Bygga en jordkällare av gjutet rör...

Permalänk
Avstängd

Bygga en jordkällare av gjutet rör...

Denna tråd passar garanterat bättre på andra forum men jag gillar Swecfolket mycket bättre och det finns samtidigt så otroligt mycket kunskap här.

Vi har källare på huset men ingen riktigt bra matkällare som blir riktigt sval så en ide jag fått är att helt enkelt bygga en enkel jordkällare av ett gjutet avloppsrör som kommunerna gräver ner i backen. Typ ett sånt här eller om man gjuter ett fyrkantigt själv. https://svenskabrunnslock.se/butik/brunnslock/betongring-med-...

Tanken är att helt enkelt gräva ner röret i backen och gjuta någon form av golv för att få bort den värsta fukten. Vad tror ni, skulle det funka? Behöver man isolera den då den kommer vara på tjäldjup.
Det är inga mängder som ska ner här utan det är mest lite potatis, lök, saft och sylt som mår bäst av att förvaras svalt och mörkt.

Min första tanke var att köpa en ölkyl men den har så små hyllor men tanken är att mitt betongrör ska fungera på samma sätt att använda sig av kylan i marken.

Vad tror ni?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kolla på en sån här lösning istället:
https://www.youtube.com/watch?v=yQodGC6kq8k

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul ide, men du måste ha ventilation. In och ut på olika höjd, annars blir det mögelparty, du vet sånt där dåligt mögel du inte vill ha på fingrar och andas. Därför de flesta jordkällare inte är grävda nedåt utan mer rakt in, sen ventil nere vid dörren och en skorsten i andra ändan.

Går säkert att lösa på andra sätt, men hål rakt ner kommer inte bli bra av vad jag lärt mig.

Jag är dock inte en expert, utan bara en som haft jordkällare i barndomshemmet.

Permalänk
Medlem

Sett många som byggt jordkällare på tomten och gjutit betongväggar. "skorsten" för ventilation och sedan hällt jord över alltihopa. En liten buskbeklädd kulle i ena hörnet på tomten, med en dörr på ena sidan.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Jag visste väl att det fanns kunnande och ideer om jordkällare här på swec också😀

Skrivet av Zyphoon:

Kolla på en sån här lösning istället:
https://www.youtube.com/watch?v=yQodGC6kq8k

Den lilla varianten skulle kunna vara en lösning men som @Ernesto skriver så behövs ventilation också. Det är väl den biten jag inte tänkt på alls om jag ska vara ärlig.

Skrivet av Ernesto:

Kul ide, men du måste ha ventilation. In och ut på olika höjd, annars blir det mögelparty, du vet sånt där dåligt mögel du inte vill ha på fingrar och andas. Därför de flesta jordkällare inte är grävda nedåt utan mer rakt in, sen ventil nere vid dörren och en skorsten i andra ändan.

Går säkert att lösa på andra sätt, men hål rakt ner kommer inte bli bra av vad jag lärt mig.

Jag är dock inte en expert, utan bara en som haft jordkällare i barndomshemmet.

Kanske går det att borra in ventilation i röret också. Får fundera lite mer på min tanke.

Skrivet av DaBone:

Sett många som byggt jordkällare på tomten och gjutit betongväggar. "skorsten" för ventilation och sedan hällt jord över alltihopa. En liten buskbeklädd kulle i ena hörnet på tomten, med en dörr på ena sidan.

Problemet är att jag inte har något bra hörn att gräva ett hål och anlägga en kulle på. Dessutom en massa berg under gräset också. Det enda stället som skulle funka är där jag har min planteringshörna. Stenlagd med uppställda pallkragar för odling. Annars hade ett litet hobbithem varit trevligt. Hade kanske kunnat förvara svärmor där också när hon är på besök😂 (fast hon är rätt trevlig)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Problemet är att jag inte har något bra hörn att gräva ett hål och anlägga en kulle på. Dessutom en massa berg under gräset också. Det enda stället som skulle funka är där jag har min planteringshörna. Stenlagd med uppställda pallkragar för odling. Annars hade ett litet hobbithem varit trevligt. Hade kanske kunnat förvara svärmor där också när hon är på besök😂 (fast hon är rätt trevlig)

Grejen med denna varianten är att man kan göra den lite så stor man själv vill. Tänker själv i denna bana, när jag väl någon gång i framtiden skaffar hus. Då blir det en hörna för sylt, potatis och annat gott. Sedan en avdelare för en mindre vinkällare och en myshörna, där man kan sitta i lugn och ro och bara njuta av livets goda.
Så risken skulle väl vara att svärmor fastnar där...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Grejen med denna varianten är att man kan göra den lite så stor man själv vill. Tänker själv i denna bana, när jag väl någon gång i framtiden skaffar hus. Då blir det en hörna för sylt, potatis och annat gott. Sedan en avdelare för en mindre vinkällare och en myshörna, där man kan sitta i lugn och ro och bara njuta av livets goda.
Så risken skulle väl vara att svärmor fastnar där...

Med rätt tomt och en liten grävmaskin så är det absolut möjligt men tyvärr så är inte vår tomt rätt för just det, men rätt på många andra vis ska tilläggas.
Låter annars absolut trevligt att få ha sitt lilla krypin i en jordkällare med vinet och champagnen nära till hands. Har sett bilder på den typerna av jordkällare och de kan bli riktigt trevliga.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10