Hindra mig från att slänga ut mitt 5700 XT Red Devil kort genom fönstret

Permalänk

Hindra mig från att slänga ut mitt 5700 XT Red Devil kort genom fönstret

Hej!
Jag byggde en ny dator för några månader sedan och har haft en hel del problem. I ett tidig skede fick jag en handfull blue screens vilket gjorde mig orolig. Efter flera åtgärder lyckades jag bli av med dessa, men nu har ett nytt problem uppstått. Jag får helt sinnessjuka frame drops vilket jag inte kan förstå.

Jag lirar en hel del cs och har väl egentligen reducerat kvalitén på onödiga skuggdetaljer etc. Mitt fps intervall ligger och pendlar mellan 3-400 och följs upprepande av drops som varar i 2-3- sekunder vilket fryser hela bilden. Det känns som ett grafikkort för 6 lax ska leverera betydlig bättre än så..

Ett annat problem är att kortet stundtals blir väldigt varmt när jag lirar 7 Days to Die på medel settings. Jag har hört att detta kortet inte aktiverar sina fläktar förens temperaturen överstiger 50 grader, vilket har fått mig att justera fläktstyrkan minimalt.

Då jag inte är duktig på datorer känns det nu i efterhand som att jag skulle ha köpt Intel då de verkar vara mer användarvänligt. Jag hade verkligen uppskattat om någon med erfarenhet av detta kortet kan hjälpa mig så att jag slipper göra något jag kommer ångra.

Med vänlig hälsning

En frustrerad gamer med aggressionsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilforsen12:

Jag lirar en hel del cs och har väl egentligen reducerat kvalitén på onödiga skuggdetaljer etc. Mitt fps intervall ligger och pendlar mellan 3-400 och följs upprepande av drops som varar i 2-3- sekunder vilket fryser hela bilden. Det känns som ett grafikkort för 6 lax ska leverera betydlig bättre än så..

Det där är väl ett problem dem har haft sen launch typ?

En kompis köpte ett på black friday förra året och hade liknande problem.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Att spelet fryser kan bero på mycket annat än just grafikkortet, men om du tror att det är grafikkortet kan du låna en kompis grafikkort eller liknande för att se om det hjälper.

Hur varmt blir kortet? Varför upplever du det som ett problem om du inte överklockar? Det gör inget att kortet går varmt

Skriv gärna in dina övriga delar så är det lättare att hjälpa dig. Mobo, CPU, RAM, PSU etc

Permalänk
Medlem

@Nilforsen12: Hej. Kanske att du skulle köpt Intel. Dock har detta ingenting med vilket grafikkort du har att göra. Intel=processor....so far. Hur varmt blir kortet? Vilka övriga delar sitter i datorn? Har ett 5700XT själv och har aldrig haft dessa problem. CS är som jag förstått väldigt CPU beroende. Vilken CPU har du? Vilken upplösning spelar du i?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk

Säg till innan så jag kan vara beredd på att fånga det!

Permalänk
Medlem

Om processorn maxas till 100% så kan systemet frysa. Kollat hur processoranvändningen ligger till?

Permalänk

@Saddl3r: Härom dagen var kortret uppe på 76 grader och både användningen och fläktarna var maxade.
Min setup är följande:

CPU: Ryzen 7 3800X 4.5 Ghz
MB: Asus Rog Strix B450F Gaming
Ram: Corsair 16gb DDR4 2666 Mhz
Psu: Ngt Corsair 750W

Permalänk

@Aja82: Blandade självklart ihop det, menade Nvidia
Jag lirar i 1920x1080 med 165 Hz skärm.

Här är min setup:
CPU: Ryzen 7 3800X 4.5 Ghz
MB: Asus Rog Strix B450F Gaming
Ram: Corsair 16gb DDR4 2666 Mhz
Psu: Ngt Corsair 750W

Permalänk
Medlem

Gå in på moderkortstillverkarens hemsida och se till att alla drivrutiner är installerade. Kan vara tex Chipset-drivers som är boven, behöver inte vara grafikkortet.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

@m4gnify: Ja det konstiga är att processorn aldrig klivit över 50% användning när jag gått in och kollat.

Permalänk

@Zippeer: Ja jag hade ju hoppats på att det skulle ordna sig :/

Permalänk

@Pontooz: Tack för tipset! Jag testar och återkopplar jag inte så vet du att det var lösningen XD

Permalänk
Medlem

@Nilforsen12
Du skulle även kunna testa att uppdatera BIOS. Googla hur du gör och se till att göra det korrekt, blir det fel kan moderkortet gå åt helvete.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nilforsen12:

Hej!
Jag byggde en ny dator för några månader sedan och har haft en hel del problem. I ett tidig skede fick jag en handfull blue screens vilket gjorde mig orolig. Efter flera åtgärder lyckades jag bli av med dessa, men nu har ett nytt problem uppstått. Jag får helt sinnessjuka frame drops vilket jag inte kan förstå.

Jag lirar en hel del cs och har väl egentligen reducerat kvalitén på onödiga skuggdetaljer etc. Mitt fps intervall ligger och pendlar mellan 3-400 och följs upprepande av drops som varar i 2-3- sekunder vilket fryser hela bilden. Det känns som ett grafikkort för 6 lax ska leverera betydlig bättre än så..

Ett annat problem är att kortet stundtals blir väldigt varmt när jag lirar 7 Days to Die på medel settings. Jag har hört att detta kortet inte aktiverar sina fläktar förens temperaturen överstiger 50 grader, vilket har fått mig att justera fläktstyrkan minimalt.

Då jag inte är duktig på datorer känns det nu i efterhand som att jag skulle ha köpt Intel då de verkar vara mer användarvänligt. Jag hade verkligen uppskattat om någon med erfarenhet av detta kortet kan hjälpa mig så att jag slipper göra något jag kommer ångra.

Med vänlig hälsning

En frustrerad gamer med aggressionsproblem.

Kanske kan detta hjälpa dig i din "rage"

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1607579-radeon-softwar...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hjälpsam

76c är ingen temperatur för grafikkort.

80-90c är vad jag förväntar från det kortet, det throttlar inte förrän T-junction 110c.

Temperaturen orsakar inga problem för dig i alla fall.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Sådanna problem så är det vanligt att det är just chipset drivers, Detta har varit vanligt sedan AGP kom (Runt 2001-2)

Permalänk
Medlem

jag kan ta emot den där nere

Permalänk

@Fluf: Ofan, det kanske klarar mer än vad man tror.

Permalänk

@Jalle64: Tack, såg att det kommit en ny uppdatering men har inte vågat hoppas på den ännu då jag inte upplevt så mycket problem sedan jag installerade chipset drivers

Permalänk
Medlem

raid drivers har varit min bov när jag uppgraderade till asus x570 kretsen, gå in på moderkortets support sida och leta efter raid driver paket

Permalänk
Medlem

typo...

Skrivet av Nilforsen12:

@Aja82: Blandade självklart ihop det, menade Nvidia
Jag lirar i 1920x1080 med 165 Hz skärm.

Här är min setup:
CPU: Ryzen 7 3800X 4.5 Ghz
MB: Asus Rog Strix B450F Gaming
Ram: Corsair 16gb DDR4 2666 Mhz
Psu: Ngt Corsair 750W

Är XMP/DOCP på 2666MHz, låter lite OCH kanske inte hjälper det specifika problemet.

Visa signatur

LianLi O11XL 3900x RTX3090 TUF OC under ekwb + (under service)
[Phantek P600s 5800x3D EKWB 4090]
[Tower900 5600x 2x3090 Aorus xtreme allt med EKWB] obyggd

Permalänk
Hedersmedlem

Har du överklockat processorn så ta bort det. Frysningar kan bero på en dåligt fungerande överklockning.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilforsen12:

Hej!
Jag byggde en ny dator för några månader sedan och har haft en hel del problem. I ett tidig skede fick jag en handfull blue screens vilket gjorde mig orolig. Efter flera åtgärder lyckades jag bli av med dessa, men nu har ett nytt problem uppstått. Jag får helt sinnessjuka frame drops vilket jag inte kan förstå.

Jag lirar en hel del cs och har väl egentligen reducerat kvalitén på onödiga skuggdetaljer etc. Mitt fps intervall ligger och pendlar mellan 3-400 och följs upprepande av drops som varar i 2-3- sekunder vilket fryser hela bilden. Det känns som ett grafikkort för 6 lax ska leverera betydlig bättre än så..

Ett annat problem är att kortet stundtals blir väldigt varmt när jag lirar 7 Days to Die på medel settings. Jag har hört att detta kortet inte aktiverar sina fläktar förens temperaturen överstiger 50 grader, vilket har fått mig att justera fläktstyrkan minimalt.

Då jag inte är duktig på datorer känns det nu i efterhand som att jag skulle ha köpt Intel då de verkar vara mer användarvänligt. Jag hade verkligen uppskattat om någon med erfarenhet av detta kortet kan hjälpa mig så att jag slipper göra något jag kommer ångra.

Med vänlig hälsning

En frustrerad gamer med aggressionsproblem.

Förstår att du är besviken på att ett nytt kort inte har bättre kylaren än så här. Har du bra luft flöde i burken har du? Oftast suger man in kall luft i fronten och blåser ut den bak eller i toppen. Att ha fläktar felriktade är ingen hit och det blir bastu.

Alltså. Ju högre fps desto högre värme vilket kan ge problem.
Hur snabb skärm har du? du kan sätta ett nummer lite över vad skärmen klarar. När jag hade 60Hz skärm brukade jag sätta det dubbla men det gör jag inte nu med en snabbare skärm.
+fps_max nnn

Edit: Såg att du hade 165Hz skärm, då skulle jag sätta max fps till 200-225.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Hahahaha la mit P4S8X moderkort bakom bilen och backade över skiten, kändes skönt efteråt. Men jag vet faktiskt inte, om det är ok att förlora pengarna gör som jag gjorde lägg skiten bakom bakhjulet på bilen och gör en rivstart

Om inte vänta på bättre drivrutiner

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Förstår dig verkligen, jag har mer eller mindre växt upp med Nvidia och aldrig haft några bekymmer. Följde några råd om att införskaffa 5700XT och mitt första var en MSI Gaming X där jag hade black screens och försökte det ena och det andra. Lämnade tillbaka till slut, blev flintskallig så mycket som jag hade kliat. Med med tanke på prestandan så gav jag inte upp hoppet och skaffade en liknande som dig TS och det var samma problem, samma dag lämnade jag tillbaka och sa att jag aldrig kommer att återvända till AMD. Helt otroligt!

Bytte till Nvidia nu och har aldrig haft några problem sedan dess

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Har ett 5700 Gaming X, i början hade jag problem när jag tittade på youtube videor & då att skärmen plötsligt blev grön det löste sig genom att stänga av maskinvaruacceleration men numera finns inte problemet, nästa problem var att när jag körde med en 15 år gammal skärm med displayport till dvi adapter så gick datorn att väcka 2ggr men 3:e gången gick det inte dock fanns inte problemet med min betydligt nyare skärm... I spel dom få spelen jag spelar så har det gått galant hela tiden..

Edit:
Undrar om det enbart är ett drivrutins/mjukvaruproblem eller det finns ett kompabilitetsproblem med?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kör en total reset i Adrenalin, kanske prova Undervolt på kortet? (betyder inte lägre fps!)
Min gamla 4670k gav brutala drops men inga med mitt 3600.
Flytta CS till din C:\ disk och kör Verify Files processen via steam.
Prova även Cl_forcepreload 1 och r_dynamic 0

Och varför vill du försöka köra 600 fps i CS? Capa det på 300 och var glad, eller sker drops då också?
Sen att Radeon Chill inte är aktivt?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7