hur svårt är det att byta fiberkonverter själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

@Kirah65: Har du försökt beställa en tjänst >100Mbit/s och se vad som händer? Antar att de löser det åt dig eller informerar dig vad det kostar.

jo jag beställde 250/250 Från BB2 ( uppgraderade min nuvarande hastighet hos dom ) och eftersom farten aldrig gick upp även fast jag pratade med dom och i slut änden fick jag i svar " Tyvärr verkar det som över 100/100 där ni bor " så vart jag tillbaka satt på min gamla 100/100 lina

Permalänk
Medlem

Hmm har fått svar från fibra uppgradering av fiber nod + fiberkonverter installation blir ca 2500kr lite dyrare en om jag skulle göra det själv men då blir det gjort rätt och jag behöver inte jävlas med min styrelse någon med några ISP förslag i västerås? har Brevband2 just nu och dom har varigt ganska ostabila på sista tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kirah65:

Hmm har fått svar från fibra uppgradering av fiber nod + fiberkonverter installation blir ca 2500kr lite dyrare en om jag skulle göra det själv men då blir det gjort rätt och jag behöver inte jävlas med min styrelse någon med några ISP förslag i västerås? har Brevband2 just nu och dom har varigt ganska ostabila på sista tiden

Alla levererar via samma fiberlina, samma switchar, i samma noder, det är mest bara vem du betalar till vad det gäller fiber är min erfarenhet. Det som varierar mellan operatörerna är integritetsskydd (inga loggar), kundservice (Kvalité, tillgänglighet och handlingskraft kan ju vara viktiga parametrar där), utbud och paket (vad som passar dig).
Din stabilitet påverkas så vitt jag vet inte av vem du betalar räkningen till. Instabilitet i uppkoppling om det verkligen är rena uppkopplingen och inte din utrustning som påverkar beror på ovan nämnda komponenter fiberlinor, svetsningen av dessa, switchar i noder och anslutande nät, dessa ägs och drivs av respektive nätägare, har ni ett internt nät i en förening får ni felsöka det, har anslutande nät en annan ägare får ni efter ni felsökt ert kontakta dom och be dom kolla sina grejer.

Permalänk
Medlem

@saturn5: Mnja, sanning med modifikation. Internetförbindelsen passerar ju ISP:ens utrustning och går ut mot resten av internet via dem. Så visst är det skillnad "rent tekniskt" mellan olika leverantörer också. Men precis som du är inne på så är majoriteten av nätet ägt och driftsatt av nätägaren (Fibra i TS fall).

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@saturn5: Mnja, sanning med modifikation. Internetförbindelsen passerar ju ISP:ens utrustning och går ut mot resten av internet via dem. Så visst är det skillnad "rent tekniskt" mellan olika leverantörer också. Men precis som du är inne på så är majoriteten av nätet ägt och driftsatt av nätägaren (Fibra i TS fall).

Jo men just med tanke på hur mycket utrustning och lina det passerar på vägen, vart är risken störst att felet finns?
Är felet hos ISP:en så är det ju alla kunder hos dom som drabbas och alla borde lokalt prata skit om leverantören i fråga.

Permalänk
Medlem

@saturn5: Mnjae, fel hos ISP:en behöver inte nödvändigtvis drabba samtliga kunder. Det är inte direkt som att det bara är en dum switch vi pratar om. Exempelvis kan olika gateways hantera olika nät och kunder; det kan finnas fler än en lina ut, och om en av dem går ner kanske bara vissa kunder blir drabbade; lastbalansering mellan utrustning kan göra att bara vissa kunder upplever problem medan andra inte gör det... och så vidare.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

@saturn5: Mnjae, fel hos ISP:en behöver inte nödvändigtvis drabba samtliga kunder. Det är inte direkt som att det bara är en dum switch vi pratar om. Exempelvis kan olika gateways hantera olika nät och kunder; det kan finnas fler än en lina ut, och om en av dem går ner kanske bara vissa kunder blir drabbade; lastbalansering mellan utrustning kan göra att bara vissa kunder upplever problem medan andra inte gör det... och så vidare.

Det bästa är ju att prata med grannar eller liknande i så fall, har dom andra leverantörer, fungerar deras felfritt eller har dom också problem. I en förening borde ju finnas en naturlig kommunikation kring dessa saker.
Men visst kan en ISP ha problem men det borde inte drabba en enskild kund och har ISP:en upprepade problem med lokala leveransen borde som sagt hojtet börja gå.
Jag försvarar inte alls leverantören i detta fallet, har inte ens övervägt att skaffa dem själv så kan inte påstå att det är min go to men jag bor inte heller i området i fråga och vet inte vad man har att välja på.

Permalänk

Enligt "Sverige helt uppkopplat 2025" så ska 98% av sveriges befolkning ha rätt till minst 1Gbit/s senast år 2025. Känns som man borde kunna kräva att dem ska uppgradera SFP:er så ni kan beställa högre hastighet. Ni ska ju inte behöva betala för deras utrustning?
Jag kan vara helt ute och cyklar dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaffatron:

Enligt "Sverige helt uppkopplat 2025" så ska 98% av sveriges befolkning ha rätt till minst 1Gbit/s senast år 2025. Känns som man borde kunna kräva att dem ska uppgradera SFP:er så ni kan beställa högre hastighet. Ni ska ju inte behöva betala för deras utrustning?
Jag kan vara helt ute och cyklar dock

Förhoppningsvis har nätägaren en underhållsplan där man lagt in hur man ska uppgradera område för område. Tyvärr verkar det som om sådana planer betraktas som affärshemligheter.

Sedan får vi naturligtvis betala för deras utrustning som vi alltid gjort. Det är ingen välgörenhet de håller på med.

Permalänk
Skrivet av Klaffatron:

Enligt "Sverige helt uppkopplat 2025" så ska 98% av sveriges befolkning ha rätt till minst 1Gbit/s senast år 2025. Känns som man borde kunna kräva att dem ska uppgradera SFP:er så ni kan beställa högre hastighet. Ni ska ju inte behöva betala för deras utrustning?
Jag kan vara helt ute och cyklar dock

1,9% ska 2025 ha 100 Mbit, vilket alltså redan uppfylls i trådskaparens fall.

Tror dock inte trådskaparen behöver oroa sig för att inte få utrustningen utbytt inom fem år.

Permalänk
Medlem

Får ju också tänka på att blir det fel kan dom neka service om du varit inne och petat på deras utrustning.

Visa signatur

En trött jäkel.