Permalänk
Medlem

Problem att koppla in router!?

Hej,

Var hos en kompis igår och skulle koppla in en Asus RT-N12 router. De får internet genom telejacket fortfarande och modemet som används är ett Telia TG799vac.

Försök 1 : Koppla in router till WAN port på både router och modem, hur jag än gjorde här fick jag inget internet.

Försök 2 : Koppla in router från LAN till WAN(router), nu fick jag till internet men routerns Wifi startade inte. 192.168.1.1 gav mig modemet, kunde inte hitta IP adress till router. Notera att datorn kopplades in till routern via kabel.

Försök 3 : Koppla ur WiFi på modemet på grund av möjlig krock, hjälpte inte.

Försök 4 : Koppla ur DHCP på modemet på grund av möjlig krock, hjälpte inte.

Försök 5 : Koppla ifrån modemet, starta om och via routerns inställningar prova sätta en annan IP adress för routern ex 192.168.1.5. Så snart modemet kopplades tillbaka hittade jag inte routern längre trotts att jag kopplade LAN kabeln genom denna.

Det gjordes en väldig massa andra försök, även nollställning av både enheterna men jag lyckas ändå inte få till så att modemet endast skickade vidare internet till routern som sedan delade ut det via Wifi och LAN kabel till enheterna.

Jag har kopplat in routrar tidigare men aldrig haft direkt problem med det.

Hur ska man koppla ihop dessas 2 enheter så att modemet endast skickar vidare internet medan routern delar ut internet via LAN kabel och Wifi?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Googlade snabbt på Telia "modemet" och det verkar även vara en router.
Router efter Router kommer inte fungera.
Du behöver få "modemet" i pass-through mode/ bridge, o sen ställa in allt genom asus routern

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Prova detta Brygga TG799vac men det bästa är att skaffa en bra switch och köra utan något från technicolor.

Permalänk
Medlem

Det stämmer, modemet är en router med, en riktigt usel sådan. Det provade stänga av DHCP och Wifi men det hjälpte uppenbarligen inte så det stämmer säkert att den måste ställas i något läge så att den bara skickar vidare internet. Ska ta o läsa den där tråden och se om det finns några bra instruktioner där. Tack!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Nu var det några år sen jag använde denna router/modem. Men har för mig att de fixade så man kan aktivera Brygg läget själv. Men beror på om firmware är uppdaterade.

Annars får ni ringa supporten och be de sätta den i bryggläge så ska du bara behöva koppla in i port4 och den nya routern funkar.

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Provade bryggat ett tag men tröttnade på skiten och skaffade en D-link DGS-100-08 vilken switch som har liknande stöd fungerar men denna var superenkel att sätta upp.

Har för mig att jag använde denna tråden som Guide.
Efter att jag gjorde detta så har jag inte haft några problem.

Stavar som en kratta
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimmy:

Det stämmer, modemet är en router med, en riktigt usel sådan. Det provade stänga av DHCP och Wifi men det hjälpte uppenbarligen inte så det stämmer säkert att den måste ställas i något läge så att den bara skickar vidare internet. Ska ta o läsa den där tråden och se om det finns några bra instruktioner där. Tack!

TG799vac ska bryggas eller ännu hellre byt ut N12an mot en accesspunkt för den är faktiskt ännu sämre än 799an på alla punkter men om den ska kopplas in ska 799an vara bryggad eller N12 konfas som accesspunkt men den kommer att suga i vilket fall för det är en skitmodell som inte borde säljas, den är för billig för sitt eget bästa och har bara 100Mbit ethernetportar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Aha, visste inte att RT-N12 var så dålig, har själv provat den lite då min förre la ner och under den korta tiden funkade det bra iallafall. Anledningen för installationen nu var för att Telias modem fungerar riktigt dåligt för trådlösa enheter.

Får testa och brygga Telia modemet och se om RT-N12 eller möjligen Netgear WNR3500L kan göra iallafall liten förbättring.

Kan tillägga att detta nätverk behöver inten jätte hastighet, det surfas endast på nätet vilket tydligen inte Telia modemet helt gillar. Om det är andra saker i miljön som stör ut vet jag inte än.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide