Permalänk
Medlem

Uppgradera eller köpa ny dator?

Hej, jag undrar vad som är bäst egentligen. Köpa en hel ny stationär dator eller byta delar eftersom?

Mina delar är just nu:

Cpu: Intel Core i5 3570K 3.40GHz
ram: 8gb ddr3
Moderkort: P8Z77-V LX
Grafik: NVIDIA GeForce GTX 660 Ti
Minne: ssd 500gb och 1 Tb hdd

Lirar typ bara csgo och fortnite så inge superkrävande spel, dock kan jag ha ostabil och låg fps i csgo.

Är det dumt att byta ut t.ex. grafikkortet och så har man fortfarande ett gammal moderkort? Eller vad är det första ni skulle byta ut för att uppgradera?

Tänkte spontant köpa mer ramminne för det är enklast men är öppen för förslag!

Permalänk
Medlem

@Weppi: Jag hade nog bytt ut hela datorn, SSD & HDD samt chassi & PSU kan du säkert behålla iofs.
Kanske nåt i den här stilen?

Kan du hitta en 3300X i lager så är det såklart att föredra över 3100.
Intel variant:

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte har nämnt vilken budget du har så är det svårt att ge råd.
Men oavsett så är både cpu, ram och grafikkort en begränsning så till slut behöver du byta allt, frågan är bara om du ska göra allt samtidigt eller sprida ut kostnaden över x antal månader.

Jag skulle säga att om du har låg budget så bör du köpa ett högpresterande grafikkort idag, sen vänta tills du har råd med cpu+ram+moderkort och köpa bra grejer även där. Köp inte lågpresterande prylar som tex inlägget ovanför mitt för då sitter du snart i samma sits igen som du gör nu (du har i5 ist för i7 till exempel)

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Eftersom du inte har nämnt vilken budget du har så är det svårt att ge råd.
Men oavsett så är både cpu, ram och grafikkort en begränsning så till slut behöver du byta allt, frågan är bara om du ska göra allt samtidigt eller sprida ut kostnaden över x antal månader.

Jag skulle säga att om du har låg budget så bör du köpa ett högpresterande grafikkort idag, sen vänta tills du har råd med cpu+ram+moderkort och köpa bra grejer även där. Köp inte lågpresterande prylar som tex inlägget ovanför mitt för då sitter du snart i samma sits igen som du gör nu (du har i5 ist för i7 till exempel)

Tack för svar! Min budget är väl inte så stor, vill inte lägga nå stora pengar. Spelar inte så ofta. Men du tycker att ett grafikkort är bästa uppgradering just nu och kommer göra mest skillnad? Kommer den passa mitt moderkort nu då jag har ett äldre? Har du nån rekommendation på delar generellt? Tänkte passa på under black friday. Jag är inte så vass på datordelar ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Weppi: Jag hade nog bytt ut hela datorn, SSD & HDD samt chassi & PSU kan du säkert behålla iofs.
Kanske nåt i den här stilen?
https://komponentkoll.se/bild/XaPiO.png
Kan du hitta en 3300X i lager så är det såklart att föredra över 3100.
Intel variant:
https://komponentkoll.se/bild/AGvFV.png

Tack för svar! Ska kika på grejjerna. Men är inte en i3 lite klent spontant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weppi:

Tack för svar! Ska kika på grejjerna. Men är inte en i3 lite klent spontant?

Båda byggena är i klenaste laget helt ärligt, men annars behöver du kunna lägga en del mer pengar.

Klockar du din cpu lite så kan du nog sträcka dig till nästa år med att byta till en plattform med ddr5 och andra godsaker

Permalänk
Medlem

Att köpa typ en Ryzen 3100 eller Intel 10100 är i min mening lite av en side grade, det kommer inte göra tillräckligt stor skillnad för att jag skulle se poängen med det. Ska du uppgradera skulle jag vänta till nya Ryzen släpps och sen köpa en beggad eller rabatterad Ryzen 3600 sen istället.

En 3570K är inte en på något sätt dålig cpu sett till vad du använder datorn till och med ett ok grafikkort borde du kunna spela CSGO och Fortnite utan problem. Jag skulle dock satsa på att köpa typ något av följande grafikkort (slänger med ca-pris på brgagnatmarknaden):

gtx 980, 800-1000:-
gtx 1060 3 gb, 800-1000:-
rx 570, 700-900:-
gtx 1060 6gb, 900-1100:-
rx 580, 900-1100:-
gtx 1070, 1400-1600:-

Sen kan det även vara en idé att köpa 16gb ram om du kan komma över det för en rimlig peng (ca 400-500:-) även om det inte bör vara ditt största bekymmer sett till prestanda i just de spel du nämner.

Gör du dessa byten och installerar om windows kommer du kunna spela CS och Fortnite utan problem

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Att köpa typ en Ryzen 3100 eller Intel 10100 är i min mening lite av en side grade, det kommer inte göra tillräckligt stor skillnad för att jag skulle se poängen med det. Ska du uppgradera skulle jag vänta till nya Ryzen släpps och sen köpa en beggad eller rabatterad Ryzen 3600 sen istället.

En 3570K är inte en på något sätt dålig cpu sett till vad du använder datorn till och med ett ok grafikkort borde du kunna spela CSGO och Fortnite utan problem. Jag skulle dock satsa på att köpa typ något av följande grafikkort (slänger med ca-pris på brgagnatmarknaden):

gtx 980, 800-1000:-
gtx 1060 3 gb, 800-1000:-
rx 570, 700-900:-
gtx 1060 6gb, 900-1100:-
rx 580, 900-1100:-
gtx 1070, 1400-1600:-

Sen kan det även vara en idé att köpa 16gb ram om du kan komma över det för en rimlig peng (ca 400-500:-) även om det inte bör vara ditt största bekymmer sett till prestanda i just de spel du nämner.

Gör du dessa byten och installerar om windows kommer du kunna spela CS och Fortnite utan problem

Tack för ett bra inlägg! Det är väl något detta jag är ute efter. Förstår att om man vill ha det bästa så måste man byta bort allt. Men jag är väl mest ute efter en helt okey ökning. Jag behöver inte det bästa av det bästa. Finns det nån nackdel att köpa ett grafikkort begagnat?

Behöver man tänka på nåt om man köper dessa grafikkort? Passar det mitt moderkort? Sen med ramminne. Är ddr3 utdöende? Där kände jag att det kanske är dumt att köpa nya ramminnen med ddr3. Om man ska byta moderkort i framtiden och nyare moderkort bara har ddr4. Men jag vet inte om det är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Båda byggena är i klenaste laget helt ärligt, men annars behöver du kunna lägga en del mer pengar.

Klockar du din cpu lite så kan du nog sträcka dig till nästa år med att byta till en plattform med ddr5 och andra godsaker

Tack! Jag är inte så vass på datorer men jag fick den känslan och fler verkar bekräfta att det är mer en sidegrade än uppgradering. För mig känns det lite som bortkastade pengar. Då köper jag hellre ett grafikkort och ramminne som en annan rekommenderade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weppi:

Tack! Jag är inte så vass på datorer men jag fick den känslan och fler verkar bekräfta att det är mer en sidegrade än uppgradering. För mig känns det lite som bortkastade pengar. Då köper jag hellre ett grafikkort och ramminne som en annan rekommenderade.

Många av de senaste spelen fungerar dock ganska dåligt med bara 4 kärnor och 4 trådar, så du kan få lite lagg och stutters med en sådan processor. Det kommer inte bli bättre heller. Men alla måste inte lira på 4K Ultra med 120FPS heller.

Men jag tror det är värt att hålla ut en generation till och köpa ordentligt när det är dags. Minst 10 000kr är att räkna med (hel dator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många av de senaste spelen fungerar dock ganska dåligt med bara 4 kärnor och 4 trådar, så du kan få lite lagg och stutters med en sådan processor. Det kommer inte bli bättre heller. Men alla måste inte lira på 4K Ultra med 120FPS heller.

Men jag tror det är värt att hålla ut en generation till och köpa ordentligt när det är dags. Minst 10 000kr är att räkna med (hel dator).

Ah, jag behöver absolut inte köra på det högsta. Det är sant där, sen vet jag inte hur mycket mer jag kommer spela dator då andra intressen och åtagande tar mer tid. Så jag tänkte spontant bara spendera kanske 2k på att försöka uppgradera den litegrann. Men kanske är klokare som du säger att bara vänta och sen köpa nytt när min setup inte längre duger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weppi:

Ah, jag behöver absolut inte köra på det högsta. Det är sant där, sen vet jag inte hur mycket mer jag kommer spela dator då andra intressen och åtagande tar mer tid. Så jag tänkte spontant bara spendera kanske 2k på att försöka uppgradera den litegrann. Men kanske är klokare som du säger att bara vänta och sen köpa nytt när min setup inte längre duger.

Grafikkort kan du absolut få bättre spelprestanda med, men sikta på ett begagnat skulle jag säga. Finns inget bra i den prisklassen nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Grafikkort kan du absolut få bättre spelprestanda med, men sikta på ett begagnat skulle jag säga. Finns inget bra i den prisklassen nytt

Okey, tack!

Permalänk
Medlem

Det kommer nog komma en hel del RTX 2070 på marknaden snart. Jag sitter på ett 2070 och har beställt ett 3080, men förväntad lev. just nu är 2a november. Jag har inte bestämt mig om jag ska bygga en till dator med gamla GPUn eller kränga det, men många kommer nog sälja och priserna lär väl bli helt humana.
Klocka CPU lite till att börja med CS gillar snabb CPU. Fortnite har jag ingen aning om.