Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Har du förbeställt Playstation 5?

Permalänk
Medlem

Har du förbeställt Playstation 5?

Är lite intresserad av vilka/hur många på SweC som har förbeställt Ps5?

Själv har jag inte ägt en konsol sedan Xbox 360, och innan det var det en Ps3. Som jag båda sålde iväg då jag inte spelade så mycket.
Idag lade jag en förbeställning på Ps5. Jag tänkte att numera finns det mycket mer intressantare spel att spela på konsol än då, enligt mig.
Alla FPS spel spelar jag på dator då jag suger fullständigt på FPS-spel på konsol, och siktet är på precis alla ställen där det inte skall vara på.

Men äventyrsspel osv är det mycket mer nice att spela på konsol än dator tycker jag :).

Så alla Sweclockare! Har ni förbeställt Ps5?!
Och vad tror ni om denna generations konsol?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Jag har bokat, men börjar få kalla fötter. När Sony så spydigt vägrat prata pris och sagt att det är ”fokus på spel” så hade jag iskallt räknat med att dom skulle göra lite ”show” av det hela och trolla fram lite oväntade avtäckningar av spel till release. T ex

- Ratchet/Clark
- Cyberpunk 2077
- Horizon
- God of War 2

Men nope... fattar inte hur man kan haft 7 år på sig att ta fram den nya generationen och -inte- fått med sig några rejält stora titlar.

Ska jag gissa så är det helt enkelt så att dessa jättar inte vill gå in med sina spel förens konsolen fått fäste i några år...

Det som fick bägaren att rinna över som gör att jag tvivlar är den nya prissättningen av spel. Fine, 799:- kan funka för riktigt bra titlar, men knappast för nått ”mja” spel.

Så det avgörande för mig blir hur spelen väl prissätts, iaf Webhallen hade fortfarande ”placeholderpriser” sist jag kollade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har bokat, men börjar få kalla fötter. När Sony så spydigt vägrat prata pris och sagt att det är ”fokus på spel” så hade jag iskallt räknat med att dom skulle göra lite ”show” av det hela och trolla fram lite oväntade avtäckningar av spel till release. T ex

- Ratchet/Clark
- Cyberpunk 2077
- Horizon
- God of War 2

Men nope... fattar inte hur man kan haft 7 år på sig att ta fram den nya generationen och -inte- fått med sig några rejält stora titlar.

Ska jag gissa så är det helt enkelt så att dessa jättar inte vill gå in med sina spel förens konsolen fått fäste i några år...

Det som fick bägaren att rinna över som gör att jag tvivlar är den nya prissättningen av spel. Fine, 799:- kan funka för riktigt bra titlar, men knappast för nått ”mja” spel.

Så det avgörande för mig blir hur spelen väl prissätts, iaf Webhallen hade fortfarande ”placeholderpriser” sist jag kollade.

Jag håller med dig på alla punkter, jag har förbokat ett också, jag är egentligen en PCspelare, tänkte köpa Ps5 nu då jag hade ett ps3 sist haha. Tänkte det kunde vara kul för mig och sambon att spela tillsammans på. Men allting hänger på vad slutpriset blir, samt är de lite tråkigt att alla spel kostar 799. även som du säger dom icke stora titlarna.
Ja som sagt, vi får se om det blir något Ps5, Datorn fungerar ju alltid och särskilt nu med alla dessa crossplayspel som man kan köpa till alla enheter, till och med PC

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Yes 2st, tillsammans med Switch å pc så in man spela typ alla spel 👍

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Yes 2st, tillsammans med Switch å pc så in man spela typ alla spel 👍

Okej Hur ofta spelar du ps jämtemot PC, vad gör att du vill ha både och, när man kan spela alla spel på pc i stort sett?
Bara en undran jag har hur andra tänker

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Okej Hur ofta spelar du ps jämtemot PC, vad gör att du vill ha både och, när man kan spela alla spel på pc i stort sett?
Bara en undran jag har hur andra tänker

Jag vill ha ett PS2, PS3, PS4 och PS5 just för att ALLA spel ej finns till PC. Det är ganska många titlar om man tänker efter. Föredrar dock PC såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av pickadulverman:

Jag vill ha ett PS2, PS3, PS4 och PS5 just för att ALLA spel ej finns till PC. Det är ganska många titlar om man tänker efter. Föredrar dock PC såklart

ja men ja har alltid föredragit pc, men som du säger, ALLA finns inte på Pc, och livslängden på en ps är ju ish-7 år. Så det är ju ganska bra livslängd för pengarna.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej Hur ofta spelar du ps jämtemot PC, vad gör att du vill ha både och, när man kan spela alla spel på pc i stort sett?
Bara en undran jag har hur andra tänker

Det är för de exklusiva spelen till Playstation. Spelar ju allra mest på datorn dock.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Inaktiv

Inte förbokat och kommer troligen inte skaffa någon heller. Inväntar recensioner av hårdvaran men framförallt något spel som är värt att skaffa till den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pickadulverman:

Jag vill ha ett PS2, PS3, PS4 och PS5 just för att ALLA spel ej finns till PC. Det är ganska många titlar om man tänker efter. Föredrar dock PC såklart

https://rpcs3.net/
PS3-emulationen har kommit riktigt långt. Svårare med PS4, finns några emulatorer men inga som kommit speciellt långt ännu.

Permalänk
Medlem

Nej tänker inte förhandsboka en konsol, för att typ inte ha en enda titel vid release som jag vill spela.

Och designen i sig som ser ut som någon billig ebay-konsol som spelar megadrive/supernintendo titlar gör ju inte köpsuget större

Bättre att invänta blockbuster-titlarna innan man köper och vid den tidpunkten kanske de även släppt en slim eller pro-variant som är snygg i designen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av anon5930:

https://rpcs3.net/
PS3-emulationen har kommit riktigt långt. Svårare med PS4, finns några emulatorer men inga som kommit speciellt långt ännu.

Har emulator för PS1 och PS2. Helst sitter jag med min fysiska kopia och spelar så som det var tänkt.

Permalänk
Medlem

Kommer nog att vänta med att köpa till efter release. Men känner jag mig själv rätt så lär jag nog köpa både PS5 och XBOX Series X
Men man får se om det kommer nåt spel som är värt det. och sen vad priset blir på dom i Sverige efter alla kemikalieskatter mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

ja men ja har alltid föredragit pc, men som du säger, ALLA finns inte på Pc, och livslängden på en ps är ju ish-7 år. Så det är ju ganska bra livslängd för pengarna.

Använder man de inte så ofta så håller dom ju lite längre
Är ganska tacksam att båda mina PS1or samt feta ps2/ps3 fortfarande funkar.
Får hoppas att PS4 och PS4 Pro håller lika länge.
Mitt 360 är ju skrot men har ju dock haft några stycken som fått red ring medans mitt One X funkar bra.
Men självklart hade det varit att föredra om spelen kom till PC men samtidigt kan jag tycka att det är rätt kul att startade gamla konsolerna bara för att spela lite på ungefär som på en gammal dator

Men jag kommer nog inte förboka dessa även både min PS3fat och vanliga PS4 är pre order konsoler.
Men beror väl på när den släpps vilket gäller xboxen med då man köpte nya delar hehe

Permalänk
Inaktiv

Bokade ett på Webhallen under hösten 2019 men fick precis det här mailet...

Bäste Webhallenkund,
Du har säkert, som många andra förväntansfulla, frågor om hur det ser ut med tilldelning inför den största produktreleasen i år. Vi kommer skicka ut mer exakt information om hur det ser ut med tilldelning en vecka innan release, men enligt den information vi fått av Sony kommer du inte få tilldelning innan jul.

Tillgängligheten påverkas av hur många enheter som kommer till den nordiska regionen, och vi nordbor är nördigare än Sony planerat för. Därför får Norden en relativt liten tilldelning mot hur många som vill ha PS5:an här. I takt med att den globala efterfrågan mättas kommer tilldelningen jämna ut sig, men hur snabbt det går vet man inte idag.

Om du är en kund som normalt handlar av oss så vet du att vi arbetar hårt för att få ut spel och andra produkter så det kommer på releasedagen. Vid hårdvara, och speciellt eftertraktad hårdvara, så räcker sällan enheterna till för att täcka den globala efterfrågan.

Vad är min köplats?
Vi kan tyvärr inte svara på frågor om när just ditt Playstation 5 kommer, men utöver mejlet om exakt tilldelning kommer vi uppdatera om hur det ligger till i vårt nyhetsbrev så fort vi vet något nytt. Lita på de löpande uppdateringarna efter release, som kommer kunna ge ett hum om hur det ligger till. Allt vi kan gå ut med går ut där, så därigenom vet du lika mycket som vi gör.

Så vad ska jag göra nu?
Invänta mejlet där vi informerar om tilldelning. Vi skickar ut det närmare release. Vi slutar inte jaga fler konsoler förrän alla med bokningar hos oss har täckts. Så länge som du är kvar i kön behåller du din köplats. Enheterna går ut enligt köordning, så oavsett får du tilldelning så småningom.

Du kan läsa mer vanliga frågor och svar här: https://www.webhallen.com/faq/ps5

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Jag har fått två mail från Webbis eftersom jag har bokat digital och vanliga. Det första säger att jag kommer få mellan release och jul medan andra säger att jag INTE får innan jul. Vilken dom menar är högst oklart men skulle gissa att den jag kan få först är den digitala eftersom jag bokade väldigt sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Jag har fått två mail från Webbis eftersom jag har bokat digital och vanliga. Det första säger att jag kommer få mellan release och jul medan andra säger att jag INTE får innan jul. Vilken dom menar är högst oklart men skulle gissa att den jag kan få först är den digitala eftersom jag bokade väldigt sent.

Det var ju ett väldigt tvetydligt svar haha.
Ja, jag vet inte men känns som majoriteten har beställt vanliga versionen? så digitala kanske blir lättare att få?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk

Jag beställde den vanliga konsollen 8 oktober 2019 och fick mail förra veckan att jag inte ska förvänta mig leverans före jul.

Permalänk
Medlem

Jag förbokade en PS5:a från Webhallen den 9 Maj och har också fått mail om "ingen tilldelning före jul". Är dock bara lv13 i deras system.
En kollega bokade en i juni och han skall få den före jul. Han har högre level än mig så det kanske är en perk som kommer med det.

Nåja, det kommer nog bli bra till slut.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

Jag förbokade en PS5:a från Webhallen den 9 Maj och har också fått mail om "ingen tilldelning före jul". Är dock bara lv13 i deras system.
En kollega bokade en i juni och han skall få den före jul. Han har högre level än mig så det kanske är en perk som kommer med det.

Nåja, det kommer nog bli bra till slut.

Nej, Webhallen har sagt att vilken level man har spelar ingen roll när det gäller kön för PS5, endast datum/tid när man lade ordern ska spela roll. Jag kan tänka mig att en av följande saker har hänt:

  • Han bokade i juni 2019 och inte juni 2020.

  • Han läste fel i mailet

  • Han har fått ett felaktigt mailutskick

  • Han bokade inte på Webhallen

  • Han ljuger

Vad jag har förstått så är det så att alla som bokade någon gång under hösten 2019 eller senare har fått mail att de inte kommer få en PS5 innan jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag kan tänka mig att en av följande saker har hänt:

  • Han bokade i juni 2019 och inte juni 2020.

  • Han läste fel i mailet

  • Han har fått ett felaktigt mailutskick

  • Han bokade inte på Webhallen

  • Han ljuger

Jag har läst att om man ändrat uthämtningsställe vid ett senare tillfälle så har det blivit fel och köplatsen flyttades till datumet man ändrade ordern. Kan ju ha varit något sådant som hänt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rednaluh:

Jag har läst att om man ändrat uthämtningsställe vid ett senare tillfälle så har det blivit fel och köplatsen flyttades till datumet man ändrade ordern. Kan ju ha varit något sådant som hänt också.

Ja, det läste jag också. Men det borde ju bara göra så att man får sämre plats i kön, inte att man hamnar högre upp i kön. Om kollegan lade sin order i juni 2020 så kan han ju inte helt plötsligt ha fått en bättre köplats bara för att han ändrade utlämningsställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Ja, det läste jag också. Men det borde ju bara göra så att man får sämre plats i kön, inte att man hamnar högre upp i kön. Om kollegan lade sin order i juni 2020 så kan han ju inte helt plötsligt ha fått en bättre köplats bara för att han ändrade utlämningsställe.

Nej precis. Det var nog jag som inte läste så noggrant, sorry!

Permalänk
Medlem

Är det någon som förbokat ps5 på mediamarkt och fått något svar än om leverans till releasedatum? Förbokade shälv ps5 från mediamarkt I mars 2020. Hoppas man får till release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekka:

Är det någon som förbokat ps5 på mediamarkt och fått något svar än om leverans till releasedatum? Förbokade shälv ps5 från mediamarkt I mars 2020. Hoppas man får till release.

Enligt detta inlägg i Tråden om Playstation 5 så kan du se på artikelnumret på kvittot på din förhandsbeställning när du förväntas få din konsoll.

Permalänk
Medlem

Sant, men ändå lite obekräftade uppgifter. Hade gärna velat ha mail från MM, så man kan lugna hjärtat

Permalänk
Medlem
Skrivet av SevenFour:

Enligt detta inlägg i Tråden om Playstation 5 så kan du se på artikelnumret på kvittot på din förhandsbeställning när du förväntas få din konsoll.

Tack så hemskt mycket. Verkar som att jag kommer få min till release enligt artikelnumret. Om det där stämmer vill säga

Permalänk
Medlem

Ringde MM och frågade om jag kommer få en till release, jag bokade en standard med diskläsare 9e april 2020 och enligt kundservice kommer jag få en till release. Artikelnumret slutar på 580.

La ytterligare en beställning via MM på den digitala den 18e september...det är den jag vill ha egentligen, har inte köpt fysiskt sen 2014 eftersom jag har kört game sharing mellan två PS4or. Denna ska jag få i december enligt MM. Artikelnumret slutar på 922.

Jag vill gärna byta mot en digital på release om det finns nån som vill ha med diskläsare så kan vi styra upp en träff 19e nov i Stockholm. Jag har även dubbelkollat båda artikelnumren i den andra tråden och infon stämmer kontra det MM sagt till mig. PMa mig