HJÄLP! Lokal RAID + NAS mm.

Permalänk
Medlem

HJÄLP! Lokal RAID + NAS mm.

Tja!

Inser att jag de senaste decenniet lämnat min lagring till sitt öde.
Har en D-Link ShareCenter DNS-325 NAS med RAID 1 och 2x2TB diskar som agerat manuell backup.
Sedan en Stationär med bla en RAID 1 där jag lagt familjens bilder och kopierat över löpande för att ha en extra kopia på just endast bilderna då de inte går att återskapa.

NASen är galet seg, och jag känner spontant att det är dags att "göra något"

Vill helst inte investera i massa nytt eftersom jag har en del saker liggande som jag hoppas kunna nyttja men det får helt bero på vad ni alla tipsar om.

Det jag hoppas kunna åstadkomma:
sitter med 2st 500GB Samsung SSDs + 2st 1TB Samsung SSDs + ett NVMe Samsung Evo 970 kort.
Tanken är att blåsa om stationära, lägga Win installationen på NVMe 970 kortet som boot, sedan 2st raid 1 på resp. SSD Par så jag har 1,5TB lagring totalt och hyggligt redundant.

Sen vill jag ha en extern NAS/Lagring av någon sort som klarar som minst typ flytande 40MB/s över det fasta nätverket då jag tömmer mobiler och flyttar en del fram och tillbaka.

Önskemålen med NASen/Lagringen/Servern är dessutom:
1. Köra typ OwnCloud
2. Automatiserad backup (så den då och då speglar det som ligger på den stationära så jag slipper tänka på det)
3. att den är tyst och relativt strömsnål.

Det jag har liggandes är:
D-Link ShareCenter DNS-325 chassi
2st 2TB WD Red diskar
Raspberry Pi4 8GB
Raspberry Pi3 B
Några USB3.0 - Sata dongels
Div. datordelar (Intel i7-2600, 8GB ram på ett Q65 chipset Mobo utan Raidstöd)

Så undrar då om man med fördel bygger en NAS av en Raspberry Pi4 8GB + de mekaniska diskarna eller om det är en klen lösning.
- Behöver jag då en USB Hub med ström för att orka med att dra runt diskarna
- Vilket OS/NAS mjukvara och plug-ins rekommenderas?

Många frågor, hoppas någon pallar komma med bra inputs!

Permalänk
Medlem

@laukan82:
Använder du stationära till något annat än lagringen?
Har du någon annan plats du kan förvara en backup? (släkting, bekant, sommarstuga med internet..)
Villig att betala för en molnbackup?
Budget?

Och bara för att tjata om det som alltid behöver tjatas om: RAID tillför nästan ingen säkerhet, du är fortfarande bara en deleteknapp, ett virus eller ett blixtnedslag från att bli av med alltihopa. Min generella rekommendation är att inte köra RAID på din vanliga lagring och istället se till att ha minst en till backup, gärna med versionshantering.

Ett spontant förslag är:
Köp en DS920+, använd dina befintliga diskar.
Dela ut mapparna till användarna på vanligt vis.
Kör Hyperbackup till annan ort eller molntjänst.
Kör en virtuell maskin med Nextcloud för smidig access utifrån.

Kostnad ~7000 + eventuell molntjänst.

Eller:
Köp en DS220j, använd dina befintliga diskar.
Dela ut mapparna till användarna på vanligt vis.
Kör Hyperbackup till annan ort eller molntjänst.
Kör synologys egna applikationer för motsvarande typ nextcloud då 220J inte stödjer VMar.

Kostnad ~2000 + eventuell molntjänst

Eller:
Kör din Pi4, använd dina befintliga diskar och köp USB-kabinett med egen strömförsörjning.
Sätt upp din Pi4 med t.ex. openmediavault
Kör Duplicati till annan ort eller molntjänst (tror detta ska lira parallellt med OMV, annars kan du köra det på valfri dator och backa filerna på NASen den vägen).
Kör en dockercontainer med Nextcloud för smidig access utifrån, men det kommer upplevas som rätt segt om du synkar flera klienter (datorer, mobiler..) med denna setup.

Kostnad: ~1000kr + eventuell molntjänst

Och/eller:
Kör på förslaget med DS220j för lagring men sätt upp din Pi4 med Nextcloud

--

Betydligt cleanare och säkrare med Synologyn. Bland det bästa jag gjort är att 'outsourca' tråkig lagring och backup till Synology och istället roa mig med allt annat på separat server + raspberry pier.
Men är du villig att lägga ned tid och känner att du utan större problem kan sätta upp ovanstående så är Pi-varianten helt okej. Finns ju heller inget som säger att du inte kan börja där och sedan uppgradera vid behov.

Permalänk
Medlem

@Kamouflage: Stort tack för utförligt svar!

Läst, grunnat lite och landat i.. (eventuellt...) att köra på med en offsite backup kombo som du skriver.

Vill spilla minsta möjliga medel på det men en hygglig redundans.
Den stationära kommer spelas och arbetas på, har förhållandevis få nedladdningar/ganska statisk arbetsmiljö.
Funderar på att köra Virtualbox och "slaskdatorn" i en VM maskin... för det borde skydda mitt "host system" från virus?

Tänkt setup och lite funderingar.

1. Stationära blir primär landningsplats för all data, det som är av intresse att spara ligger på Raid 1, 2x1TB ssd's (mestadels familjens bilder)

2. En Nas modell äldre D-link DNS-325 med 2st friska 2TB WD diskar som här ska ta backup på stationäras SSD's
- Tips på gratis backup program som man kan köra här, antar att man kör någon enklare schemalagd på stationära men vore skönt om man kunde hitta något som lirar med mobilerna med och tankar av dem per auto typ på kvällar vid laddning.
** Har ju en Raspberry pi2 som jag kan koppla in till Nasen via USB för att låta den hosta Nasen så eller via Nätverket.

3. en off site "nas light" på en äldre Raspberry pi eller nyare som ligger.. och typ gräva fram en 1TB 2,5 tummare som kan spegla Raiden på stationära eller Nasen helst.

allt detta kan man ju lösa med handpåläggning men vore skönt om någon har tips på hur jag kan få ihop ovan eller liknande utan att behöva investera för mkt.

en Synology nas är kanske vettigast... känns bara synd när man har "hårdvaran" i en Raspberry som borde klara detsamma typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

- Tips på gratis backup program som man kan köra här, antar att man kör någon enklare schemalagd på stationära men vore skönt om man kunde hitta något som lirar med mobilerna med och tankar av dem per auto typ på kvällar vid laddning.
** Har ju en Raspberry pi2 som jag kan koppla in till Nasen via USB för att låta den hosta Nasen så eller via Nätverket.

Jag tycker Duplicati har fungerat bra, men det klarar inte mobiler vad jag vet. Personligen kör jag nextcloud för att synka mobilens bilder (jag backupar inget annat på mobilen, det enda som faktiskt bara finns på mobilen är bilderna jag tar på den) men kör du det på en Pi 2 med en USB-disk kommer det vara olidligt långsamt.
https://miro.medium.com/max/600/1*UK-C2ql0A4XkNE1veMJ_cQ.png
Det är dessutom ännu långsammare än vad det här ser ut för testet är gjort Pi -> USB. På alla innan 3B+ (eller är det innan 4?) så delas USB-porten med nätverkskortet så du i praktiken får ut hälften av den där siffran.

Skrivet av laukan82:

en Synology nas är kanske vettigast... känns bara synd när man har "hårdvaran" i en Raspberry som borde klara detsamma typ.

Jag ser det som en säkerhetsfråga. Din plan är att du har en stationär dator med två diskar, en tio år gammal NAS med två diskar, en gammal Rpi, en USB-disk, nån applikation för att backa mobilerna, en annan för att backa datorn, en tredje för att backa NASen i sig.. Det är så otroligt många steg som kan gå fel och dagen du behöver backuperna kommer ju murphys lag slagit till och så står du där med massa prylar och jobb och ingen fungerande backup.

Det hela går att konsolidera ned till en NAS, två hårddiskar och en molnbackup och ett enhetligt sätt att backupa alla enheter.

Dessutom så är hårdvaran i en Pi inte i närheten av den som är i en standard nas. Den är långsammare på alla sätt och vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Dessutom så är hårdvaran i en Pi inte i närheten av den som är i en standard nas. Den är långsammare på alla sätt och vis.

Nej, en Pi4 har prestanda som en vettig konsument-NAS.

Permalänk
Medlem

Får verkligen fundera ett varv på detta.
Har ju en pi4 8gb som skulle kunna fungera men är fan bra sugen på en ny bas och sen bara glömma allt resterande...