RTX 3080-bygge och eventuell 4K-Gaming

Permalänk
Medlem

RTX 3080-bygge och eventuell 4K-Gaming

Hej!

Jag behöver lite tips och råd inför köp av datorkomponenter då jag kommer uppgradera från min nuvarande GTX 970-build.

Jag har skaffat ett RTX 3080 och tänkte nu se över resten av komponenterna som jag tänker skaffa.

• Budget: ca 30K
• Användning: Spela ex CP2077, MW2019, mfl på högsta inställningar i 4K upplösning. Även filmtittande / vanlig surf. Eventuellt hobby-streama.

Frågor:
#Chassi#
Påverkar TG ljudet inifrån datorn? Skillnad mellan solid, ljudmässigt?
Är TG något att satsa på? Om ja, ni med erfarenhet ska det vara Light, clear eller Dark tint?

#RAM#
Var först inne på Trident 16x2 3600mhz, men bytte till Corsair 16x2 3200mhz. Bra val? Har för mig att jag läste någonstans att Trident är mer fokuserat för AMD-Builds.

https://komponentkoll.se/bygg/HWthY

När det gäller 4K-skärm:

• Budget 5-10K

Har kollat in både Asus och LGs. LGs kommande skärm ser mer lockande ut. Har ni några rekommendationer, ni som kör 4K Gaming.
Eller ska man satsa på 1440p istället?

Mvh

Permalänk
Medlem

@DitroX: Det ser utmärkt ut. TG kommer nog göra det aningen tystare, men lite varmare.
Skärmtips: Asus ROG Strix XG27UQ 4k 144Hz G-synk.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Funderar på denna och den du skickade:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5304842

När det gäller TG, har du någon erfarenhet vad gäller tint?

Permalänk
Medlem

@DitroX: LG skärmen är mer optimerad för AMD och finns inte i lager för liknande pris.
Nej, kan inte säga att jag har någon större erfarenhet av tint, jag föredrar stängd låda, men skulle jag ha glas skulle jag nog välja en ljus tint, så att man faktiskt ser igenom från lite sämre vinkel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Den är ju kompatibel med NVIDIA-kort (G-synk). Är det mycket men missar jämfört med "AMD FreeSync™ Premium Pro"?

Det jag såg som fördel med skärmen är HDR-600. Sen var den även billigare. Skärmen kommer ca 2020‑09‑30.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DitroX:

Har kollat in både Asus och LGs. LGs kommande skärm ser mer lockande ut. Har ni några rekommendationer, ni som kör 4K Gaming.
Eller ska man satsa på 1440p istället?
Mvh

För att vara helt ärlig är redan 2560x1440 väldigt tungdrivet och 4K kommer självklart vara [väldigt] tungt. Medför även att du om du i framtiden vill spela andra spel i 4K med lite uppskruvade inställningar kommer du behöva uppdatera grafikkort stup i kvarten. Särskilt om du är ute efter att spela i 144hz vilket jag antar iom valet av skärm?

Såhär, 4K är rejält häftigt - Men grafikkorten du köper åldras "snabbare" än vid lägre upplösningar och det är i princip där trade-off ligger.

Min personliga åsikt om vattenkylning kan du se med egna ögon. I min mening satsa hellre på en rejäl Noctua-kylare, behöver inte heller vara fullt så dyr. Är din tanke att överklocka processorn?

SSD/Moderkort är för min smak lite för dyrt, men är det något du är tok-taggad på är det bara att köra på.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Hade hellre kört på AMD just nu istället för Intel faktiskt. Tänkte ihop denna

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DitroX:

Den är ju kompatibel med NVIDIA-kort (G-synk). Är det mycket men missar jämfört med "AMD FreeSync™ Premium Pro"?

Vad du missar med FreeSync Premium Pro och ett NVIDIA-kort ska bara vara low-latency HDR, i övrigt är FreeSync Premium Pro precis som G-Sync Compatible bara en certifiering som säger att skärmens når upp till en viss funktionsnivå.

Så det stämmer väl i teorin att LG-skärmen är optimerad mer för AMD än NVIDIA, men det handlar då om en funktion som Asus-skärmen inte ens har. Kollar man bara på hur skärmarna är certifierade så är ju LG:n bättre eftersom båda skärmarna är G-Sync Compatible-certifierade men LG:n är även FreeSync Premium Pro-certifierad medan Asus:en inte har någon FreeSync-certifiering alls (vanlig "FreeSync" är en funktion och inte en certifiering).

Sen kan det förstås finnas många andra skillnader mellan skärmarna också, det har jag ingen större koll på för just de modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DitroX:

Hej!

Jag behöver lite tips och råd inför köp av datorkomponenter då jag kommer uppgradera från min nuvarande GTX 970-build.

Jag har skaffat ett RTX 3080 och tänkte nu se över resten av komponenterna som jag tänker skaffa.

• Budget: ca 30K
• Användning: Spela ex CP2077, MW2019, mfl på högsta inställningar i 4K upplösning. Även filmtittande / vanlig surf. Eventuellt hobby-streama.

Frågor:
#Chassi#
Påverkar TG ljudet inifrån datorn? Skillnad mellan solid, ljudmässigt?
Är TG något att satsa på? Om ja, ni med erfarenhet ska det vara Light, clear eller Dark tint?

#RAM#
Var först inne på Trident 16x2 3600mhz, men bytte till Corsair 16x2 3200mhz. Bra val? Har för mig att jag läste någonstans att Trident är mer fokuserat för AMD-Builds.

https://komponentkoll.se/bygg/HWthY

När det gäller 4K-skärm:

• Budget 5-10K

Har kollat in både Asus och LGs. LGs kommande skärm ser mer lockande ut. Har ni några rekommendationer, ni som kör 4K Gaming.
Eller ska man satsa på 1440p istället?

Mvh

Tja!
Om du redan har en superbudget för din burk så ska du ju inte satsa 5tkr på skärmen, snarare 10-15 så får du ju en som är kanon. Det är ingen idé att kasta ut 25tkr för att sen snåla in på skärmen. Väljer du en 4K så kommer du (även med ett 3080) inte komma upp i otroliga FPS.
Satsa hellre på en fläskig 1440p IPS-skärm som har fått stående ovationer! Typ LG 34GN850 alt LG 38GN950!
Båda dessa är minst 144hz men går upp till 160-175hz (OC). Ingen av dom har den fläkt som alla gnäller om.
Jag ska köpa en 34GN850 men utifrån att jag var lite sen i startblocket igår så har jag tid på mig innan jag behöver skärmen! (och då kan man lika väl bevaka priset och kanske göra ett fynd på Black friday eller motsv.)

Jag tänkte köpa det här... dock är jag inte helt säker på chassit, sen ett MSI TRI X
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14178624

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

Tja!
Om du redan har en superbudget för din burk så ska du ju inte satsa 5tkr på skärmen, snarare 10-15 så får du ju en som är kanon. Det är ingen idé att kasta ut 25tkr för att sen snåla in på skärmen. Väljer du en 4K så kommer du (även med ett 3080) inte komma upp i otroliga FPS.
Satsa hellre på en fläskig 1440p IPS-skärm som har fått stående ovationer! Typ LG 34GN850 alt LG 38GN950!
Båda dessa är minst 144hz men går upp till 160-175hz (OC). Ingen av dom har den fläkt som alla gnäller om.
Jag ska köpa en 34GN850 men utifrån att jag var lite sen i startblocket igår så har jag tid på mig innan jag behöver skärmen! (och då kan man lika väl bevaka priset och kanske göra ett fynd på Black friday eller motsv.)

Jag tänkte köpa det här... dock är jag inte helt säker på chassit, sen ett MSI TRI X
https://www.inet.se/kundvagn/visa/14178624https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14178624

De skärmarna jag kollar på just nu ligger ju kring 10K med extra allt.

Med ett 3080:
Exempelvis Doom Eternal 4K ultra ligger man på ca 130 FPS som average enligt NVIDIAs YT-klipp. Modern Warfare 2019 mellan 80-120 FPS (har jag för mig att jag läste nånstans) etc.

Jag är inte sugen på någon curved monitor, och max 27” då större känns konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DitroX:

Hej!

Jag behöver lite tips och råd inför köp av datorkomponenter då jag kommer uppgradera från min nuvarande GTX 970-build.

Jag har skaffat ett RTX 3080 och tänkte nu se över resten av komponenterna som jag tänker skaffa.

• Budget: ca 30K
• Användning: Spela ex CP2077, MW2019, mfl på högsta inställningar i 4K upplösning. Även filmtittande / vanlig surf. Eventuellt hobby-streama.

Frågor:
#Chassi#
Påverkar TG ljudet inifrån datorn? Skillnad mellan solid, ljudmässigt?
Är TG något att satsa på? Om ja, ni med erfarenhet ska det vara Light, clear eller Dark tint?

#RAM#
Var först inne på Trident 16x2 3600mhz, men bytte till Corsair 16x2 3200mhz. Bra val? Har för mig att jag läste någonstans att Trident är mer fokuserat för AMD-Builds.

https://komponentkoll.se/bygg/HWthY

När det gäller 4K-skärm:

• Budget 5-10K

Har kollat in både Asus och LGs. LGs kommande skärm ser mer lockande ut. Har ni några rekommendationer, ni som kör 4K Gaming.
Eller ska man satsa på 1440p istället?

Mvh

Ett par saker:
En del Trident minnen är AMD optimerade, men det gör ingen skillnad mot intel system. Högre Mhz och lägre cl är alltid bättre oavsett "optimering". Jag hade valt trident minnena hands down.

Moderkort för intels platform hade jag lätt lagt pengarna på Unify moderkortet, jag är själv sjuukt nöjd med mina (har både mITX och ATX versionerna). Snygga och grymt bra för överklockning, gott om funktioner etc.

Skärm: Som många har skrivit så hade jag också gått för en premium skärm om jag hade haft den budgeten, siktat mot 10-15k i vart fall på skärmen. T.ex LG skärmarna som nämns nedan. 1440p räcker låångt. 4k får även 30xx serien att gå på knäna i många fall.

Själv har jag testat LGs 34" 1440p 160hz skärm som nömns nedan. Finns som recencion bland testpiloterna. Grym skärm! (Dock valde jag ändå en Acer X34P nu när jag var tvungen att byta skärm, sjukt nöjd med X34, hade A tidigare. 120hz räcker för mig)

Hoppas du får någon nytta av mina tankar. Kör hårt! 🤘

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av DitroX:

De skärmarna jag kollar på just nu ligger ju kring 10K med extra allt.

Med ett 3080:
Exempelvis Doom Eternal 4K ultra ligger man på ca 130 FPS som average enligt NVIDIAs YT-klipp. Modern Warfare 2019 mellan 80-120 FPS (har jag för mig att jag läste nånstans) etc.

Jag är inte sugen på någon curved monitor, och max 27” då större känns konstigt.

Ja ok, så länge du har tänkt i frågan så blir det bra. Jag har haft 27tums i många år och jag är redo för en större. Jag vill ha en mer omslutande upplevelse så det blir UWQHD för mig strax

Visa signatur

| Fractal Design R | Corsairs 850W | Gigabyte Z270-P | i7 7700K OC 4.6GHz| Noctua NH-15D | Corsair Vengeance 16GB (2 x 8GB) DDR4 3000MHz | 750 GB SSD, 2 TB HDD| ASUS GTX 1080 Ti |