Permalänk

Filezilla ser inga kataloger?

Hej!

Jag har köpt en bok som handlar om html, css, och javascript. I boken så har jag kommit till att skapa en egen ftp server så att man kan skicka filer mellan datorn och webhosten.

Jag har skapat en ftp användare i cpanel, och skrivit in alla uppgifter i filezilla, dvs följt guiden till punkt och pricka!

MEN! Nu när jag väl har anslutit till servern så är det enda jag ser en katalog som heter "/" och "..".

Vad jag har förstått det som när jag kollar på google, youtube etc så ska det finnas ett par kataloger, tex "public_html" och "document root" etc? Men dessa kataloger dyker inte upp för mig alls!

Har även gjort allt det där med att tillåta ftp i brandväggen, och skapa en ny webbplats i administrativaverktygen eller vad det nu heter, samt det där med IIS etc.

Så tänkte kolla här om det finns några kunniga personer här som kanske kan hjälpa mig? Eller är det som så att "/" och ".." är det enda som ska synas?

Sjukt tacksam för svar, och fortsatt trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hjälpa dig med din specifika fråga (jag gissar på att du måste skapa en public_html mapp och peka din webbserver dit i config filer) men jag kan försöka förklara åt dig vad / och .. är så du inte tror de är vanliga mappar eller kataloger:

/ är roten av ett filsystem i Unix. Om du är van vid Windows kan du tänka dig att det är C: (fast det är egentligen inte heller rätt, för t.ex. /dev/ är enheter)

.. (två punkter) är föregående mapp. Så om du är inne i /mapp1/mapp2/ och hänvisar till .. hänvisar du till mapp1.

. (en punkt) är denna mapp. Så om du är inne i /mapp1/mapp2/ och hänvisar till . hänvisar du till mapp2.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Jag kan inte hjälpa dig med din specifika fråga (jag gissar på att du måste skapa en public_html mapp och peka din webbserver dit i config filer) men jag kan försöka förklara åt dig vad / och .. är så du inte tror de är vanliga mappar eller kataloger:

/ är roten av ett filsystem i Unix. Om du är van vid Windows kan du tänka dig att det är C: (fast det är egentligen inte heller rätt, för t.ex. /dev/ är enheter)

.. (två punkter) är föregående mapp. Så om du är inne i /mapp1/mapp2/ och hänvisar till .. hänvisar du till mapp1.

. (en punkt) är denna mapp. Så om du är inne i /mapp1/mapp2/ och hänvisar till . hänvisar du till mapp2.

Tack för förklaringen! Men så det du menar är att jag måste skapa en public_html katalog i / katalogen typ då?

Tack så mycket för svar!

Permalänk
Medlem

one.com är lättare om man är nybörjare och inte vill "krångla" med fpt-klient osv, där är det bara trycka på bläddra och välja vilka filer som ska laddas upp.
Billigt är det också.

Permalänk

Har du testat att skapa en mapp eller skicka över en till ftp-servern via FileZilla?

Permalänk
Skrivet av ChrisDev:

one.com är lättare om man är nybörjare och inte vill "krångla" med fpt-klient osv, där är det bara trycka på bläddra och välja vilka filer som ska laddas upp.
Billigt är det också.

Mjo kollade lite på one.com också, men såg att massa folk inte var förtjusta i deras service?

Skrivet av Nocternity:

Har du testat att skapa en mapp eller skicka över en till ftp-servern via FileZilla?

Jag har testat att ladda upp filer etc på filezilla. kan nå dom på ftp servern dessutom. Men när man klickar på filen på servern så laddas de ner? Vet inte om det ska vara så?

Samt att när man väl klickar på att öppna självaste filen, så kommer ju filen upp på webben, men den visar inte så boken framhäver det. Boken säger att det ska visas tex som "www.yourdomain.com/filensomjaglagtupp.html".

Men för mig så visar den istället C:// och tja, därifrån jag sparat filen på datorn dvs det blir självaste namnet på "hemsidan".

Ny fråga också, kan det vara att jag inte ser katalogerna för att jag har windows? För såg nu på dom jag köpt host från att man kan skapa en ftp på windows också eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av westinw0w:

Mjo kollade lite på one.com också, men såg att massa folk inte var förtjusta i deras service?

Vad är det för service du syftar på?
Jag har haft lite leksidor där under ett par år och aldrig haft några problem.
Det är verkligen busenkelt, och framför allt om du är ny och vill lära dig så är det väl onödigt att lägga en massa tid på just filuppladdning?
Dessutom duger det utmärkt att lära sig HTML/CSS/JS lokalt på datorn.

Permalänk
Skrivet av westinw0w:

Mjo kollade lite på one.com också, men såg att massa folk inte var förtjusta i deras service?

Jag har testat att ladda upp filer etc på filezilla. kan nå dom på ftp servern dessutom. Men när man klickar på filen på servern så laddas de ner? Vet inte om det ska vara så?

Samt att när man väl klickar på att öppna självaste filen, så kommer ju filen upp på webben, men den visar inte så boken framhäver det. Boken säger att det ska visas tex som "www.yourdomain.com/filensomjaglagtupp.html".

Men för mig så visar den istället C:// och tja, därifrån jag sparat filen på datorn dvs det blir självaste namnet på "hemsidan".

Ny fråga också, kan det vara att jag inte ser katalogerna för att jag har windows? För såg nu på dom jag köpt host från att man kan skapa en ftp på windows också eller något?

Om du dubbeklickar på en fil i Filezilla så laddar programmet hem filen och eventuellt öppnar den från platsen på din dator där du laddat hem filen. Därföf blir sökvägen C:\.

Operativsystem spelar ingen roll. Om det är så att du inte ser några filer på servern så är det för att det inte finns några där