Permalänk

Acer VG240Y VRB 1ms vs. gtg?

Halloj.

Satt och pillade lite med min skärm nu och läste runt lite att VRB är vad jag måste köra med för att få 1ms, dock blir det sjukt mörkt att köra med, har kollat runt lite och hittar inte vad gtg-ms är på denna skärmen, någon som har koll på det?

Eftersom det är en IPS så lär den var på minst +4ms, om jag inte har helt fel i alla fall.

Säger inte att det känns som att spel är slöa för skärmen men om jag sitter på +4ms när jag kan sitta på 1ms (eller så nära det går i alla fall) så känns det ovärt.
CS och OW är det mest jag kör på datorn, får en att sakna TN lite förutom när man redigerar bilder, då känns IPS lite roligare faktiskt.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Bildexpert 📺

@drakelito: Har inte sett någon som mätt av de faktiska responstiderna på Acer VG240Y. Och det är alltid flera responstider eftersom det varierar med vad man jämför. Ta en snarlik, om en mer påkostad IPS-modell som det orkas testa mer noga, här från TFT-central: https://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_nitro_vg270up.htm och där syns det tydligt att det behövs flera tabeller för att beskriva de faktiska responstiderna.

VRG-läget är eftersläpsreducering och där räknar man säkerligen "1 ms" baserat på hur belysningen släcker ned. "1 ms" hos en annan skärm kan baseras på någon annan situation, men är oftast mest påhittad. Så att diskutera skärmar och jämföra skärmar utifrån "1 ms" på kartongen är lite meningslöst. Alla spelskärmar idag har en kartongsiffra som är "1 ms" men ingen är den andra lik i fråga om eftersläpsnivåer. Generellt är en snabb TN-panel fortfarande det som ger minst eftersläp.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@drakelito: Har inte sett någon som mätt av de faktiska responstiderna på Acer VG240Y. Och det är alltid flera responstider eftersom det varierar med vad man jämför. Ta en snarlik, om en mer påkostad IPS-modell som det orkas testa mer noga, här från TFT-central: https://www.tftcentral.co.uk/reviews/acer_nitro_vg270up.htm och där syns det tydligt att det behövs flera tabeller för att beskriva de faktiska responstiderna.

VRG-läget är eftersläpsreducering och där räknar man säkerligen "1 ms" baserat på hur belysningen släcker ned. "1 ms" hos en annan skärm kan baseras på någon annan situation, men är oftast mest påhittad. Så att diskutera skärmar och jämföra skärmar utifrån "1 ms" på kartongen är lite meningslöst. Alla spelskärmar idag har en kartongsiffra som är "1 ms" men ingen är den andra lik i fråga om eftersläpsnivåer. Generellt är en snabb TN-panel fortfarande det som ger minst eftersläp.

Ja jag vet, hade en asus skärm för ett tag som som påstods skulle ha 0.5ms, det är ju inte illa kan man tycka, sen har jag hört att inte ens de snabbaste TN skärmarna faktiskt har 1ms responstid, men det får man väl ta med en nypa salt.

Kan i alla fall säga att det inte var så skönt att spela med VRB på, blev på tok för mörkt och såg ingen direkt skillnad i CS ändå, hade väl mest varit kul att veta vad denna har för ms gtg.

När det kommer till just gaming så saknar jag nog min TN Asus lite

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)