Hjälp med inköp av ljudanläggning för musik och film, budget ca 10-15K

Permalänk

Hjälp med inköp av ljudanläggning för musik och film, budget ca 10-15K

Tjena,
#TimeToGetBack
Tagg: hemmaljud, hemmastereo, hemmabio, gubbe, stereo, comeback

för 18 år sedan åkte stereon ut. Nån ungdomscombogrunka från Pioneer som fick sina sista dagar på tippen, lös CDspelare som står i garaget och dammar. Ett antal hyllmeter CD som dammar de med.
Inser ju att Tv'n inte räcker.
Ungarna uppväxta och jag är jävligt trött på spotify från en Ipad.
Jag tänker mig en comeback men har ingen aning om vad jag letar efter.

Ni tänker budget; jag tänker 10-15papp kanske? vilken ratio gäller numera reciver/högtalare?
Ni tänker audiofil? jag tänker dåligt ljud är trist men frugan lyssnar på P1...
Film eller musik och eller tal? båda och alla tre
Typ av musik; Synth, EBM, pop.
Typ av film; streamat i 9 fall av 10.
1 eller flera rum? 1
Streamar ljud? jovars det händer.
Jag vill kunna koppla dit CD, AUX, blåtand, kanske till och med casta till. kan acceptera en chromecast på den.
headphones out vore ju bra.
Den behöver inte kunna visa blueray för det kan x-boxen.
sladdar - nödvändigt ont.
THX/DD//wizzwosh features? - roligt men knappast tillämpligt om man inte matar film.
Livstid: 15-20 år kanske.
Appstyrt: behöver inte vara det.

Ljudpreferens; ljudet skall fylla rummet (som just nu är typ 30m2). klart, och justerbart.
jag dansat till nån sonoskub och den flyttade ingen luft... fanns ingen substans i kalaset. blev bara ansträngt.

Utseende: Wife acceptance factor; fula svarta lådor utgår.

Ideér jag haft. Logitec z906 - con; trist manöverpanel!
"hemmabio" - con; fula och med spelare jag inte vill ha.

vad gör man? Tar en reciver och 5.1 högtalare och hänger en chromecast bakom eller?
hur ser liksom en comeback ut på hemma stereofronten?

Permalänk
Hedersmedlem

@timetogetback *Rubrik förtydligad*

Först och främst välkommen till Sweclockers! Kom ihåg att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Köp ett vettigt 5.1 där recivern har Spotify connect.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

KEF LSX
Har i princip alla dina krav. De är aktiva och behöver en strömsladd per högtalare vilket följer med ifall du inte är nörd kan du köpa egna finare sladdar.
WAF säkrade, finns i flera olika fina färger och styrs med telefonen eller medföljande fjärrkontroll. Priset är runt 12k om jag inte mins fel. Går att ansluta en sub. Via SUB porten kan du ansluta till exempel en chromecast. Ansluter via 2 appar. Den ena styr anslutning medan den andra styr det interna systemet. Finns även en LS50w som är storebror modellen som lät kan attrahera en audiofil. Den kostar lite mer än din budget.