Borde jag flytta front fläkten?

Permalänk

Tror jag reagerade för att jag haft andra siffror tidigare, men nya GPUn ger väl lite mer värme gissar jag, vilket påverkar CPU tempen med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

@piiitael: Mmm... Ta bort originalet som sitter där nu och dra in två i fronten av noctua menar du?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Om du vill göra det lätt för dig:
Köp 2 st billiga 140 mm fläktar och sätt i fronten, de är oftast så tysta att de kan gå på maxvarv över tiden.
Flytta sedan orginalfläkten till den platsen i taket som är närmast bakkant.

Min rekommendation är alltid att sätta fullt med fläktar i fronten, gör man bara det så brukar resten lösa sig.

Permalänk

@Panzerfister: Precis så blir det. Dock aldrig monterat fläktar tidigare. Något att tänka på? Någon viss "regel" när det kommer vad som ska vara nr 1, 2, 3, 4 (tänker 1,2 de fram, 3 uppill och 4 bakblåset). Köpte även en Nocuta för min CPU (den låter den del då det är originalfläkten från Pure Rock-kylningen). Slänger även på chassits mechnät på toppen såklart (kör någon med det på och utblås upptill?)

Kan vara så !!!!! fipplig när jag monterar saker. Kan det tappas en skruv på olämpligt ställe - Ill be there! Magnetmejsel kanske.

Väldigt basic fråga alltså... men vill få det rätt från start. Men det kanske är dömt (?) att lyckas!

By the way - kan man byta fronten mot en sådan här för bästa inflöde av luft? Kanske finns som reservdel.
https://www.fractal-design.com/products/cases/meshify/meshify-c/black/

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

@Panzerfister: Precis så blir det. Dock aldrig monterat fläktar tidigare. Något att tänka på? Någon viss "regel" när det kommer vad som ska vara nr 1, 2, 3, 4 (tänker 1,2 de fram, 3 uppill och 4 bakblåset). Köpte även en Nocuta för min CPU (den låter den del då det är originalfläkten från Pure Rock-kylningen). Slänger även på chassits mechnät på toppen såklart (kör någon med det på och utblås upptill?)

Kan vara så !!!!! fipplig när jag monterar saker. Kan det tappas en skruv på olämpligt ställe - Ill be there! Magnetmejsel kanske.

Väldigt basic fråga alltså... men vill få det rätt från start. Men det kanske är dömt (?) att lyckas!

By the way - kan man byta fronten mot en sådan här för bästa inflöde av luft? Kanske finns som reservdel.
https://www.fractal-design.com/products/cases/meshify/meshify-c/black/

Funderar över samma sak då jag skulle vilja ha mesh på mitt define C. Efter lite googling ser det ut som att det ska gå att köpa här:
https://www.fractal-design-shop.de/index.php?k=77&lang=eng

Tyvärr verkar det vara slut. Sen är jag lite osäker på om det verkligen passar? Men det kanske någon här vet?

Permalänk
Medlem

Så här fint ser det ut när man fäst en extra 120mm fläkt med buntband

Det är en define c, men jag kör utan front så den får bättre luftflöde.