Permalänk
Medlem

Antivirus

Hej! Jag har Avast-antivirus gratisversion. Köpte någon del för att rensa och återställa register tror jag.

Frågan är om det räcker med Windows 10 antivirus och kan jag då helt skippa Avast?

Om jag ska köpa något antivirus, vad rekommenderas då?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Gör du inte massa skumheter så räcker Windows 10's inbyggda bra.

Permalänk
Medlem

Precis som vad föregående skrev, så duger Windows Defender gött och väl, om du vet vad du gör när du besöker olika webbsidor och laddar hem diverse filer.

Jämfört med förr, så behöver man inte köpa ett antivirus för att få ett skydd mot sabotageprogram. Många datorsäkerhetsföretag erbjuder gratisvarianter; Bitdefender, Kaspersky, AVG, Avast + fler.

Bitdefender och Kaspersky rekommenderas medan AVG och Avast inte rekommenderas, då de ger många falska varningar om sabotageprogram (false positive eller förkortat, FP).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Gör du inte massa skumheter så räcker Windows 10's inbyggda bra.

Ok, tack!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Precis som vad föregående skrev, så duger Windows Defender gött och väl, om du vet vad du gör när du besöker olika webbsidor och laddar hem diverse filer.

Jämfört med förr, så behöver man inte köpa ett antivirus för att få ett skydd mot sabotageprogram. Många datorsäkerhetsföretag erbjuder gratisvarianter; Bitdefender, Kaspersky, AVG, Avast + fler.

Bitdefender och Kaspersky rekommenderas medan AVG och Avast inte rekommenderas, då de ger många falska varningar om sabotageprogram (false positive eller förkortat, FP).

Tackar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Precis som vad föregående skrev, så duger Windows Defender gött och väl, om du vet vad du gör när du besöker olika webbsidor och laddar hem diverse filer.

Jämfört med förr, så behöver man inte köpa ett antivirus för att få ett skydd mot sabotageprogram. Många datorsäkerhetsföretag erbjuder gratisvarianter; Bitdefender, Kaspersky, AVG, Avast + fler.

Bitdefender och Kaspersky rekommenderas medan AVG och Avast inte rekommenderas, då de ger många falska varningar om sabotageprogram (false positive eller förkortat, FP).

AVG och Avast är fullständigt crap. Mer skit från dom programmen än vad dom ger. Åtminstone gratisvarianterna.

Till TS:
Jag skulle lätt rekommendera Eset NOD32 om du kan tänka dig att köpa ett antivirusprogram, lättviktigt och bra.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Finns det något program som visar om någon försöker hacka din dator för att komma åt t.ex. lösenord eller bankuppgifter?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10