Vilken router istället för Telenors Technicolor 799 Xtream ?

Permalänk
Medlem

Beskriv ditt problem med wifit mer i detalj. Fungerar det bra i samma rum som routern? Är det alla enheter som upplever problem? Vilken hastighet får du? Vad är det för väggar, betong dödar signalen hårt tyvärr.

Ett tag hade routrarna som standard 2,4 och 5Ghz uppdelade på olika SSID, där 2,4 är för räckvidd och 5Ghz är för prestanda.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Beskriv ditt problem med wifit mer i detalj. Fungerar det bra i samma rum som routern? Är det alla enheter som upplever problem? Vilken hastighet får du? Vad är det för väggar, betong dödar signalen hårt tyvärr.

Ett tag hade routrarna som standard 2,4 och 5Ghz uppdelade på olika SSID, där 2,4 är för räckvidd och 5Ghz är för prestanda.

Jag har delat upp inne i routerns inställningar på olika ssid och kör på 5Ghz för att jag får bäst hastighet då.
Men 5Ghz signalen är ju känslig för hinder, det vet jag.

Min lägenhet har naturligtvis betongväggar.
Antagligen därför mitt wifi suger.

Vet också att man inte kan begära att få ut 1000GB via wifi.

Har ca hälften 500GB på mitt wifi, så det är ju ändå förhållandevis bra med tanke på betongväggar och skit.

Men känns ändå surt att betala för 1000GB när man bara får ut hälften i wifi.

Jag funderar på att testa elnätsgrejen, då jag hört vissa få ut bra hastigheter från det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karl-Otto:

Jag har delat upp inne i routerns inställningar på olika ssid och kör på 5Ghz för att jag får bäst hastighet då.
Men 5Ghz signalen är ju känslig för hinder, det vet jag.

Min lägenhet har naturligtvis betongväggar.
Antagligen därför mitt wifi suger.

Vet också att man inte kan begära att få ut 1000GB via wifi.

Har ca hälften 500GB på mitt wifi, så det är ju ändå förhållandevis bra med tanke på betongväggar och skit.

Men känns ändå surt att betala för 1000GB när man bara får ut hälften i wifi.

Jag funderar på att testa elnätsgrejen, då jag hört vissa få ut bra hastigheter från det.

Antar du menar Megabit när du skriver GB. 500Mbit är bra över wifi och du ska absolut inte klaga. Kan till och med hänga på klienten.

Jag har för dålig koll på nätverk över elnätet, men tror nog 1000Mbit är svårt där också. Men kolla lite tester

Permalänk
Medlem

Enda sättet du får 1000 Mbit/s på är kabel.

Ingen WiFi-klient i dagsläget kan få mycket mer än ~500 Mbit/s. Vill du ladda ner i full fart får du göra det med kabel.

Det är normalt att hamna runt 100 Mbit/s med 5 GHz 11ac. Det är få som får över 300 Mbit/s skulle jag säga.

Som sagt, du går väl inte runt och kräver 450 Mbit/s nedladdning i mobilen bara för att mobilnätet i teorin stöder det.