En kort lektion i konsumenträtt
Hej,
Igår postande jag en länk i tråden ”Dagens fynd” om en SSD (Samsung 860 EVO 1 TB) som såldes för ett mycket bra pris (1301 kr) av handlaren Xstra Digital Storage via CDON – lägst någonsin enl Prisjakt. Omgående postades ett svar om Xstras dåliga omdöme på Trustpilot (och de var verkligen dåliga, https://www.trustpilot.com/review/www.xstra.eu) som fick många gillanden – och jag tog därför bort mitt inlägg, trots att jag vidhåller att det var ett fynd OM man är beredd att stå upp för sina rättigheter som konsument.
Jag har vid flera andra tillfällen märkt att kunskapen om konsumenträtten skulle kunna bli bättre här på SweC, exempelvis i samband med Lenovos utförsäljning av tangentbord i början av juni - ThinkPad Compact USB-tangentbord med TrackPoint för 59 kr/st. Många beställde och flera fick sina tangentbord, medan andra som beställde (och som fått en bekräftelse) fick efter ca en vecka ett mail från Lenovo om att ordern var struken, och som kompensation fick vi istället en rabattkod på 200 kr vid köp över 600 kr:
”Thank you for placing order 10550828809 with us.
Unfortunately, the "ThinkPad Compact USB-tangentbord med TrackPoint svenska/finska (1x)" you ordered was impacted by a pricing error, leading to unexpectedly high interest. As there is not sufficient stock available, we will have to cancel your order.
Klarna will be informed by us as well.
We know you were looking forward to your new device and apologise for the inconvenience this may have caused.
Please find a 200 kr coupon to spend on our website at your convenience. It is valid till the end of Sep-20 for one item in your cart with a minimum value of 600 kr. A combination of the coupon code with other offers and codes is not possible."
Eftersom vi var många som ”drabbades” skrevs det en hel del om detta i diskussionstråden för dagens fynd – och kommentarerna kring Lenovos handlande var både positiva och negativa. Några exempel:
”… Väldigt snyggt skött av Lenovo, i allla fall. Tror inte jag kommer använda rabattkoden, men det var ju snällt.”
”Nja, de har väl full rätt att avbryta ordern - däremot rabattkoden är ju en hundskit i ansiktet då de inte har några vettiga priser på sin site som inte kräver en erbjudandekod. Bra sätt att vända en fin gest till en förolämpning...”
Eftersom vi är svenska konsumenter som handlar på en hemsida på svenska så gäller svensk lag för köpet. Enl §12 KKöpL (konsumentköplagen, https://lagen.nu/1990:932) har vi som konsumenter rätt att kräva att försäljaren fullgör sin del av köpavtalet – under förutsättning att vi fått en bekräftelse på köpet och att inget blivit uppenbart fel vid köpet. Försäljarens skyldighet att fullgöra sin del av ett bekräftat avtal är mycket långtgående, och stannar först vid exempelvis ”produkten var helt ensam av sitt slag” eller ”vi skulle gå i konkurs om vi tvingas fullfölja ordern”.
I fallet med tangentbordet så skulle Lenovo kunna hävda att priset (59 kr) var fel, men detta faller eftersom många fick sina leveranser och Lenovos kundtjänst intygade att priset var rätt:
”Chattade med Lenovo och de bekräftade att priset på tangentbordet stämmer.”
Även om just detta tangentbord tog slut, så tillverkar Lenovo många andra – och de hade kunnat erbjuda ett annat som kompensation. Hur som helst hade mao Lenovo INTE rätt att avbryta ordern, och det var INTE snyggt skött.
Nu valde jag att inte gå vidare i detta fall, men rent juridiskt hade vi som beställt men inte fått levererat kunnat kräva att Lenovo fullgjorde sin del av avtalet, alternativt ge oss en mer rimlig kompensation. Konsumenträtt är stark i Sverige, och jag har för egen del fått använda ovanstående paragraf vid några tillfällen, när e-handlare försökt ställa in en bekräftad och betald order.
Första gången som jag gjorde detta var vid ett köp på CDON, där de hade ett erbjudande om ett par Frank Dandy boxershorts för 19 kr i samband med köp för mer än en viss summa (200 kr tror jag att det var). Jag hittade en del saker som jag ändå hade tänkt köpa, och beställde dem och boxershortsen. Efter några dagar kom leveransen, komplett med boxershorten och jag var så nöjd med dem att jag bestämde mig göra en till beställning. Erbjudandet fanns kvar, och jag fick en bekräftelse på ordern – men när jag fick leveransen saknades boxershortsen. Jag tog därför kontakt med CDONs kundtjänst, som beklagade men hänvisade till att erbjudandet tagit slut. Jag menade utan framgång att det fanns gott om andra boxershorts av samma märke på hemsidan, och att de därför borde erbjuda mig en likvärdig produkt. Efter avslutad chatt mailade jag hela chatt-loggen tillsammans med aktuell lagtext till CDON, som direkt återkom med ett erbjudande om antingen 300 kr kontant eller 5 st valfria boxershorts. Jag valde 5 boxershorts.
Ett annat tillfälle när jag använt lagrummet var i samband att jag hjälpte sonen att köpa ett Legoset (Star wars tie-fighter) från Lekmer. Sonen hade kämpat med sin simträning under sommaren och vi hade därför lovat att han skulle få köpa sig ett lego-set som belöning. Lekmer hade produkten till ett bra pris, så vi beställde därför därifrån – och fick både kvitto och leveransavisering från Lekmer. Dock fick vi aldrig någon leverans. När vi kontaktade Lekmer beklagade de, och undrade om de kunde erbjuda någon annan produkt istället. Sonen svarade att det bara var det beställda lego-setet som han ville ha och jag begärde därför att de skulle ordna fram en ny leverans, med hänvisning ovanstående lagrum. När Lekmer svarade att det var omöjligt (trots att det 2 veckor senare skulle visa sig att de hade varan i lager igen) nämnde jag att det bara var ett set som var nästan 3 ggr så dyrt som intresserade sonen – något som Lekmer accepterade att leverera för samma pris som den beställda produkten. Sonen blev nöjd.
Sammantaget menar jag därför att man som konsument måste vara medveten om hur stark konsumenträtten faktiskt är. Sedan kan man vid vissa tillfällen, ex som vid Lenovo-tangetbordet ovan, välja att inte hävda sin rätt. I fallet med SSD:n på CDON/Xstra menar jag att det skulle vara fullt möjligt att genomdriva ett köp för det aktuella priset även om Xstra skulle trixa – i detta fallet så är det ju CDON som är avtalsmotpart (inte Xstra), och man kan därför kräva att de fullföljer sin del av avtalet. Huruvida det är värt det är upp till var och en att avgöra, men jag vidhåller att 1 301 kr för en Samsung 860 EVO 1 TB var ett fynd.
/M