Permalänk
Medlem

Com hem tre håll i väggen

Har precis flyttat till en ny hyresrätt och håller på och planerar internet.
Har 2st av Com Hem 3 hål i väggen placerade i lägenheten, och en fiberdosa eller vad det heter med stadsnätet printat på. Nätet ägs av open universe och jag har bahnhof som leverantör.

Problemet är bara att jag har fiberdosan i vardagsrummet, och den stationära datorn står i sovrummet. Hur ska jag enklast dra för att få fast uppkoppling?
Förstår det som att det är coaxial kabel för internet som gäller i dom 3 hålen?
Använda wifi till stationära är inget alternativ tyvärr, behöver stabiliteten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vad har Comhem med saken att göra om du ska använda fiber från Bahnhof?

Permalänk
Medlem

Du blir nog så illa tvungen att dra en kabel från vardagsrummet till sovrummet isåfall om inte powerline är ett alternativ. Eller om Com Hem uttagen sitter bättre till och fortfarande är aktiva och du är villig att byta till Com Hem som operatör.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Då är det bara att dra kabel.. borra genom väggar eller kabellister? eller innanför befintliga lister!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baltzar:

Vad har Comhem med saken att göra om du ska använda fiber från Bahnhof?

Han kanske kom hem och fick se tre hål i väggen

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om du ska använda eller redan använder fiber så förstår vi inte riktigt var ComHem kommer in i bilden. Dra kabel från fiberdosan (Troligen inte fiber utan RJ45) till din dator och anslut, klart.

Har du däremot flera uttag i LGH kan det finnas ett medieskåp eller liknande där alla uttag ansluter till en patchpanel, det kan du dock nyttja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Vad har Comhem med saken att göra om du ska använda fiber från Bahnhof?

Uttagen är märkta med COM HEM

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om du ska använda eller redan använder fiber så förstår vi inte riktigt var ComHem kommer in i bilden. Dra kabel från fiberdosan (Troligen inte fiber utan RJ45) till din dator och anslut, klart.

Har du däremot flera uttag i LGH kan det finnas ett medieskåp eller liknande där alla uttag ansluter till en patchpanel, det kan du dock nyttja.

Tänkte om det gick att använda deras uttag på nåt sätt istället för att borra. Men det verkar som att det är det enda vettiga alternativet.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Uttagen är märkta med COM HEM

Men om du nu har fiber via stadsnätet så är det inte koaxialt via comhem som du ska pyssla med. Det är från fiberdosan som du kopplar router och sedan resterande enheter

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Men om du nu har fiber via stadsnätet så är det inte koaxialt via comhem som du ska pyssla med. Det är från fiberdosan som du kopplar router och sedan resterande enheter

Var det jag anade, blir det till att borra helt enkelt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av RVX:

Tänkte om det gick att använda deras uttag på nåt sätt istället för att borra. Men det verkar som att det är det enda vettiga alternativet.

Med adaptrar och konverterare kanske, men det lär absolut inte optimalt. Dra gärna kabel snyggt till klädkammare/garderob/tv-bänk och placera router där som sedan går till alla rum

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Var det jag anade, blir det till att borra helt enkelt.

Det är lägenhet antar jag? Då kan en Powerline vara ett alternativ. Lägenheternas vägguttag ligger oftast på samma fas vilket gör att Powerline fungerar utmärkt. Kör själv detta i nuvarande lägenhet och kommer även göra det i den nya
Tror det är dessa jag har:
https://www.inet.se/produkt/5405024/d-link-dhp-601av

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är lägenhet antar jag? Då kan en Powerline vara ett alternativ. Lägenheternas vägguttag ligger oftast på samma fas vilket gör att Powerline fungerar utmärkt. Kör själv detta i nuvarande lägenhet och kommer även göra det i den nya
Tror det är dessa jag har:
https://www.inet.se/produkt/5405024/d-link-dhp-601av

Hur funkar detta exakt? Är inte insatt....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hur funkar detta exakt? Är inte insatt....

Du sätter en powerplug i ett vägguttag som ligger nära tills hands där din internetförbindelse kommer in eller var du nu placerar din router och sedan drar du en kabel mellan powerplugen och routern.
Sedan så sätter du den andra powerpluggen i rummet där du vill ha nätverket till och drar sedan en kabel från den pluggen till din dator eller switch om du ska använda flera uttag.

Enda nackdelen med detta är att uttagen måste ligga på samma fas i elskåpet, annars fungerar det inte.
Jag kör själv med detta i min lägenhet just nu och jag får ut lite drygt 200Mbit via kabel i en kåk från -48 som förmodligen inte har bytt elen på bra länge. Kunde varit bättre men mycket hänger på hur kvalitén är på elkablarna

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

.... Powerline ...

Skrivet av RVX:

Hur funkar detta exakt? Är inte insatt....

Körde powerline i en av mina lägenheter, där skickas signalen via elledningarna istället för via Cat kablar. jag Tappade kanske 70% av hastigheten till den datorn, men då vi hade 250Mbit och det va ett av barnens datorer och hon inte va lika kräsen så fungerade det perfekt. men drog nya kablar till server och min spelburk.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tänkte om det gick att använda deras uttag på nåt sätt istället för att borra. Men det verkar som att det är det enda vettiga alternativet.

Okej, då är jag med! Tyvärr är det inte möjligt och det bästa sättet att lösa det är att dra en vanlig nätverkskabel och borra i väggar för att få det snyggt. Är det en hyreslägenhet du inte har tänkt bo i väldigt länge går det ju att fuldra den friliggande eller använda någon form av nätverk över elnätet, om du vägrar wifi dvs.

Permalänk
Medlem

@RVX: tänk på att det inte bara är att borra hur du vill, speciellt inte om det är en hyresrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wastafari:

Körde powerline i en av mina lägenheter, där skickas signalen via elledningarna istället för via Cat kablar. jag Tappade kanske 70% av hastigheten till den datorn, men då vi hade 250Mbit och det va ett av barnens datorer och hon inte va lika kräsen så fungerade det perfekt. men drog nya kablar till server och min spelburk.

Ja det är som sagt under förutsättningar att alla uttag ligger på samma fas, annars blir det väldigt kass/ingen hastighet alls. Jag får ut ca 86 ner och 95 upp via min, anledningen till att nedladdningen ligger lägre har mer med Telia att göra än min powerline hehe. Men det funkar perfekt då WiFi inte var ett alternativ - kass planlösning med betongväggar gör det lite jobbigare att få det bra.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Till alla, hyresvärden godkänner att man borrar själv. Dock får man få stå för det vid eventuell flytt, dvs själva fixen. Helt ok för mig, då jag ska bo i denna lägenhet bra länge är det bästa alternativet att borra.
Tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Bor du i Uppsala och har Uppsalahem som du hyr av kan du du skrota tre hålen uttaget, varken comhem eller Uppsalahem är intresserade av dessa uttag, skulle du bo på något annat ställe tror att detsamma gäller där då comhem släcker ner de tre hålen

Permalänk

Undvik Comhem alltid, finns aldrig en bra anledning att välja comhem.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Till alla, hyresvärden godkänner att man borrar själv. Dock får man få stå för det vid eventuell flytt, dvs själva fixen. Helt ok för mig, då jag ska bo i denna lägenhet bra länge är det bästa alternativet att borra.
Tack.

Om du monterar TP-uttag på det ställe du borrat och gör det snyggt så borde det inte vara något problem med värden att det sitter ett nätverk kvar när du flyttar ut. Nästan alla vill idag ha nätverk. Om du kommer att bo kvar länge så är det eventuellt risk att värden vill göra en omtapetsering, så tänk på det.

Använd kabelkanaler så blir det snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om du monterar TP-uttag på det ställe du borrat och gör det snyggt så borde det inte vara något problem med värden att det sitter ett nätverk kvar när du flyttar ut. Nästan alla vill idag ha nätverk. Om du kommer att bo kvar länge så är det eventuellt risk att värden vill göra en omtapetsering, så tänk på det.

Använd kabelkanaler så blir det snyggare.

Har dom liggandes.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Tänkte om det gick att använda deras uttag på nåt sätt istället för att borra. Men det verkar som att det är det enda vettiga alternativet.

Du äger inte kabeltv och fiberinstallationen!

Tekniskt sett går det att köra ethernet över koax med olika tekniker (som omvandlar signalen), men de TV-uttag du har behöver inte vara kopplade direkt till varandra. Förändringar får bara göras av behörigt företag och fastighetsägaren kommer inte ge tillstånd.

Använd powerline/homeplug-adapter eller en dedikerad trådlös länk/brygga om du inte vill köra kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du äger inte kabeltv och fiberinstallationen!

Tekniskt sett går det att köra ethernet över koax med olika tekniker (som omvandlar signalen), men de TV-uttag du har behöver inte vara kopplade direkt till varandra. Förändringar får bara göras av behörigt företag och fastighetsägaren kommer inte ge tillstånd.

Använd powerline/homeplug-adapter eller en dedikerad trådlös länk/brygga om du inte vill köra kabel.

Vet mycket väl att jag inte äger installationen.
Som sagt får man borra och liknande, så länge man är medveten om att man kan få betala för det i slutändan.
Har redan hört med dom, ville mest se vilka andra alternativ det fanns.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vet mycket väl att jag inte äger installationen.
Som sagt får man borra och liknande, så länge man är medveten om att man kan få betala för det i slutändan.
Har redan hört med dom, ville mest se vilka andra alternativ det fanns.

Även om du hade ägt den (fastighetsägare av byggnaden) så har fastighetsägaren ett avtal som betyder att det ska finnas uttag i alla lägenheter och är inte själva behöriga att ändra i installationen om de inte anställer behörig firma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Även om du hade ägt den (fastighetsägare av byggnaden) så har fastighetsägaren ett avtal som betyder att det ska finnas uttag i alla lägenheter och är inte själva behöriga att ändra i installationen om de inte anställer behörig firma.

Vet inte om du missuppfattar mig....Jag ska inte ta bort eller ändra i nån utrustning.
Har aldrig sagt.
Endast borra ett hål för nätverket genom en gipsvägg,och detta är ok enligt fastighetsägaren.
Inget annat.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vet inte om du missuppfattar mig....Jag ska inte ta bort eller ändra i nån utrustning.
Har aldrig sagt.
Endast borra ett hål för nätverket genom en gipsvägg,och detta är ok enligt fastighetsägaren.
Inget annat.

Kommenterade ursprungsfrågan/tråden inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kommenterade ursprungsfrågan/tråden inget annat.

Aha, ja aningen slarvig och otydlig titel.
Det tar jag på mig 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X