Vart skall jag beställa mitt PS5?

Permalänk

Vart skall jag beställa mitt PS5?

Hej!

Jag tänker förbeställa ett PS5. Men har lite svårt att avgöra vilken återförsäljare jag skall välja.
Framförallt tänker jag på det som sades på sonys event igårkväll där de poängterade att man endast kan förboka från utvalda återförsäljare i US och UK. Någon som vet vilka återförsäljare som gäller här i Sverige? Det flesta elektronikåterförsäljare har möjligheten att förboka men vill heller inte behöva vänta utifall de får sin första batch i slutet av 2020 eller i början av 2021. Dessutom verkar prissättningen lite aggressiv i sverige? 499$ i US men 5999kr i Sverige.

Någon här som kan komma med lite bra tips och förslag?

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte komma med förslag på vilken butik du ska köpa ifrån.

Däremot så kan jag säga att 5.999 kr inte verkar speciellt aggressivt. När amerikanarna skriver priser så gör de det utan att lägga till moms eftersom momsen är olika beroende på vilken stat man bor i.

499 usd är ca 4.400 sek. 25 % moms på det ger ca 5.500 sek. Med andra ord kostar det ca en femhundring mer än vad det hade kostat i en amerikansk stat om de hade samma moms som vi.

Om jag minns rätt så vill även copyswede ha 80 kronor för varje spelkonsol med lagring och kemikalieskatten går på ca 400 kronor.

Med andra ord så har vi i grund och botten samma pris som jänkarna men skillnaden är att vi betalar mer i skatt plus en avgift till copyswede.

Jag har för övrigt ingenting emot vår höga skatt men avgiften till copyswede är ett jävla skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Jag kan tyvärr inte komma med förslag på vilken butik du ska köpa ifrån.

Däremot så kan jag säga att 5.999 kr inte verkar speciellt aggressivt. När amerikanarna skriver priser så gör de det utan att lägga till moms eftersom momsen är olika beroende på vilken stat man bor i.

499 usd är ca 4.400 sek. 25 % moms på det ger ca 5.500 sek. Med andra ord kostar det ca en femhundring mer än vad det hade kostat i en amerikansk stat om de hade samma moms som vi.

Om jag minns rätt så vill även copyswede ha 80 kronor för varje spelkonsol med lagring och kemikalieskatten går på ca 400 kronor.

Med andra ord så har vi i grund och botten samma pris som jänkarna men skillnaden är att vi betalar mer i skatt plus en avgift till copyswede.

Jag har för övrigt ingenting emot vår höga skatt men avgiften till copyswede är ett jävla skämt.

Vad exakt tillför kemikalieskatten, förutom att täcka statens svarta hål?

Permalänk
Medlem

Webhallen har aldrig svikit mig när det gäller förbokningar så jag kör på dem. Dock har jag redan bokat därifrån förra året... vet inte hur det går om man bokar nu i sista minuten.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det är antagligen kö på förbokningar så nu är det ganska sent att förboka. Så det spelar nog inte så jättestor roll vem du förbokar hos. Dock är det ju ändå massproducerade grejer som Sony vill få ut till så många som möjligt så det lär inte vara mer än en månad(troligtvis mindre om det ens tar slut) att vänta om första batchen tar slut. Annars kommer ändå alla nya spel till ps4 också så ingen jättestor förlust om man missar den.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk

Är det ens något ställe man kan förboka längre? Letade runt lite men alla förbokningar verkar vara fulla redan.

Permalänk
Avstängd

Ja det gick väl att förboka dagen innan release om jag förstod det rätt, så alla förbokades innan release och säljs nu för typ x2 på Ebay och liknande.

Bra gjort Sony.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Förbokade mitt på Mediamarkt.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Ja det gick väl att förboka dagen innan release om jag förstod det rätt, så alla förbokades innan release och säljs nu för typ x2 på Ebay och liknande.

Bra gjort Sony.

Återigen har inte det med Sony att göra utan det är endast beroende på att vi har folk i världen som bara måste ha en PS5:a och då är beredda att betala det dubbla för att slippa vänta ett par veckor extra.
Skulle de ha tillverkat så många som behövdes till släppdagen så hade releasen legat en månad framåt och då hade folk klagat på det.

Nu kommer de ut på marknaden och folk kommer börja klaga på att produkten låter för mycket, menyerna är sega, spelen är inte helt perfekta och det finns buggar. När ska folk lära sig att köpa en sak som precis lämnat utvecklingen har barnsjukdomar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Återigen har inte det med Sony att göra utan det är endast beroende på att vi har folk i världen som bara måste ha en PS5:a och då är beredda att betala det dubbla för att slippa vänta ett par veckor extra.
Skulle de ha tillverkat så många som behövdes till släppdagen så hade releasen legat en månad framåt och då hade folk klagat på det.

Nu kommer de ut på marknaden och folk kommer börja klaga på att produkten låter för mycket, menyerna är sega, spelen är inte helt perfekta och det finns buggar. När ska folk lära sig att köpa en sak som precis lämnat utvecklingen har barnsjukdomar.

Är det inte Sonys fel att det gick att köpa innan det egentligen var release?

Vem hade klagat om release var en månad senare? Ingen tvingade väl Sony att välja just denna månad? Notera alltså att jag inte pratar om att de skulle försena en tidigare sagd release, utan bara haft releasen en månad senare från början.

Sony skapar också en hype där tillgången aldrig kan möta efterfrågan för att folk ska "tvingas" köpa direkt pga FOMO. Välkänd taktik om Nintendo brukar köra på, och även något som Nvidia verkar kört på med 30xx-releasen.

Sen att folk går på det är väl en annan femma, jag skulle aldrig vara först ut i ett sånt här läge just på grund av eventuella barnsjukdomar som du säger. Tycker fortfarande att det är riktigt ful taktik av alla stora företag

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Är det inte Sonys fel att det gick att köpa innan det egentligen var release?

Vem hade klagat om release var en månad senare? Ingen tvingade väl Sony att välja just denna månad? Notera alltså att jag inte pratar om att de skulle försena en tidigare sagd release, utan bara haft releasen en månad senare från början.

Sony skapar också en hype där tillgången aldrig kan möta efterfrågan för att folk ska "tvingas" köpa direkt pga FOMO. Välkänd taktik om Nintendo brukar köra på, och även något som Nvidia verkar kört på med 30xx-releasen.

Sen att folk går på det är väl en annan femma, jag skulle aldrig vara först ut i ett sånt här läge just på grund av eventuella barnsjukdomar som du säger. Tycker fortfarande att det är riktigt ful taktik av alla stora företag

Hur hade du själv gjort om du haft ett företag?
- Släppt produkten så fort det går och tjänat grymma pengar innan konkurrenten släpper sin produkt, de små justeringarna kan man fixa efteråt om det skulle vara något då det mesta går att fixa via mjukvaran.
- Lugnat dig och sett till att du hade 100 miljoner enheter på lager och hoppas att hypen håller i sig fast konkurrenten redan släppt sin produkt.

Alla företag vill dra in pengar och det finns många här i världen som är beredda att köpa även om de får betala dubbla pengen men måste ha prylen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Importera

Nån som vet någon sida där man kan importera PS5 billigare än vad den säljs i Sverige? (Medveten om att moms tillkommer)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ankanspelar:

Nån som vet någon sida där man kan importera PS5 billigare än vad den säljs i Sverige? (Medveten om att moms tillkommer)

Tror inte det kommer finnas. Inte med tillägg för import och moms iaf om du ska köpa utanför EU.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Jag fick precis ett mejl från Webhallen att min förhandsbokning till trots så blir det svårt att få en innan nyår.

Jag har dock ett par vänner i Japan, och frågan är om det är värt att be någon av dem skicka en PS5a hit. Vad tror ni? Yen ligger ju lägre i värde än kronan så bara där har man ju sparat en del pengar. Frågan är om man åker på tull och vad det isf skulle kosta?

Någon som vet eller har erfarenhet?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NickNack90:

Jag fick precis ett mejl från Webhallen att min förhandsbokning till trots så blir det svårt att få en innan nyår.

Jag har dock ett par vänner i Japan, och frågan är om det är värt att be någon av dem skicka en PS5a hit. Vad tror ni? Yen ligger ju lägre i värde än kronan så bara där har man ju sparat en del pengar. Frågan är om man åker på tull och vad det isf skulle kosta?

Någon som vet eller har erfarenhet?

https://www.tullverket.se/sv/privat/tjansterforprivatpersoner...

Vet inte riktigt vad det skulle gå under, finns ett alternativ som heter "Videokonsol".

Men ca 1 000 kr moms, vet inte varför den säger 0 kr tull.

Sen frakt på det, låter inte speciellt fördelaktigt. Tror även man måste betala kemikalieskatt på import?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickNack90:

Jag fick precis ett mejl från Webhallen att min förhandsbokning till trots så blir det svårt att få en innan nyår.

Jag har dock ett par vänner i Japan, och frågan är om det är värt att be någon av dem skicka en PS5a hit. Vad tror ni? Yen ligger ju lägre i värde än kronan så bara där har man ju sparat en del pengar. Frågan är om man åker på tull och vad det isf skulle kosta?

Någon som vet eller har erfarenhet?

Tvivlar stark på att PS5 kommer bli en hyllvärmare i Japan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

bokade min i mars men får ingen tilldelning??? när skulle man bokat den här skiten egentligen?

Permalänk
Medlem

beställde mitt 9/10 2019, får inte den vid release

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

bokade min i mars men får ingen tilldelning??? när skulle man bokat den här skiten egentligen?

q1/q2 2019

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |