3080 TUF Frågor för den som fick hem det.

Permalänk
Medlem

3080 TUF Frågor för den som fick hem det.

Fick du hem ett 3080 TUF och har testat det, du kanske kan svara på några frågor?

  • Är du nöjd med ditt köp?

  • Vad ersatte du det emot?

  • Hur tycker du att ljudnivån är?

  • Kör du med 750w eller har du lägre effekt?

  • Vilken upplösning spelar du i?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med ditt köp?
Ja! Den känns superpremium och lyxig.

Vad ersatte du det emot?
GTX 1070

Hur tycker du att ljudnivån är?
Fantastisk. Kör Quiet bios också så den hörs knappt tycker jag. Har ljuddämpat chassi också.

Kör du med 750w eller har du lägre effekt?
750w.

Vilken upplösning spelar du i?
1920x1080 i 240 Hz och vill aldrig hamna under 120 FPS i något spel. Men funderar på en 4K-skärm i 144 Hz men vet ej som jag skulle sakna 240 Hz för mycket.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Är du nöjd med ditt köp?
Ja! Den känns superpremium och lyxig.

Vad ersatte du det emot?
GTX 1070

Hur tycker du att ljudnivån är?
Fantastisk. Kör Quiet bios också så den hörs knappt tycker jag. Har ljuddämpat chassi också.

Kör du med 750w eller har du lägre effekt?
750w.

Vilken upplösning spelar du i?
1920x1080 i 240 Hz och vill aldrig hamna under 120 FPS i något spel. Men funderar på en 4K-skärm i 144 Hz men vet ej som jag skulle sakna 240 Hz för mycket.

Vilken version har du fått hem? Vanliga eller OC ver.?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

@RekiN:

Någon coil whine?

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Vilken version har du fått hem? Vanliga eller OC ver.?

Vanliga.

Skrivet av D-ryd:

@RekiN:

Någon coil whine?

Inte det minsta. Helnöjd!

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med ditt köp?

Fractal design R4 & i7 8700k
Nja, cpu överhättas på 90 grader vid spel som BF5.
(dock endast 65-70 wow, 75-80 CSGO allt ultra)

En del coilwhine (räcker att jag rör musen i Windows ändras frekvensen) - jag är sjukt känslig för dessa ljud så det stör mig men förmodligen inte någon annan. Köper ett stöd/hållare för gpu också, då den är tung som ett as och ligger som en banan i pcie slotten.

Går från en Evo 212 till en Arctic cooler II med krypton kylpasta. Så hoppas jag kan lira lite mer krävande spel för jag märker ingen större fps skillnad på cs, halo 3 & wow retail.
Watch dog orkade i alla fall ösa 100-180 fps på max.

Blir sällan helt nöjd med nya prylar direkt så får avvakta lite hehe!

Vad ersatte du det emot?
1080 Strix/ 2070S PNY (hade båda under någon vecka där hehe)
Hur tycker du att ljudnivån är?
Förutom coilwhine går den jävligt tyst och svalt (aldrig över 60-70 grader, detta gäller även på BF5)
Kör du med 750w eller har du lägre effekt?
Kör 750rmx guld Corsair
Vilken upplösning spelar du i?
2560x1440p

Har inte OC versionen.

Må väl!

Permalänk
Medlem

@Bagan: Jag uppdaterar här lite!

Här kommer en liten bild på när jag spelar Battlefield 5 i 30 min på båda bilderna. Samma komponenter och totalt 11 fläktar i chassit (om jag får räkna med fläkten på cpukylare, psu & gpu )
Nu kan jag slappna av något mer och datorn låter inte som ett jetplan haha!
Första bilder har jag få sidopanelen och den andra är den av.

Så det blev lite bättre än 90 grader på BF5 nu i alla fall. Sjukt nog känns det som coilwhinet har blivit mindre också eller jag hör det mindre med öppensidoplåt. Ljudet kanske inte kommer upp direkt i top-fläktarna på samma sätt som innan. Men vad vet jag! (:

http://www.bilddump.se/bilder/20200925221329-81.234.215.93.pn...

Permalänk
Medlem

@Bagan: Hur varmt är det i ditt rum..?

Permalänk
Medlem

@bagan dock 72 grader på GPU så du kanske skulle se över CPU kylaren?

sorry off topic

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

@bagan dock 72 grader på GPU så du kanske skulle se över CPU kylaren?

sorry off topic

Haha va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusju:

@Bagan: Hur varmt är det i ditt rum..?

Typ 25 kanske!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagan:

@Bagan: Jag uppdaterar här lite!

Här kommer en liten bild på när jag spelar Battlefield 5 i 30 min på båda bilderna. Samma komponenter och totalt 11 fläktar i chassit (om jag får räkna med fläkten på cpukylare, psu & gpu )
Nu kan jag slappna av något mer och datorn låter inte som ett jetplan haha!
Första bilder har jag få sidopanelen och den andra är den av.

Så det blev lite bättre än 90 grader på BF5 nu i alla fall. Sjukt nog känns det som coilwhinet har blivit mindre också eller jag hör det mindre med öppensidoplåt. Ljudet kanske inte kommer upp direkt i top-fläktarna på samma sätt som innan. Men vad vet jag! (:

http://www.bilddump.se/bilder/20200925221329-81.234.215.93.pn...

Du har ju misslyckats med din kylpasta på din CPU kylare, om du ens har kylpasta? eller så har du 1 KG imellan som isolerar! Det där ser ut att vara väldigt höga, onormalt höga temperaturer!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Du har ju misslyckats med din kylpasta på din CPU kylare, om du ens har kylpasta? eller så har du 1 KG imellan som isolerar! Det där ser ut att vara väldigt höga, onormalt höga temperaturer!

Ska jag ens behöva svara på detta igen? Nej jag har inte applicerat för mycket eller för lite. Testat med Evo 212 och min nya Arctic cooler 240mm. Testade även olika mängd och tekniker på evon utan resultat.

"du har ju misslyckats" lol
84-86 grader när man spelar bf5 med ett 8700k, 3080 I ultra 1440p är normalt.

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med ditt köp?
Ja

Vad ersatte du det emot?
1060

Hur tycker du att ljudnivån är?
Hör det inte...

Kör du med 750w eller har du lägre effekt?
650w

Vilken upplösning spelar du i?
3440x1440