Permalänk
Medlem

Gpu utanför chassi

Skulle gärna höra input om någon har monterat sin gpu utanför chassit. Har riserkabel o verticalmount just nu, enbart för att få luften i burken att cirkulera bättre. Då jag ansåg att gpun förmodligen stal mycket av flödet. Visst, det gjorde en viss skillnad på gpu tempen, men det vore ju ännu bättre om den inte ens satt i chassit. Så är det någon som gjort en så förmodligen dum idé tidigare? Google gav mig inte tillräckligt känner jag.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Inte en helt dum tanke, speciellt med eftermarknadskylare som "blåser runt luften".
Så att istället för att kortet endast får den lilla mängd luft som cirkulerar i chassit (som dessutom är uppvärmd utav andra komponenter) är ju tanken med att ha det helt fritt/öppet ingen dum idé.

Hur lång riser-kabel tänker du ?, det blir ju en bit om du skall ha kortet utanför chassit, och samma sak med PCI-E ström-kablage... Och kablarna skall ju dessutom komma ut från chassit utan att man behöver köra med sidopanelen avtagen (för då kunde man ju liktväl gjort det?)
Men jag gillar ändå idén med att ha GPU'n separat en bit från chassit - det borde om något se till en bättre allround temp, speciellt vid load ?

Lite som att köra med kalsonger eller helt utan - visst är det gött när den dinglar fritt, men inte alltid så praktiskt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du har enheten på ett riser-kort eller med förlängning av bussen på annat sätt så kan du komma till situationen att det blir för lång väg från CPU till grafikkort och då blir det alla möjliga fel.

Det bästa är att se till att ha en låda där luftflödet fungerar bra - luft in från front och ut där bak.

Vattenkylning är ett alternativ, men kan bli kladdigt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det beror på kylaren. Kylare med horisontella kylflänsar där luften trycks åt grafikkortets sidor vinner inte så mycket på exceptionellt luftflöde. Jag märkte nästan ingen skillnad mellan ett chassi med fläkt i sidopanelen och ett öppet hemmabyggt chassi av aluminium L-profil när jag testade med Sapphires Dual-kylare på 7950, 7970 och 280X för några år sedan.

Med ett övervoltat och överklockat Sapphire R9 290(X) Tri-X (vertikala kylflänsar) gick temperaturen ner nästan 10 grader när jag placerade en 1500 RPM fläkt ca. 10 cm framför kortets fläktar i mitt öppna aluminiumchassi. Då körde jag dock grafikkortets fläktar på närmare 3000 RPM och jag skulle uppskatta att det drog 350 W eller mer, så temperaturförbättringen lär vara betydligt mindre vid lägre effekt.

Med ett referens R9 290 var förbättringen endast 2-3 grader med samma fläkt framför jämfört med enbart naturlig luftcirkulation. Jag skulle därmed gissa att förbättringen för ett "blower"-kort är nästan noll jämfört ett välventilerat chassi med antingen flera frontfläktar eller insug i sidopanelen.

Permalänk
Inaktiv

Har du problem med temperatur eller varför vill du göra detta?

Permalänk
Medlem

Jag har inge problem som det är just nu med temperatur i datorn, men kommer väl få det när det ska klockas lite. Ligger på kring 75c i load på mitt gtx 1070 dual OC. Så det är väl godkänt.
Kör dubbla 140mm Sp fläktar fram, dubbla 140mm i toppen o en 120 bak.
Riserkabeln ska räcka, men det är på håret. Likadant med strömmen.
Så är väl inne på att köra ett snitt i chassit som är tillräckligt brett så kablage går ut. Sen förborrade gängade hål för infästning till gpu bracket. Vinner ju även plats där bak på chassit så man kan köra en 120mm fläkt till där bak med denna lösningen. Känns som gpun kommer att vara betydligt svalare i tystare i en sån här moddning? Även pcun lär ju kunna vara extremt sval för att inte h vattenkylare.

Permalänk
Medlem

@Xish: Du kommer inte vinna någonting på det jämfört med ett välventilerat chassi. Ett 1070 drar 150 W och det går knappt att öka effektgränsen utan att fysiskt modda kortet. Dual-kortet har horisontella kylflänsar som skapar rimlig luftcirkulation av sig själva och inte vinner särskilt mycket på extra luftflöde. Ditt bästa alternativ om du vill ha bättre kylning är att antingen köpa en tredjepartskylare (typ Arctic Accelero) eller byta kortet till ett med större kylare. Jag har två stora 1070s som jag gärna byter till kortare modeller.

Vilket chassi har du förresten? Har du tornkylare? Då bör du antingen ta bort den främre fläkten i toppen eller rotera den så att den suger in luft, annars "tar" den kall luft från frontfläktarna och blåser ut den innan den når processorkylaren.

Permalänk
Medlem

Började lite smått igår med att modda om så det ska kunna provas. Köpte en vanlig plastglasskiva från biltema, sen blev det att köra med dremel för att borra hål osv. Så får se om orken kommer idag för att tillverka någon form av bracket för att fästa kortet på utsidan.

Permalänk
Medlem

Detta för att jag ej ville förstöra originalglaset på chassit alltså,...