Macbook för lättare videoredigering samt vardagsanvändning

Permalänk
Medlem

Macbook för lättare videoredigering samt vardagsanvändning

Har funderar på i3 Macbook, men när jag läser runt så skriver folk att den är rätt seg, och att i5 är ett bättre val, men att den låter mycket.
Sen så har vi Macbook Pro... den billigaste varianten som är rätt dyr, men hur mycket bättre är den i5 varianten av air?

Klarar i3 av lättare videoredigering och photoshop?

Permalänk
Medlem

i3 om du bara vill surfa och göra lättare kontorsgrejer, typ skriva brev...
i5 om du vill redigera film på en enkel nivå
i7/i9 om du har mer krav.

För att klargöra... Det går att redigera film med en i3:a, men det kommer att ta tid. Har du all tid i världen att lägga på detta, så kör hårt! Se också till att den har 8 helst 16GB RAM, annars kan det bli en flaskhals.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

i3 om du bara vill surfa och göra lättare kontorsgrejer, typ skriva brev...
i5 om du vill redigera film på en enkel nivå
i7/i9 om du har mer krav.

För att klargöra... Det går att redigera film med en i3:a, men det kommer att ta tid. Har du all tid i världen att lägga på detta, så kör hårt! Se också till att den har 8 helst 16GB RAM, annars kan det bli en flaskhals.

Tack för svar.
Jag kommer köra iMovie och lättare fotohantering. Inget speciellt och jag har inte brottom.
Dessutom är jag ny i Macvärlden, så detta blir min första dator från Apple, och jag tänker att jag kör med den billigaste varianten för att lära känna systemet. I framtiden när Apple Silicon kommer ut kan jag fundera på en uppgradering 😁.
I början nu kommer det vara att "lära känna" MacOs som jag ser fram emot.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du menar MacBook Air? Då hade jag definitivt valt modellen med en i5. Den i3 som sitter i basmodellen har bara två kärnor, medan i5 har fyra kärnor. Tror dock inte att den lämpar sig särskilt bra för videoredigering. Men köper du den via Apple så kan du testa den i två veckor och lämna tillbaka den om den inte passar, så då har du ju lite tid på dig att testa om det räcker för dina behov. Det finns också ett antal videos på YouTube där de testar Photoshop/filmredigering på den, så det kan ju vara värt att kolla lite på först.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag antar att du menar MacBook Air? Då hade jag definitivt valt modellen med en i5. Den i3 som sitter i basmodellen har bara två kärnor, medan i5 har fyra kärnor. Tror dock inte att den lämpar sig särskilt bra för videoredigering. Men köper du den via Apple så kan du testa den i två veckor och lämna tillbaka den om den inte passar, så då har du ju lite tid på dig att testa om det räcker för dina behov. Det finns också ett antal videos på YouTube där de testar Photoshop/filmredigering på den, så det kan ju vara värt att kolla lite på först.

Tack för svar.
Har kollat lite youtube. Och det verkar som att det inte är någon ide att videoredigera på en Air överhuvudtaget. En i5 blir tydligen för varm även vid vanliga sysslor. Då är i3 bättre enligt vissa, om man inte ska göra något avancerat. Så jag får nog köra videoredigering och photoshop på min PC istället.
Är sugen på att använda mig av MacOs så jag tror att basmodellen av i3 Air kommer räcka för mig. Får testa mig fram lite och se hur mycket den orkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tack för svar.
Har kollat lite youtube. Och det verkar som att det inte är någon ide att videoredigera på en Air överhuvudtaget. En i5 blir tydligen för varm även vid vanliga sysslor. Då är i3 bättre enligt vissa, om man inte ska göra något avancerat. Så jag får nog köra videoredigering och photoshop på min PC istället.
Är sugen på att använda mig av MacOs så jag tror att basmodellen av i3 Air kommer räcka för mig. Får testa mig fram lite och se hur mycket den orkar.

Tror ni att i3an fungerar att koppla upp på en extern monitor utan problem?

Permalänk
Medlem

Folk redigerade video för 20 år sedan på dåtidens hårdvara. Allt handlar om vilket arbetsflöde vad man är van vid så folk som säger "går inte" är bara lite bortskämda

Personligen skulle jag dock inte vilja återvända till arbetsflödet för 20 år sedan o redigerat på en standalone PC...

Du har inte funderat på nya iPad pro 2020 (finns inte än men snart) tillsammans med mus o tangentbord? Troligen väldigt potent hårdvara

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Folk redigerade video för 20 år sedan på dåtidens hårdvara. Allt handlar om vilket arbetsflöde vad man är van vid så folk som säger "går inte" är bara lite bortskämda

Personligen skulle jag dock inte vilja återvända till arbetsflödet för 20 år sedan o redigerat på en standalone PC...

Du har inte funderat på nya iPad pro 2020 (finns inte än men snart) tillsammans med mus o tangentbord? Troligen väldigt potent hårdvara

Nää ingen iPad.
Är sugen på MacOs som system.

Och du har rätt. Man kan nog redigera och photoshoppa men det tar nog tid. Har dock inte så brottom då jag inte är någon designer som sysslar med det varje dag 😁.

Permalänk
Medlem

Mac Mini då? Jag kan tänka mig den också. Är den bättre än Macbook Air?
Vad jag har läst så verkar den lida av bluetooth problematik. Stämmer detta?

Permalänk
Medlem

Senaste macbook air verkar ha en ytterst märklig kylningslösning, och går därmed på tok för varmt.

Jag skulle titta på en macbook pro med i5, dualcore känns inte 2020, speciellt inte när den går för varmt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Nää ingen iPad.
Är sugen på MacOs som system.

Och du har rätt. Man kan nog redigera och photoshoppa men det tar nog tid. Har dock inte så brottom då jag inte är någon designer som sysslar med det varje dag 😁.

Ipad os går ju mot mac os för varje iteration. Om två år tror jag de är desamma, bara med olika inställningar för gui. Fast antar att du vill använda det NU o inte om några år

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Senaste macbook air verkar ha en ytterst märklig kylningslösning, och går därmed på tok för varmt.
https://youtu.be/MlOPPuNv4Ec

Jag skulle titta på en macbook pro med i5, dualcore känns inte 2020, speciellt inte när den går för varmt.

Hade gärna kört en pro, men den är alldeles för dyr.

Kan tänka mig en mac mini. Men lider den fortfarande av blutooth problem?

Permalänk
Inaktiv

Ska också köpa en av de billigare MacBooks för framtida videoredigering. Jag kommer dock invänta Apple Silicon. Om iPad Pro kan redigera 4K bättre än de billigare MacBooks så känner det som att MacBook med Apple Silicon måste prestera lika bra. Har inga höga krav heller men det känns surt att köpa en MacBook som presterar sämre än iPad Pro. Givetvis övervägt iPad Pro men ser inga fördelar med surfplatta utöver att hårdvaran uppenbarligen är bättre samt tystare/svalare.

Kan dock betala mer än trådskaparen d.v.s. max billigaste MacBook Pro 13. Hoppas vi får en MacBook som i varje fall är lika kraftfull som iPad Pro.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du funderar på en tolkar jag det som att du kan göra som ovanstående skribent föreslår och vänta till Apple Silicon macarna kommer.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Med tanke på att du funderar på en tolkar jag det som att du kan göra som ovanstående skribent föreslår och vänta till Apple Silicon macarna kommer.

Verkar som att det får bli så trots allt :).

Permalänk
Medlem

Kör man exporter från imovie/final cut så måste man nästan köra fancontrol o dra upp fläkten, annars kan jag nästan lova att den kommer krasha. Iaf på i5orna och 13". Min i7 15" tål det bättre men då är det en dator för 35k..
att en mac blir varm är inget konstigt i sig själv men den drar inte upp farten på fläkten över typ 30%.

Men alla macar kan redigera film, en sak du inte får snåla med är dock lagring. 256 är minimum men 512 är nästan ett måste, då varje projekt kommer ta 50gb, speciellt om du gör om till apple optimerad videoformat. Det jobbiga är att du jobbar i ett bibliotek så det är inte helt trivialt att flytta projekt till extern media.
På tjejens 128 giggare så var det ett projekt i taget, annars vart disken full. Nu kom jag dock över en 256 GB ssd till den modellen, så nu är det lite mer marginal.

Permalänk
Bildexpert

Finns det någon Mac som säljs idag med mindre än 256GB lagringsutrymme?