permalänk
Skrivet av creativ:

@Twister86: kapacitiv skärm som i princip alla pekskärmar har idag. Sedan har många 90hz och 120hz och 144hz på skärmen. Touchuppdateringen har väl vissa upptill 240 hz i sampling rate på skärmen.

Haptic touch är väl bara ett ord apple kommit på för att namnge deras vibrationsmotor. Ungefär som med retina osv osv.

3d-touch har väl funnits i ett par huaweitelefoner förut vill jag minnas, säkert andra också.

Nja, inte riktigt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Haptic_technology

Står det började användas i äldre flygplans modeller och även funnits i SEGA's racing / motor arkadspel på 90-talet.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

"Haptic Touch" (med versaler) är väl Apples namn på haptisk feedback.
Sen har ju haptiskt feedback som koncept och funktion funnits mycket längre tid.

Permalänk
Skrivet av cadiremar:

"Haptic Touch" (med versaler) är väl Apples namn på haptisk feedback.
Sen har ju haptiskt feedback som koncept och funktion funnits mycket längre tid.

På Apples hemsida står det haptiskt tryck.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst lite på Wikipedia så verkar Apples term 3D Touch referera till att mäta avståndet mellan den capacativa sensorn och glaset på skärmen, för att få en tredje referenspunkt förutom tidslängden man trycker, och var man trycker. Och deras term Haptic Touch är samma men utan avståndsmätningen, dvs vanlig "långtryckning".

Mig veterligen så har inga Android-telefoner på marknaden idag något liknande 3D Touch, men jag är långt ifrån up to date. Att någon telefon inte skulle ha stöd för vad Apple kallar Haptic Touch har jag svårt att tänka mig, då det är en integral del i navigationen i Android.

Permalänk
Medlem

Jaha Apple försöker uppfinna hjulet igen, och som vanligt misslyckas kapitalt som i det mesta de gör..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Jaha Apple försöker uppfinna hjulet igen, och som vanligt misslyckas kapitalt som i det mesta de gör..

Det är därför det går så dåligt för apple som företag. De har misslyckats totalt. Eller kanske inte.

Permalänk
Sötast

Om du helt enkelt använder dig av standard tekniska termer och inte apple magic (som ex modertkort = logikkort - vad är det då du är ute efter?

Vill du ha en mobil med touch.... som ?