Vilket av alla 3080 ska man köpa?

Permalänk
Inaktiv

Vilket av alla 3080 ska man köpa?

Hej,
Har en budget på 8-9.000kr vilket av alla kort ska man köpa?
Har kollat på Asus korten som att dom har fått bra reviews och dom kostar ca 8k nu också.

Te.x vad är skillnaden på:
ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC och ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming priset är nästan det samma.

Följande kort har jag kollat på och velar mellan dessa:
7800kr
ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB

8.000kr klassen
ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB
MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

Så vilket ska man välja?

Ska spela 1440p maxat tänkte jag. Har en 170Hz skärmen men vet inte om jag kommer kunna maxa FPS till 170Hz men antar att jag kommer det med tanke på att jag ligger kring 110-120 i fps idag.
COD MW2019, COD Cold War osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Hej,
Har en budget på 8-9.000kr vilket av alla kort ska man köpa?
Har kollat på Asus korten som att dom har fått bra reviews och dom kostar ca 8k nu också.

Te.x vad är skillnaden på:
ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC och ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming priset är nästan det samma.

Följande kort har jag kollat på och velar mellan dessa:
7800kr
ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB

8.000kr klassen
ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB
MSI GeForce RTX 3080 GAMING X TRIO 10GB

9.000kr klassen
Palit GeForce RTX 3080 Gaming Pro 10GB
Palit GeForce RTX 3080 Gaming Pro OC 10GB

Så vilket ska man välja? Jag vill ha ett kort som är tyst och fungerar bra helt enkelt. Har MSI moderkort som fungerar super bra därför är MSI med på listan, Har idag Palit 2070 Super kort därför är dom med. Och Asus är endast med pga. priset.

Ska spela 1440p maxat tänkte jag. Har en 170Hz skärmen men vet inte om jag kommer kunna maxa FPS till 170Hz men antar att jag kommer det med tanke på att jag ligger kring 110-120 i fps idag.
COD MW2019, COD Cold War osv.

Ett svar av erfarenhet:
Inom samma generation Nvidiakort brukar det inte skilja jättemånga FPS mellan "olika" kort.
Jag brukar köpa det billigaste/det mest prisvärda. Har sett att skillnaderna mellan olika kort inom samma GPU-generation är alldeles försumbara.

MEN: Nu är det ju skillnader på RAM-storleken. Tror du att ett kort på 10GB räcker för dina behov? Ska du "bara" köra 1440p, tror jag det räcker bra med 10GB. Fast fan vet.

Permalänk
Medlem

Står ju i namnet...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Står ju i namnet...

Hm, får jag då tre kort till priset av ett om jag köper "MSI 3080 GAMING X TRIO"?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Hm, får jag då tre kort till priset av ett om jag köper "MSI 3080 GAMING X TRIO"?

Nej men en kylare med 3 fläktar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Hm, får jag då tre kort till priset av ett om jag köper "MSI 3080 GAMING X TRIO"?

Känns ju lite half assed att skapa en tråd där man frågar vad OC betyder? Kolla tekniska specifikationerna på hemsidan? Bara jag som är grinig?

Bästa av de listade korten ska vara MSIs trio, knäpptyst kylare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av firstofmay:

Känns ju lite half assed att skapa en tråd där man frågar vad OC betyder? Kolla tekniska specifikationerna på hemsidan? Bara jag som är grinig?

Bästa av de listade korten ska vara MSIs trio, knäpptyst kylare.

Du som är grinig jag frågade aldrig om OC utom vilket av dom jag ska köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Du som är grinig jag frågade aldrig om OC utom vilket av dom jag ska köp.

Skrivet av anon300311:

Te.x vad är skillnaden på:
ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC och ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming priset är nästan det samma.

Okej...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Efter alla teardowns och reviews föll valet ganska enkelt på Asus TUF 3080 OC.
Pris, ljudnivå, kvalitet på komponenter etc, dvs helhetsbilden.
Hastighetsmässigt spelar det ingen större roll vilket du völjer men med Asus OC för ynka 165kr mer än FE får du en liten garanted överklock, betyder inget speciellt men om man antar att Asus "binnar" korten så kan detta innebära ett aningen bättre "binnat" kort vilket kan resultera i ännu högre manuell OC. Samt en oc är en oc och man slipper köra Afterburner etc om man nu inte skulle vilja försöka kräma ur mer.

https://www.youtube.com/results?search_query=asus+tuf+3080+re...

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Känns ju lite half assed att skapa en tråd där man frågar vad OC betyder? Kolla tekniska specifikationerna på hemsidan? Bara jag som är grinig?

Bästa av de listade korten ska vara MSIs trio, knäpptyst kylare.

Om du likställer TUF och MSI's fläkthastighet så kyler TUF bättre, TUF har en mer agressiv fläktkurva men det beror också på vilken av de 2 bios man valt att testa med. Vad gäller ljudnivå så låter gaming x trio & TUF väldigt lika vid samma RPM men med skillnaden att TUF håller lägre temp vid samma rpm enligt ett par tester och en del visar samma temp vid samma rpm. TUF är hitintills ett av de bättre billiga korten, dels ur VRM hänseende och dels ur kylning, sen är det idel ädel metall på kortet, inte som på MSI's där backplaten har en kompositlösning exempelvis. De kort som verkar kunna klocka bäst & har rätt avslappnade effekt gränser är EVGA's FTW3 men där hamnar man i en annan prisklass, Gigabytes Eagle har apkass VRM (ok lite överdrivet men den är inte superbra, FE, TUF och Gaming Trio har bättre), likaså billigaste Zotac.

Personligen skulle jag välja mellan ASUS TUF eller MSI Gaming X Trio eller rent av nVidia FE om man gillar det estetiska, de två första har dock bättre kylning och potential för tystare kort.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Asus Tuf verkar vara riktigt bra och det smartaste valet i den prisklassen. Vill man ha en biffigare kylare så får man hosta upp ca 2000kr till.

Den dyrare gaming x trio verkar inte klå Tuf i kylning vid samma decibel. Snarare åt andra hållet. MSI imponerar inte denna generation. Den får dock bra betyg hos (vissa) recesenter men de verkar missa att fläktkurvan är snäll ur kartong och tillåter mycket högre temp på msi kortet.

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem

Jag beställde TUF-kortet just av ovan nämnda skäl (plus att Nvidia är klåpare). Däremot tror jag inte det spelar så stor roll mellan i varje fall MSI och Asus. Båda verkar vara bra kort med kompetenta kylare. Skillnaderna i prestanda och överklockningspotential är försumbara och lär påverkas mer av kisellotteriet.

Permalänk
Inaktiv

Rykten säger att de ska komma ett 3070 med 16GB ram... de är något som ev skulle vara intressant med.

Hmmm.... allt är så svårbestämt just nu

Permalänk
Medlem

Jag tycker Asus TUF ser bäst ut.
* Samma pris som FE (iaf för nu)
* Bäst kylare i sin prisklass vad jag sett
* Dubbla bios
* Kort nog att gå in i en del mindre chassin

Skillnaden på OC modellen är att den är överklockad och kommer med en boostfrekvens på 1815MHz istället för 1740MHz när man kör performance bios.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av adzer:

Jag tycker Asus TUF ser bäst ut.
* Samma pris som FE (iaf för nu)
* Bäst kylare i sin prisklass vad jag sett
* Dubbla bios
* Kort nog att gå in i en del mindre chassin

Skillnaden på OC modellen är att den är överklockad och kommer med en boostfrekvens på 1815MHz istället för 1740MHz när man kör performance bios.

Med tanke på att de endast skiljer 125kr i pris kan man köpa ett OC kort lika gärna.

Permalänk
Medlem

Här ser ni hur korten ser ut nakna, vi börjar med TUF kortet från ASUS

Det rödmarkerade vrm komponenterna (spolarna) är Vcore (nvdd) och Uncore (msvdd), de omarkerade är minnesfaser (fbvddq). ASUS har valt 55A mosfets av smart power stage karaktär och totalt 16st för vcore/uncore (Vishay SiC641), de styrs sedan av 2st 8 fas kontrollers (UPI uP9512R)i 8+8 läge. Sedan har det 4st för minnena med samma mosfets/smart power stages som för vcore/uncore men de drivs istället av en 4 fas kontroller (UPI uP9512S) i 4 fas läge. ASUS har valt att använda maximalt antal faser och av kraftig kvalité i ren referensdesign med små avstånd till minnen & själva gpu'n. Detta är en av de bästa VRM designen för "billiga" kort.

Sen kommer vi in på MSI Gaming X Trio från MSI

Som synes har detta kort sammantaget 13 mosfets för vcore/uncore (OnSemi NCP302150), de är 50A mosfets av smart power stage karaktär, dessa styrs sedan av 2st 8 fas kontrollers (UPI 9512R) i 8+5 läge detta gör att kortet blir en hel del klenare än ASUS TUF i fråga om ren ström leverans och vi hamnar på minimum av vad referensdesignen kräver. För minnet används samma mosfets/smp som tidigare men de drivs av en 4 fas kontroller (UPI uS5650Q) i 3 fas läge, alltså en mindre fas än ASUS TUF och dessutom har man ökat avståndet rent fysiskt mellan VRM och GPU/minne, det i sig behöver inte orsaka så mycket problem men det skapar samtidigt onödiga förluster i ren resistans mellan vrm & gpu/minne.

Sen kommer vi in på Zotac Trinity

Detta har då samma antal faser för vcore/uncore som MSI kortet med 13st mosfets (AL00 AOZ5332QI) som är 50A av SMP karaktär från Alpha & Omega SemiCon, skillnaden är att under låg belastning är MSI's val lite svalare medans under hög belastning blir Zotacs val lite svalare. Dessa drivs sedan av 2st 8 fas kontrollers (UP9511) i 8+5 läge. Vad gäller minnet så har de till skillnad från andra tillverkare valt helt andra mosfets för denna del med 3st (BLN0 AOZ5311NQT), de är också 50A SMP och drivs av en till 8 fas kontroller (uP9511R) i 3 fas läge vilket känns lite overkill men de kanske har köpt såpass många att det inte lönar sig att skaffa en 4 fas extra. Zotac har med andra ord mycket lik VRM som gaming X trio men de följer referensdesign på PCB bättre med kortare avstånd mellan gpu/minne

Här kommer sedan nVidia Founders Edition

Detta kort har faktiskt 15 faser för Vcore/Uncore (MP86957), har tyvärr inte hittat vilken ampere de har rating för ännu då den verkar sakna tillgänglig spec offentligt. De drivs sedan av 3 kontrollers, en 4 fas (MP2884B), en 6 fas (MP2886B) och en 10 fas (MP2888B) i 9+3+3 faser, denna bild kanske underlättar lite hur layouten är gjord, kom ihåg att nvdd är vcore och msvdd är uncore och fbvddq är minnena.

Minnet matas sen av 3 vrm sektioner med samma mosfests som vcore/uncore och drivs av en fyrfas kontroller (UPI uS5650Q)i 3 fas läge

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Korta svaret är det kort som finns att köpa.
Asus verkar gå lite svalare än msi, msi lite tystare men varmare.

Har du inga planer på att överklocka bör inte den sämre strömförsörjningen påverka.

Jag valde msi av två anledningar.
1. Kortet var det webhallen fått in mest av, större chans att nypa ett vid release.
2. Kortet (3x Ventus) saknar RGB. Nackdel för många, jag vill inte att min dator ser ut som en julgran.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Korta svaret är det kort som finns att köpa.
Asus verkar gå lite svalare än msi, msi lite tystare men varmare.

Har du inga planer på att överklocka bör inte den sämre strömförsörjningen påverka.

Jag valde msi av två anledningar.
1. Kortet var det webhallen fått in mest av, större chans att nypa ett vid release.
2. Kortet (3x Ventus) saknar RGB. Nackdel för många, jag vill inte att min dator ser ut som en julgran.

Ja huruvida VRM spelar så stor roll blir egentligen en fråga om man ska klocka eller inte, i ren stock så presterar korten förväntat i vilket fall, dock finns det ett lite men här, en kraftigare vrm har potential att arbeta lite svalare och dumpa mindre värme in i kylning så det är inte enbart OC potential det handlar om. Men som sagt, i ren stock behöver man inte bry sig så hårt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hjälpsam

I kort, ta det kort du kan få tag på . Med insyn i Sveriges distributionsled, om du inte bokade redan i torsdags kan det bli tufft att få tag på ett kort i år.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Köpte ett Ventus, efter att ha läst på reddit dock så insåg jag att den har plastig (grafen?) baksida vilket känns sådär. TUF ska vara det bästa billiga kortet enligt vad jag läst.