Permalänk

Hjälp med julklapp till barnen.

Hej.

Grabbarna börjar växa till sig och snacket går om att de vill ha en speldator.

Funderar på att införskaffa en som gemensam julklapp till dom.

Problemet är bara att man själv är kass på just datorer. Vet iaf att man kan få mer prestanda för pengarna om man köper delar istället för en färdig på typ elgiganten.

De främsta spelen de vill spela är gtav med mods, sen lär det väl bli cs go, starcraft 2, wow. Ska man ändå tänka på presranda för eventuella framtida spel och sånt.

Det jag behöver hjälp med är isåfall att få ihop en komplett lista med dator plus bra skärm.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ingen kan hjälpa dig väl utan en budget.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Varje del i en dator har ett minsta pris och en sweetspot,
du kan t.ex köpa en cpu för 1000:- men det är ofta bortkastade pengar om du ändå behöver den för 2000:- inom ett par år.

Köper du normala prylar hamnar du då kring 7000:- (exempel bygge på komponentkoll utan GPU)
Där kan du antingen byta upp dig till bättre psu för 500:- mer, eller snåla med mindre SSD för 400:- mindre. Extra fläkt eller bättre cpu-kylare kan fixas senare.

Då återstår GPU och att sätta en budget där;
just nu är det svårt att rekommendera att köpa något alls då RTX3080 är släppt för 9000:- och gamla grafikkort borde sjunka mer i pris
- men det har inte släppt några kort i billigare prisklass än och AMD har inte presenterat sin nya modell ...
Personligen landade jag kring 4000:- i budget, men vad man får beror mycket på fynd, black friday eller om du vill köpa begagnat.
Så läs på lite eller följ fyndtipstråden så att du fyndar vid rätt tillfälle.

För spel kan jag rekommendera att du skapar varsitt konto på epic games för barnen,
de delar fortfarande ut gratisspel varje vecka och just nu är det watch dogs 2.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Gizmokvack87: Utan att veta budget slängde jag ihop en billig och bra.

AOC 27G2U skärm

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Till jul har ju 3070 släppts för lägre pris än det där 2070-kortet. Om budgeten är så pass hög bör TS invänta det!

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk

Förlåt, jag har ingen direkt bugdet så.
Är nog mer en prestandafråga så man inte köper något som man får ångra typ. Men om man ska sätta någon summa så runt 20:000 max för allt om man ska säga något.

Är tacksam för alla svar jag fått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmokvack87:

Hej.

Grabbarna börjar växa till sig och snacket går om att de vill ha en speldator.

Funderar på att införskaffa en som gemensam julklapp till dom.

Problemet är bara att man själv är kass på just datorer. Vet iaf att man kan få mer prestanda för pengarna om man köper delar istället för en färdig på typ elgiganten.

De främsta spelen de vill spela är gtav med mods, sen lär det väl bli cs go, starcraft 2, wow. Ska man ändå tänka på prestanda för eventuella framtida spel och sånt.

Det jag behöver hjälp med är isåfall att få ihop en komplett lista med dator plus bra skärm.

Tack på förhand

GTA V, CS Go, Starcraft 2 och en budget på 20,000kr (inkl. skärm och utrustning). Då blir grabbarna nöjda!
Nu var 4 år sedan jag byggde min dator senast och det märkt att man tappar när man inte sitter och läser på ständigt som förr.

Vill du inte bygga själv är det smidigt att köpa på ex. Inet (finns andra också). De kan montera och testköra systemet innan leverans.
Om man vill kan man också leta upp en del komponenter på begagnatmarknaden för att hitta en riktigt bra pris/prestandakurva. Visst försvinner garantin, men det finns gott om 1080Ti, 2080 och 2080Ti-grafikkort på marknaden just nu till bra priser. Det blir halva priset för ett grafikkort som presterar bra över det du behöver (såvida ni inte vill spela 4K i 144Hz).
Många fina skärmar finns också på begagnatmarknaden om du vill ha en dyr gamingskärm till bra pris, annars behöver du nog inte lägga en förmögenhet på skärm heller om du skall köpa ny.
Köp däremot ett headset såväl som högtalare tror jag.

Min bror har köpt bärbara datorer till sina söner. De har vars en som de kan ta med sig när de åker iväg (sommarstuga i Grekland och övriga familjen på andra sidan Sverige, så blir det besök stannar de en vecka). Så skall datorn stå fast eller är det smidigt att kunna ta med sig den?
20,000kr = 2 bärbara datorer (en vardera (om du nu har 2 barn?)). Dessutom finns skärm, tangentbord och dator i ett paket. Bara datormus och headset som behövs. Prestandan tror jag finns där i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Zarlor:

GTA V, CS Go, Starcraft 2 och en budget på 20,000kr (inkl. skärm och utrustning). Då blir grabbarna nöjda!
Nu var 4 år sedan jag byggde min dator senast och det märkt att man tappar när man inte sitter och läser på ständigt som förr.

Vill du inte bygga själv är det smidigt att köpa på ex. Inet (finns andra också). De kan montera och testköra systemet innan leverans.
Om man vill kan man också leta upp en del komponenter på begagnatmarknaden för att hitta en riktigt bra pris/prestandakurva. Visst försvinner garantin, men det finns gott om 1080Ti, 2080 och 2080Ti-grafikkort på marknaden just nu till bra priser. Det blir halva priset för ett grafikkort som presterar bra över det du behöver (såvida ni inte vill spela 4K i 144Hz).
Många fina skärmar finns också på begagnatmarknaden om du vill ha en dyr gamingskärm till bra pris, annars behöver du nog inte lägga en förmögenhet på skärm heller om du skall köpa ny.
Köp däremot ett headset såväl som högtalare tror jag.

Min bror har köpt bärbara datorer till sina söner. De har vars en som de kan ta med sig när de åker iväg (sommarstuga i Grekland och övriga familjen på andra sidan Sverige, så blir det besök stannar de en vecka). Så skall datorn stå fast eller är det smidigt att kunna ta med sig den?
20,000kr = 2 bärbara datorer (en vardera (om du nu har 2 barn?)). Dessutom finns skärm, tangentbord och dator i ett paket. Bara datormus och headset som behövs. Prestandan tror jag finns där i alla fall.

Okej,

Kan dock inte bygga själv. Aldrig gjort det förut.

Fått ett erbjudande på en taurus overkill 1080ti. Vad ska man ge för en sån burk i rimligt pris? Den känns som en bra start för grabbarna med deras önskemål?

Permalänk
Medlem

@Gizmokvack87: 20000 är ju en ganska hög budget, du har inte funderat på att köpa två datorer för ~10000 istället? Tänker att du kan slippa en del osämja om vems tur det är att spela osv, men även att dom lättare kan spela med varandra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

@Gizmokvack87: Håller med om att 20k är en stor budget, tror de skulle föredra varsin dator än en värsting för 20k i så fall.

För att ge lite tips så har det precis släppts en ny generation grafikkort som var avsevärt bättre än förra vilket bör leda till att föregående går ner i pris både i butik men speciellt på begagnatmarknaden så fort det faktiskt finns tillräckligt många i lager. AMD bör också släppa nya processorer nästa månad vilket lär leda till att 3000 serien går ner i pris också. Sen brukar det kosta 800kr för att butiken ska bygga ihop datorn åt dig men på black friday brukar det vad jag sett vara gratis så rekommenderar att du handlar då om det ändå är tänkt som julklapp.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

@Gizmokvack87: Håller med om att 20k är en stor budget, tror de skulle föredra varsin dator än en värsting för 20k i så fall.

För att ge lite tips så har det precis släppts en ny generation grafikkort som var avsevärt bättre än förra vilket bör leda till att föregående går ner i pris både i butik men speciellt på begagnatmarknaden så fort det faktiskt finns tillräckligt många i lager. AMD bör också släppa nya processorer nästa månad vilket lär leda till att 3000 serien går ner i pris också. Sen brukar det kosta 800kr för att butiken ska bygga ihop datorn åt dig men på black friday brukar det vad jag sett vara gratis så rekommenderar att du handlar då om det ändå är tänkt som julklapp.

Okej,

De har egna konsoler som första prio typ.

Datorn är tänkt som en gemensam med nämda spel då de börjat komma i den åldern med kompisarna.

Har som sagt fått erbjudande på en taurus overkill 1080ti men vet inte ett rimlogt pris är för en sån.

Permalänk
Skrivet av Gizmokvack87:

Okej,

De har egna konsoler som första prio typ.

Datorn är tänkt som en gemensam med nämda spel då de börjat komma i den åldern med kompisarna.

Har som sagt fått erbjudande på en taurus overkill 1080ti men vet inte ett rimlogt pris är för en sån.

Utan att veta övriga komponenter i din Tuarus så skulle jag inte betala mer än 4-5000 för något sånt

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@Gizmokvack87: för 20 tusen kan du få två riktigt bra speldatorer; en till vardera barn; Så kan dem spela mot varandra eller tillsammans i olika spel. Eller är det just en dator som gäller? Mvh/

Permalänk
Medlem

@Gizmokvack87: Invänta till December eller till November med att köpa någonting. Massa nya processorer och grafikkort som kommer släppas i just Oktober.

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Utan att veta övriga komponenter i din Tuarus så skulle jag inte betala mer än 4-5000 för något sånt

Moderkort: MSI Z270 GAMING PRO (MS-7A59)
Processor: Intel Core i7-7700K @ 4.20GHz
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1080 Ti, 11GB
RAM-minne: 16GB (2x8GB) , Corsair @ 2400MHz
SSD: NVMe Samsung SSD 960 (500 GB), M.2 med 3500 MB/s läshastighet
HDD: 3TB
WiFI kort: ASUS PCE-AC68
CD/DVD±RW DL Läsare

Skärm: 2st AOC 24" LED, Full HD, 2ms
Tangentbord: Logitech G910
Mus: Razer DeathAdder

Permalänk
Medlem

Julafton är runt tre månader bort. Jag skulle avvakta och köpa längre fram för att kunna få bättre grejer till samma pris.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Julafton är runt tre månader bort. Jag skulle avvakta och köpa längre fram för att kunna få bättre grejer till samma pris.

Ja och sen när det är julafton så är det ju snart sommar-rea så då kan man ju lika gärna vänta på den..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Skrivet av dalledalle:

Ja och sen när det är julafton så är det ju snart sommar-rea så då kan man ju lika gärna vänta på den..

De spec på dartorn i svaret ovanför. Är det värt att börja med den?
Rimligt pris för allt där?
Kommer endast få plats med en dator hemma och spelen är mest de ovan. Ps4 finns i hemmet och sen kommer ps5 att få ta plats i gemensamma vardagsrummet för andra spel på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Ja och sen när det är julafton så är det ju snart sommar-rea så då kan man ju lika gärna vänta på den..

Fast va? Han skall ju köpa den som en julklapp? Är väl mer vettigt att köpa den närmare jul (då nya GPU och CPU kommit) stället för att köpa nu, slå in den och låta den vänta tre månader på att öppnas?

Köpa nästa sommar låter ännu dummare eftersom julafton då redan har passerats. Tråkigt med en tom julklapp.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Fast va? Han skall ju köpa den som en julklapp? Är väl mer vettigt att köpa den närmare jul (då nya GPU och CPU kommit) stället för att köpa nu, slå in den och låta den vänta tre månader på att öppnas?

Köpa nästa sommar låter ännu dummare eftersom julafton då redan har passerats. Tråkigt med en tom julklapp.

Missade den detaljen, sorry, du har helt rätt i att det kan vara värt att vänta lite i så fall 🙂

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Missade den detaljen, sorry, du har helt rätt i att det kan vara värt att vänta lite i så fall 🙂

Haha, misstänkte det.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk

Okej, så då är det bättre att vänta nya gpu kort då?

Om vi tar battlefield 5 med max inställningat som högsta mål i spel.
Vad behöves då för att driva det okej? 2080 kort eller lägre?