Permalänk

Tror jag mördade grafikkortet

Hej.
Jag har länge funderat på att vattenkyla grafikkortet och idag gjorde jag slag i saken.
Dock tror jag att jag pajade mitt grafikkort.

Startade upp maskinen och fick ingen bild, så jag gjorde en massa tester och till slut plockade jag grafikkortet till en gammal dator och satte in istället och självklart fungerade det.

Testade även att sätta in den nyare kortet i den gamla datorn och fick ingen bild där heller.

Bytte även tillbaka till gamla kylaren men hade samma resultat (ingen bild)

Är väl ganska säker på att jag pajat kortet men datorerna startar och går utan problem Förutom att de inte visar bild, skulle gissa att den startar Windows men som sagt jag utan bild, därför kändes det som att det kunde finnas hopp om än så lite.

Finns det något att göra förutom att köpa 3080 ?
MVH Niklas

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

hur kan du göra fel ? om du hade vatten block för ditt gpu dvs ??? eller hade du hemma gjord skit ? då kan jag förstå

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Köp 3080 och vattenkyld den med. Med lite tur så ska det fungera 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snurrekanin:

Hej.
Jag har länge funderat på att vattenkyla grafikkortet och idag gjorde jag slag i saken.
Dock tror jag att jag pajade mitt grafikkort.

Startade upp maskinen och fick ingen bild, så jag gjorde en massa tester och till slut plockade jag grafikkortet till en gammal dator och satte in istället och självklart fungerade det.

Testade även att sätta in den nyare kortet i den gamla datorn och fick ingen bild där heller.

Bytte även tillbaka till gamla kylaren men hade samma resultat (ingen bild)

Är väl ganska säker på att jag pajat kortet men datorerna startar och går utan problem Förutom att de inte visar bild, skulle gissa att den startar Windows men som sagt jag utan bild, därför kändes det som att det kunde finnas hopp om än så lite.

Finns det något att göra förutom att köpa 3080 ?
MVH Niklas

Undersök kortet noga och kolla om du kanske skadat någon elkomponent eller dylikt. Shit happens, men kanske inte omöjligt att laga.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk

Tackar för snabba svar.
Vet inte, det skall vara ett bykski vattenblock för ett 2080 Ventus v2 kort.
Sitter bra vad jag kan se.

Kikade på kortet men kan inte se något. Skall kolla lite mer i dagsljuset imorgon med en stark lampa och iallafall läsglasögon ;), surt men man lär slänger man lever

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

hej jag har vattenkylt 6 grafikkort och aldrig lyckats skada något av dem.

om ditt kort nu verkligen blivit skadat skulle det ju inte fungera i en annan dator, isf är det måhända pcie-platsen som blivit skadad? har du någon anledning att tro att det kommit vatten där?

Kan du inte beskriva lite mer utförligt händelseförloppet?
Hade du en läcka över huvud taget för det första?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av izcho:

hej jag har vattenkylt 6 grafikkort och aldrig lyckats skada något av dem.

om ditt kort nu verkligen blivit skadat skulle det ju inte fungera i en annan dator, isf är det måhända pcie-platsen som blivit skadad? har du någon anledning att tro att det kommit vatten där?

Kan du inte beskriva lite mer utförligt händelseförloppet?
Hade du en läcka över huvud taget för det första?

"Startade upp maskinen och fick ingen bild, så jag gjorde en massa tester och till slut plockade jag grafikkortet till en gammal dator och satte in istället och självklart fungerade det."

Ett annat grafikkort funkar i hans dator men inte det vattenkylda, det fungerar inte i en annan dator heller.

Permalänk
Medlem

Har det fått vatten på sig tror du?
Grafikkort kan tåla mer än vad man tror ibland, jayztwocents gjorde en video på detta:
https://www.youtube.com/watch?v=iJUl_IqDbNA
followup: https://www.youtube.com/watch?v=KYRPOc3HQKg

Med andra ord, tror du att det fått vatten på sig, prova slänga det på ett element i ett par dagar innan du försöker igen. Har själv haft tangentbord med hela öl i sig som jag direkt kopplat ut, lagt på element i en vecka för att sedan fungera i flera år efteråt utan problem. Man vet aldrig!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tcntad:

"Startade upp maskinen och fick ingen bild, så jag gjorde en massa tester och till slut plockade jag grafikkortet till en gammal dator och satte in istället och självklart fungerade det."

Ett annat grafikkort funkar i hans dator men inte det vattenkylda, det fungerar inte i en annan dator heller.

Jag förstår det som att han plockade samma grafikkort som inte fungerade i dator 1, till dator 2 och där fungerade det.

Permalänk

Ledsen, jag förklarade dåligt, det äldre kortet fungerar i båda datorerna, 2080 kortet beter sig likadant i båda klienterna. Där jag inte får bild med 2080 kortet.

Jag startar datorn och man hör hur allt går igång, sedan verkar den starta om ännu en gång om man kikar på fläktarna, om det inte är när den går förbi Uefi. Efter det ser det ut som att maskinen startar, det är känslan jag får, efter det så tuffar den och går men utan bild. På både den nyare och äldre datorn.

Måste säga att jag har byggt alla mina datorer och det är första gången detta händer mig med.

Jag kommer köra på rådet att inte starta klienten och försöka om någon dag och se var som händer.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Skrivet av anon25463:

Jag förstår det som att han plockade samma grafikkort som inte fungerade i dator 1, till dator 2 och där fungerade det.

Jag tolkar det som att GPU med GPU-block testas i Dator 1 men failar på, No signal.
GPU från Dator 2 testas i Dator 1 med fullt fungerande postning.
GPU med GPU-block testas även i Dator 2 men får fortfarande, No signal.

Plocka ner Bykski-blocket och undersök core och vrm väldigt noggrant.
Surt men shit happens. De skulle kunna vara en skitgrej men i värsta fall är de nåt med coren.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Mord är överlagt. Möjligen dråp.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coolerfreak:

Jag tolkar det som att GPU med GPU-block testas i Dator 1 men failar på, No signal.
GPU från Dator 2 testas i Dator 1 med fullt fungerande postning.
GPU med GPU-block testas även i Dator 2 men får fortfarande, No signal.

Plocka ner Bykski-blocket och undersök core och vrm väldigt noggrant.
Surt men shit happens. De skulle kunna vara en skitgrej men i värsta fall är de nåt med coren.

Förstår inte hur, men allt låter som en gåta

Skrivet av snurrekanin:

Startade upp maskinen och fick ingen bild, så jag gjorde en massa tester och till slut plockade jag grafikkortet till en gammal dator och satte in istället och självklart fungerade det.

"plockar" man grafikkortet till en gammal dator så måste man anta att han fysiskt bär kortet till en annan dator som han därefter "sätter in"
Jag förstår fortfarande inte vart problemet ligger. Fungerar kortet i dator 2 så är det ju inte grafikkortet det är fel på.

Permalänk

det är ett RTX 2080 kort, kortet postar varken i den gamla eller nya datorn.
Men med det äldre grafikkortet så fungerar allt i båda datorerna.

Så det är något med grafikkortet. Har kikat på 2080 kortet igen och kan inte se något uppenbart som är fel. Men jag kan se att på kortet är två metallband, de som går ned i PCIE slotten 2mm kortare kan det vara något, eller så kan de va kortare by default

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Skrivet av snurrekanin:

det är ett RTX 2080 kort, kortet postar varken i den gamla eller nya datorn.
Men med det äldre grafikkortet så fungerar allt i båda datorerna.

Så det är något med grafikkortet. Har kikat på 2080 kortet igen och kan inte se något uppenbart som är fel. Men jag kan se att på kortet är två metallband, de som går ned i PCIE slotten 2mm kortare kan det vara något, eller så kan de va kortare by default

Nu vet jag inte hur det ska vara på just ditt kort, men den frågan har varit uppe tidigare. Det är 2 ”pinnar” som är kortare så det är inte felet enligt mig.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk

Tackar, lutar åt ett 3080, ibland gör man dyra misstag.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk

Och helt rätt, kikade på originalbilden på nätet och de två saknas,

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Jag tänkte om du har en intel-dator att du kan testa att koppla in monitorn i moderkortet istället och köra med processorns gpu (om du har en sådan processor) och kolla i bios eller i hårdvaru-analyseringsprogram i windows om ditt rtx2080 dyker upp.

Eller köra med det fungerande grafikkortet parallelt i din burk (om det fungerar att ha 2 olika parallelt, har aldrig testat själv)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

PM

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Benq XL2420T * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk

@CubaCola: Tack för rådet, har tyvärr inte en CPU som klarar av det.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750